Mus iFokus

Mus

Etiketteraveluppfödning
Läst 441 ggr
ariama
2

amaira-ungar Z1

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Morakullan´s Qeturamus och Vattnadals Zebramjölkning (haha vilket namn!) har den 5 februari nedkommit med 15 bebisar. Fotona från den 4 februari.

Det gläder mig oerhört, för det här är ett par helt otroligt trevliga, sunda och fina möss! De tillhör enligt amaira-bedömning Klass 1 vad gäller Sällskaps-kategorin.

Zebra är Dominant Yellow,  cinnamon sable, 7 månader gammal.

Qeturamus är siames-agouti, 1 år och 8 månader gammal.

Färgkombinationen är ju inte "kompitabel" i det här läget, men målet är att med tiden få bort blekgenerna och övergå från kall till varm färgskala, vilket är mer min melodi. Vad gäller beteendet: tryggheten och deras sätt att interagera med människor/mig är däremot kompatibelt, och EXAKT vad jag söker hos mina möss!

Inga ungar säljes utan alla behålls för utvärdering vid minst sex månaders ålder. Det finns i nuläget 12 ungar kvar eftersom en ynk och två mindre/tunnare hanungar kullats. Färgerna bör främst vara agouti och DY.

ariama
3

Foton kommer med tiden. Det är en sak jag vill nämna bara. Läser ibland på fb om möss som "med ålderns rätt" börjar se skruttiga ut när de är runt 1 år och 6-8 månader. Jag tycker det är så tråkigt.

Det är tråkigt för att detta NORMALISERATS, men det här faktiskt tidiga åldrandet som blivit alltför vanligt på våra möss, är inte "normalt" för tammöss. I alla fall behöver det inte vara det.

Qeturamus är 1 år 8 månader och ser ut som en 6 månaders mus, även i beteende vad gäller ork, glädje, lek! Engelsktypad dessutom.

JAG har inte själv såna ungdomliga möss som börjar bli äldre, Qeturamus är Morakullan´s skickliga uppfödning med ålderhälsa i fokus. Men jag vill gärna komma dit jag också…

Största utmaningen för mig i nuläget är tumörerna som är oerhört svåra att få bukt med.

ariama
1

Och några ord/tankar om inavel. Att ålderhälsan har sjunkit så drastisk, har inte med inavel att göra, vad gäller mössen. Om all avel som bedrivs, fokuserar på att få fram vissa egenskaper (färg, tecken, typ, storlek på öronen, stora ögon, mm. mm. mm.) utan att hänsyn även tas till livsålder på mössen, kommer åldern automatiskt att sjunka allt eftersom, oavsett släktskap. (vem bryr sig om att få en 2 eller 3 års gammal mus när fokus ligger på avel och förbättring av andra egenskaper som går snabbare att utvärdera dessutom.)

Eftersom jag själv både inavlar och utavlar, sedan 12 år, kan jag själv se att inavelsgrad (från 0% till 25%) faktiskt inte haft betydelse för deras hälsa och ålder! Förutom att jag "rensat ut" en del svagare möss ur min avel på det viset. Men svagare möss får jag ibland även vid total utavel, dvs 0% inavel.

Grodan
0

❤️ Grattis! Jag hoppas såååå att allt kommer att gå bra med utveckligen av kull och ungar. Att Q nedärver massa bra egenskaper. Att det blir bra den här gången!

Det gläder mig så oerhört att du trivs med honom och gett honom så himla bra betyg. Jag gav honom visserligen det betyget, men du är snäppet hårdare när du dömer tror jag.. Hur som helst, så känner jag mig ärad. ❤️

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
0

Spännande kull! Lycka till med den :) Bra jobbat där Grodan!

ajanki
0

Grattis till bebisar!

Jag är också så glad att jag har Morakullor hemma!

ariama
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack alla. Här kommer första bilden. Tre dagar gamla så det säger inte så mycket. Omöjligt säga färg än. DY och agouti bör det vara. De som ser svarta ut kan nog vara vilket som faktiskt, eftersom Zebra är hårt sotad (ev Umber), och sotade ungar inte går att avgöra på än.

Jag vill ju inte ha sotning, och DY (med sina problem) ska också utgå med tiden. Får se hur många generationer det tar eftersom jag har andra prioriteringar som går före färg.

Grodan
0

#6 En handfull Björndalare ❤️

ariama
0

Hihi, ja det får man väl säga. En kombination som antagligen bara jag skulle ha gjort, och med framtida inriktning. Dessutom finns det björndalare bakom. Lååångt bakom, i en liten hörna i sjunde led! 😃

Grodan
0

#8 ❤️

Lamina
0

Tassar förbi för att kika på lite bebisbilder.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?