Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 766 ggr
MsSallylover
0

Några frågor.

Funderar nu på att skaffa möss och har några frågor till er kunniga :). 

Hur gör ni med hjul till era möss? Har ju läst lite om detta och hittat både för och emot. Varför/varför inte hjul?

Försäkring etc. Har någon sina möss försäkrade, och om inte, hur gör ni när de blir sjuka?

Mvh Filippa, Roxy, Bonnie, Sally och Pelle!

Covfefe
0

Personligen anser jag att man inte ska ha hjul till möss. Det är sällan hjul är så stora att musen kan springa i det utan att böja ryggen och svansen i en onaturlig och skadlig vinkel. Det finns även risk att möss kan bli "beroende" av hjulet och springa i det konstant. Det är dock inte lika vanligt som hos t.ex. råttor. Jag ser inga som helst fördelar med hjul. Om man pysslar tillräckligt med mössen och ger dom tillräckligt med aktivering i buren behöver man inte ett hjul. I mina ögon är ett hjul för möss motsvarigheten till att sätta en unge framför TV:n för att ge den något att göra istället för att gå ut och leka med den. Nej, försäkring till möss är i mina ögon lika onödigt som hjul. Det är ytterst sällan en behandling kostar mer än vad självrisken går på. (Undantaget akuttider på stora kliniker.) Räknar man dessutom bort allt man betalat in på försäkringen till den dagen så är det helt garanterat en förlustaffär. Den dagen misen dör upphör försäkringen och alla pengar går förlorade. Bättre då att själv lägga undan en slant varje månad så det finns pengar när det behövs. Då finns pengarna dessutom kvar när musen dör.

Persilade
0

Jag gillar hjul (minst 20cm) som komplement till all annan aktivering mina möss får. De har inte hjul jämnt, utan jag varvar inredning.  Jag tänker att möss har behov av att springa och trots min ambition så har dygnet endast 24 timmar.. Har förstått att hjul eller inte hjul är en smaksak. Så prova dig fram. Men precis som #1 skriver om de blir maniska, då hade jag tagit bort det.

Jag har just nu 20+ möss. Har funderat på försäkring, men enkelt räknat så blir de få gånger jag behöver till veterinären billigare än att betala premie. Om jag hade haft 2 möss kanske jag skulle resonera annorlunda.

Jag går alltid till veterinären när mina är sjuka på något sätt.

Covfefe
0

#2 Har man som du 20+ möss är det en annan sak. Men har man bara några stycken till sällskap anser jag att man bör ge dom en tillräckligt stor bur och annan, stimulerande, aktivering hellre än att göra det enkelt för sig och slänga in ett hjul. Möss är gjorda för att gömma sig och söka föda i buskar, snår och gräs. Inte att röra sig på så stora områden eller att springa långa sträckor åt gången.

Novachan
0

Jag har en hane som har sååå mycket energi i sig att han behöver ha ett springhjul eller springdisc. Gör att han nästan inte klättrar i gallertaket längre. En annan hane behövde springhjul tillfälligt av samma orsak men nu verkar han inte vilja (eller behöva) använda springdiscen längre att springa i så han använder det som ett hus istället xD

Möss MÅSTE INTE ha springhjul. Det är upp till ägaren vad man vill ge mössen för aktiveringsinrednig. Om man har hjul måste de inte heller ha tillgång till dem jämt, men inte fel om det har det heller - så länge det inte används maniskt som sagt. Jag kan tänka mig att möss tycker det är kul att få använda springhjul så även om det, det är ju något nytt och stimulerande de kan göra och utforska.

Min hane som jag pratat om springer inte konstant utan han springer lite och stannar upp, fortsätter eller kanske vänder håll att spring på. Tar pauser för att klättra i hängbron, äta/dricka och ofta stannar han från att springa i hjulet för att komma och hälsa på mig om jag är vid eller går förbi buren.

Stinastygg
0

Angående hjul så har mina det ibland. Inte varje dag och inte dygnet runt! Ett par timmar i taget då och då som en extra kul grej. Oftast 2-5 timmar sen kan det gå några dagar innan de får ha det igen.

Alltså ang försäkring så har persilade förmodligen rätt i att premien antagligen kommer kosta mer än vad det gör än att betala allt själv om musen behöver veterinärvård. Sen är det ju inte ens säkert att man kommer över självrisken överhuvudtaget och då är det ju väldigt onödigt!
Lägg undan pengarna istället för att ge dem till ett försäkringsbolag, är mitt tips.

Och ja, hur gör jag (har inte försäkring) om en mus blir sjuk? Jag tar den till veterinären såklart 😉

[Tisstassen]
1

Jag hade först inget hjul till min hane, men han visade sig vara en mus full av energi ^^ så jag köpte en disc, han verkar gilla att springa i den då och då, främst på kvällen/natten när han har extra energi :) just nu är den i buren hela tiden eftersom han verkar använda det i en hälsosam mängd :) jag upplever honom som lugnare nu när han får springa av sig då och då, mycket lättare för mig att fortsätta bygga relationen när han inte rusar fram och tillbaka över hela mig haha Jag har en i plast, väldigt praktiskt att bara svepa av med en svamp varannan dag! Jag har försäkring på min hund men inte för musen. Men jag har sparat en buffert som endast är till för nödfall för mina djur :) jag har hittills inte behövt vara i kontakt med veterinär för musens skull (och hoppas att jag slipper!) men som jag resonerade med min kanin som jag hade förut(som inte heller var försäkrad) - om han skulle bli väldigt illa där an skulle jag inte vilja utsätta ett sånt litet djur för nån lång utdragen vårdprocess som med stor sannorlikhet skulle medföra lidande, så då skulle avlivning kännas bättre för djurets skull. Och på så sätt blir nog inte kostnaderna så höga ändå. Missförstå mig inte dock, skulle självklart inte avliva om det gick att hjälpa djuret på ett bra sätt som ej medför vårdlidande!

MsSallylover
0

Tack så jättemycket för svaren allihopa!

Mvh Filippa, Roxy, Bonnie, Sally och Pelle!