Skogsmus
Hej! Igår satt en liten liten skogsmus på min balkong (bor längst ner) och den lilla stackaren satt i fosterställning och verkade må jätte dåligt. Så jag tog en vante på mig och tog in den och la den i en låda. Den är hur underbar som helst, räknar med att den är ca 1 månad gammal. Men klättrar på mig, sover på mig, den kissar o bajsar som den ska och den kan äta fast föda. De enda den vill äta hittills är lussebulle. Har försökt ge den gurka,majs,tomat,bröd osv. Har Ni tips på vad jag kan ge den? Är lite orolig över om den får i sig vätska. Den verkar inte alls intresserad av att dricka något. Har provat med sån där spruta men känns så fel att tvinga den att dricka då jag antar den klarar det själv. Det verkar må bra och den är pigg, och den verkar trivas jätte bra. Den klättrar upp i handen så fort jag tar ner handen i ”lådan” och klättrar gärna upp på mitt huvud. Vad ska jag göra?
Vad ska du göra? Hm… den bor ju någonstans ute i terrängen. Jag skulle nog ställa ut lådan på balkongen så att den kan gå som den vill. Gör lådan varm och gosig. Massa mjukt värmade tyg, papper mm som den kan greja med.
Lussebulle är kolhydrater och socker = snabb energi till nerkyld ev traumatiserad liten. Så du gjorde faktiskt helt rätt.
Den vill äta säd, gärna direkt från bonde, fröer, nötter men även animaliskt. Möss som är svultna eller traumatiserade behöver energi och fett.

#1 smart! Jag har varit jättenära på att plocka in en hasselmusbebis en gång, som verkade så disorienterad och hungrig…men avstod pga lagen.
Ja, lagen ja.
Kom ihåg att du bara får vårda den på eget bevåg i högst 48 timmar. Sedan måste du släppa ut den, om du inte har kontaktat en viltrehabiliterare (obs: alltså INNAN de 48 timmarna löpt ut!), annars begår du brott mot jaktlagen.
Du får alltså inte ha den i 48 timmar och sedan kontakta någon.
Hur gick det?