Mus iFokus

Mus

Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 392 ggr
Kirnzy
0

Hårlag och teckningar

Har lite frågor om teckningar som jag inte kan hitta så mycket om.. Finns det någon sida där teckningarna förklaras? Har letat jättemycket men kan inte hitta något, hittar bara sidor om färger och hårlag (bland annat här inne). Har hittar lite enstaka trådar om teckningar (tror jag). Är broken, banded, hereford, rumpwhite, berkshire och dutch teckningar? Det är iallafall dem jag hittat om det men det står oftast inte om det är teckningen eller inte. Om någon kan säga alla teckningar som finns (har ingen aning om hur många det finns så om det är rimligt vet jag inte) så behövs ingen information om dem för då söker jag på de olika. Vill bara veta vilka som finns :) Är tricolor och splash teckningar eller färger? Läser både och men det verkar mest som färger, eller? Sen att tricolor är en tecknad splash, är tricolor då teckningen eller har den någon annan teckning? Eller har den inte någon speciell teckning, utan bara är tecknad? Tar jättegärna emot tips på sidor eller böcker som ni tycker är bra och kanske använder er av :) Även lite frågor om hårlag..:) Är det väldigt ovanligt med tecknade möss med "annorlunda" hårlag (tex satin longhair, longhair, texel) eller är det bara jag som knappt hittar några bilder på det? Om det är ovanligt, är det för att teckningen blir sämre/syns sämre, att det är svårare att få fram det, att det bara inte finns intresse för det eller något annat? Lägg gärna in bilder på tecknade/flerfärgade möss med annat hårlag än korthår :)

Kirnzy
0

Och såklart.. Precis efter jag la upp det så hittar jag den här (https://mus.ifokus.se/articles/4d71773fb9cb462239087b6b-planerad-avel-pa-mus-del-2-teckningsavel) när jag söker mer på rumpwhite. Har kollat som sjutton på denna sida men inte hittat något innan. Sen är den ganska gammal men det kanske inte gör så mycket.. :) Stämmer den bra?

Stinastygg
1

Ja! Broken, banded, hereford, rumpwhite, berkshire och dutch är teckningar 🙂

Här har du lite mer om teckningar: https://svemus.weebly.com/tecknade.html
Här lite mer om hårlag: https://svemus.weebly.com/haringrlag.html

Och om du klickar på rubriken "STANDARD" på hemsidan så hittar du även info om tan, fox, skuggade och tickade som är andra färgvarianter. Även under rubriken "ÖVRIGT" bland Artiklar, dokument och länkar kan du hitta mer om färger och genetik.

Hoppas detta hjälpte lite, och att andra medlemmar kanske kan ge dej ännu bättre svar! 🙂

Kirnzy
0

Hur sjutton har jag inte tänkt på den? Har vart inne där innan och kollat men dem senaste dagarna har jag inte tänkt på det alls.. Ja, det hjälper jättemycket, tack :) På teckade, hårlag, tan och for står det att alls standardiserade färger är tillåtna (på vissa), är det alla andra (enfärgade, tickade, skuggade) än ostandardiserade då? Hur är det med tan, fox och skuggade, är det färger? Om en mus är tan, har den två färger då? Vad är det som gör splash till en teckning..? För står inte riktigt det.. Tricolor är en tecknad splash om jag fattar det rätt, så är det då en tecknad teckning? Om tricolor är en tecknad splash, och splash är en teckning, då är ju alla splash tecknade. Blir lite förvirrad..

Stinastygg
0

Jag är inte riktigt säker på att jag förstår exakt hur du menar med din fråga i #3;
"På teckade, hårlag, tan och for står det att alls standardiserade färger är tillåtna (på vissa), är det alla andra (enfärgade, tickade, skuggade) än ostandardiserade då?"

Men om jag förstått frågan rätt, så är det väl så att alla färger som finns upptagna i standarden är standardiserade färger. Dvs alla färger & varianter du hittar under alla underrubriker utom just "ostandardiserade" är de som är standardiserade. Vet inte om jag bara krånglade till det mer nu? 😂

Tan, fox och skuggade är ju färgvarianter. Alltså ett specifikt sätt som färger yttrar sig på musens kropp, och egentligen har de ju alla två färger… En färg som täcker större delen av kroppen, och så en annan färg som täcker vissa delar och på ett visst sätt. På tan och fox är det undersidan som har en avvikande färg, och på skuggade är det ju ffa pointerna (dvs avvikande markeringar på nos, öron, tassar osv) som är grejen. Texten och bilderna på sidan beskriver och visar det bra tycker jag.

Tan har två färger ja - en färg på kroppen, som får vara vilken som helst i standard, och undersidan ska vara rödbrun/rostfärgad, så rödaktigt som möjligt. Tycker det står ganska bra på sidan vad en tan innebär, men för fler exempel på hur de kan se ut, kolla t.ex denna tråd, den tyckte jag var jättebra för att se hur de kan se ut i olika färger och hårlag:

https://mus.ifokus.se/discussions/4d713913b9cb462221050ed8-bildtrad-tan

Och fox är som sagt egentligen samma sak fast hela undersidan ska vara helt vit istället för röd som hos tan.

Det som kan va bra att komma ihåg är ju att det som skrivs och visas på bild i standard alltid beskriver en perfekt mus i just den varianten! Sedan är ju moder natur som hon är och det föds ju inte bara perfekta ungar i alla kullar (så enkelt det hade varit!)😛 
Det dyker ju alltid upp så att säga "dåliga" exemplar av den nämnda varianten. En dålig tan t.ex - såna har jag haft några stycken - med en mer gulaktig mage än det djupt röda som är det önskvärda, dock är det fortfarande en tan! En dålig tan, som förmodligen inte skulle vinna på en utställning.

En tråd som tydliggör exempel på så att säga "dåliga" exemplar är denna, som handlar om tsunamis herefords, och jag tycker att hon beskriver väldigt bra vad som gör respektive mus bra och dålig:

https://mus.ifokus.se/discussions/5a12f14c8e0e7436150045d8-olika-hanar-olika-kvaliteter-herefords

Det är väl ungefär så som jag förstått det… Sen så har jag INTE grottat ner mej i hur själva genetiken fungerar, dvs HUR man avlar för att få fram det ena eller det andra - det får du fråga de med mer koll. 😊
Har inte heller nån som helst aning om det där med tricolor/splash, det är lika förvirrande för mej så där ser även jag fram emot de svar du får 😃

Kirnzy
0

Nejdå du krånglar inte till det, det var så jag tänkte men blev fundersam då det på vissa står "alla standardiserade färger" och på andra "alla standardiserade varianter", men med varianter, menas färger och teckningar då? Också att det bara finns 2 ostandardiserade färger (och 2 hårlag) så ville jag bara vara säker :) Det med tan, fox och skuggade så står på tan under poäng "kroppsfärg" och "tan", medans det på fox står "kroppsfärg" och "färg på musens undersida" och på de skuggade saker som "färg" "maskning" "skuggning" "teckning" "pointer". Så om tex tan, visst är det en färg, allting är färger. Men heter det att det är en färg eller helt enkelt bara tan? Förklarar kanske lite dåligt.. Ja det finns nästan bara en bild på varje sort i standard och det är ju hur de perfekta ser ut som du säger :) de kan se ut på så många sätt :) Har kollat igenom nästan alla bildtrådar (speciellt de om färger/teckning) så vet hur de ser ut men det är vissa saker som inte direkt står någonstans.. Själv tycker jag att alla de herefords mössen är jättefina, skulle aldrig kunna hitta något fel med dem.. man måste vara myycket bättre än mig för att kunna hitta sådana fel och se hur bra de är, som jag vet att många här inne är :) Tack för att du orkar ta dig tid att svara :D En fråga till om någon vet.. många frågor.. Vad är det som gör en färg/hårlag standardiserad?

Grodan
0

Vad fint du svarat, Stinastygg. ❤️Skönt, jag kan luta mig tillbaka och bara läsa o njuta… 😃

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️