Mus iFokus

Mus

Etikettermatutfodring
Läst 897 ggr
MoaL
0

Ang. ätbart.

Hej allesammans!
Finns det några grönsaker, frukter, bär eller sallader(<-- tänker färska blad nu, typ rucola, basilika o s v) som möss inte ska ha eller åtminstone inte ha mycket av?
Sedan undrar jag också om jag kan knipsa av en gren från vinbärsbusken sedan när bladen har växt ut, och sedan ge den till mössen? Eller är det farligt? (Jag vet inte alls vad som finns i vinbärsbuskar..)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Muszimba
0

Det enda som jag vet att möss inte ska äta är avocado. Annars kan de äta det mesta. Om man aköljermaskrosbladen ordentligt kan de ju även äta dem. Vad jag vet i fruktväg så är det citrusfrukter som inte funkar.

MoaL
0

Varför inte citrusfrukter?
Men då går det bra med vinbärsbuskekvistar då? (vilket ord; vinbärsbuskekvistar. :P )

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Muszimba
0

Varför inte citrus kommer jag inte ihåg, men det var något jag hade i bakhuvet. Var inne på Svemus hemsida & kollade, de kan äta apelsiner. Men det ska ju inte vara mycket i alla fall.

När det gäller vinbärsgrenar, så ska de tvättas i varmt vatten innan för att ta bort eventuella baciller från världen där ute, även om du "kan" busken. Allt för att inte mössen ska bli sjuka.

Grodan
0

Avocador är JÄTTENYTTIGT!!! Det ska man visst ge sina möss! Det gröna mjuka fruktköttet, inte skal eller kärna.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Muszimba
0

När jag köpte mina 2 första möss jag hade som var från Görel, så skulle jag inte ge dem avocado för att det vag farligt sa hon. Det har etsat sig fast i bakhuvet på mig.

Grodan
0

Det finns en mängd skrönor. Visst avocadokärnan är giftig, men ärligt vem ger den till sina husdjur?

Hundar tål inte choklad, med det finns inget som säger att inte andra smådjur inte tål choklad. Dock är det varken nyttigt eller bra med socker och så feta saker som choklad. Men det är en intressant krydda! Och för att muta, belöna eller locka fram är choklad väldigt lätt pga att det luktar gott för de flesta näsor…

Tro nu inte att jag ger mina djur choklad. Här hemma är det strängt chokladförbud!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

fijja
0

Det är det som är sååå himla roligt med möss… All varierad mat man kan ge. Så himla kul å testa nya saker och så!!

amaira
0

Avocado! Det ger jag ju till mina möss, särskilt om någon behöver lite extra tillskott av någon anledning. Min erfarenhet är att de mår lite extra bra av det. Kyss 

Däremot håller jag på att "bota mig" från "vete-skrönan": "Möss mår inte bra av att äta vete, det ger dem dålig päls!" Efter at ha fått veta bättre, ingår numera vete i mina musars kost.

MariaB
0

Avokadoskrönan kommer antagligen ifrån att avokado är livsfarligt för fåglar.