Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 525 ggr
[Tisstassen]
0

Lågt pipande rossel

Har förstått det som att detta är något väldigt vanligt att fråga om så jag hoppas att ni inte tycker att det blir tjatigt…

som jag förstått det har min nyinflyttade lilla hane Rossel. Ja tyvärr köptes han i djuraffär så jag vet ej föräldrar osv (vet att det ej va det smartaste, jag som alltid är så noga med sånt där, men jag blev kär😍)

såg någon beskriva det som en av flera typer av Rossel, lät exakt som det han har. han är mestadels tyst, men när han är stressad/glad/ jag vet inte riktigt hur jag ska tolka honom ännu, men när något annorlunda händer tex ny leksak, får busa på nytt ställe eller enstaka gång när han klättrar på mina armar kan jag höra ett mycket långt pipande ljud. måste nästan ha honom strax intill mitt öra för att ens höra det. 

mina frågor är då: Lider han? är det farligt? vad kan jag göra? främst… behöver jag vara orolig?

det jag gör i nuläget är att försöka ge honom nyttig mat. tex mixat ihop en grönsaksblandning av brysselkål, vitkål, morot, ingefära, spenat hmmm och säkert något mer… jag tog typ alla nyttiga grönsaker jag hittade i kylen. dessa la jag i istärningsform och fryste så han får en kub varannan dag ungefär, och färska grönsaker varannan dag(tex spenat zucchini ingefära, basilika, kål av olika slag osv, samt hallon och blåbär). utöver detta får han bitar av rått kött, rå fisk och en torrfoderblandning av de 4 sädeslagen, lite hundmat(torrfoder utan spannmål som jag godkänt som mat till min vovve vilket är höga krav) några fröer och nötter. sedan har jag satt fast en torkad fiskbit på gallret som han gillar att gnaga på (egentligen tänkt som tuggben till hund) låter som han får sjukt mkt mat… haha men det är så klart väldigt liten mängd av varje grej! 

ger jordnötssmör och valnötsbitar som godis, tex för att locka upp honom i handen så får han ett slick jordnötssmör(inget tillsatt salt eller socker) är detta ok som godis?

liten bonusfråga: jag är helt ovan vid möss, hur vet man att de är bra i hullet? vill ju inte att han ska bli överviktig. tror ej att han är de nu, men hur vet man om det skulle råka bli så?

Grodan
2

Du har väl haft honom i 2 veckor nu? Eller mer?

Matmässigt kan det absolut vara på rätt väg. Ge honom lite tid. Han är en väldigt energisk kille som kanske måste stressa ner ordentligt för att kunna ta åt sig näringen i maten ordentligt.

Hur exakt Rossel påverkar din mus beror på din mus och vilka bakterier som är inblandade, samt om du har saker i omgivningen som triggar eller dämpar… Möss kan dö av det. Men de kan också leva ett helt liv med lite Rossel hit och dit utan att vara direkt sjuka. Så du måste som ägare fundera på hur din mus mår. Han kan bli bättre av en antibiotikakur - om du får rätt antibiotika - men en kur kan även göra precis ingenting och ibland tyvärr tvärtom…

En överviktigt mus är tjock. Tror vi har en tråd med tjocka möss, ska försöka leta reda på den och putta upp.

(var tvungen att söka på dina inlägg för att komma ihåg vem du är… Önskar att du skaffade en Avatar. På så sätt blir du en person, som vi lär känna och minns. Som det är nu, tror jag varje gång du gör ett inlägg att du är sprillans ny på sajten. Vilket du ju inte är…)

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Tisstassen]
1

Tack för svar! jaa ca 2,5 vecka, tiden går så fort 😃 ska se om jag hittar någon bild, förstår vad du menar… 

kollade igenom tråden och tycker det verkar som han är okej i hullet men inte bör lägga på sig mer… får se till att hålla koll helt enkelt :) 

håller tummarna att rosslet ej påverkar honom framöver, jag tycker han verkar pigg och glad i alla fall vad jag kan se. tycker också han verkar vara mer aktiv nu än första dagarna, då sov han nästan hela dagarna sen va han vaken nån timma eller två på kvällen/natten sen sov jag ju efter 12 och då vet ja förstås ej om han va vaken… kan ju va att jag har förskjutit hans dygnsrytm lite :) 

han bodde ju med flera andra bröder som också var 13 veckor då när jag hämtade honom… detta kan ju ha varit rätt stressigt för honom… han verkade i alla fall väldigt nöjd när han fick en hel bur för sig själv :) 

antibiotika kan ju vara förödande både för djur och människor dessvärre så jag hoppas verkligen han slipper medicineras för de :( ska prova massa "huskurer"(aka bra mat) först och hålla tummarna :)