Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 331 ggr
Mojma
0

Möss känsliga?

Har ju skrivit en problem tråd här innan. Kom bara på, jag hade många hamstrar som barn o ingen blev sjuk. Är möss känsligare än hamstrar? Bara undrar, och hoppas ni kan svara "ärligt" på denna fråga trots att möss kanske är ER favorit gnagare. :) Frågar mest då jag blir nyfiken då min erfarenhet redan pekar åt det hållet.

ajanki
2

Ja, möss är känsliga! Mycket känsligare än hamstrar. 

Upplever att dom är ännu känsligare nu än för 9 år sen. Med känsliga menar jag att dom reagerar på andra bakteriefloror, man kan inte sätta ihop möss från olika uppfödare utan att äventyra mössens hälsa, har man otur så klarar dom inte av det alls utan dör.

Nu sätter man ju inte ihop hamstrar (guldhamstrar har jag ägt bara) så det kan ju faktiskt vara en av orsakerna att hamstrar är tåligare.

Mojma
0

Tack för ditt snabba svar… :) Jag har läst o googlat så mycket under en längre tid o fick som sagt uppfattningen att möss kunde vara känsligare. Skulle mina möss nu gå bort så skulle jag tyvärr inte köpa möss igen. Då får det bli en lite osmart hamster istället! För så intelligenta som möss är, är inte hamstrar. :)

Novachan
0

Jag har hört tvärtom att möss skulle vara mer tåliga är hamstrar - källor från USA, så det kanske är annorlunda där eller deras skötsel av djurarterna som gör den skillnaden. Är ju ofta man kan se bilder och videos på hamstrar som bor i väldigt små burar osv… så det kan ju påverka deras åsikt om hamstrar…

Men jag tycker att möss verkar vara känsliga, iaf känsligare än vad jag trodde de skulle var. Jag kan inte jämföra med hamster då jag aldrig haft hamster och inte umgåtts speciellt mycket med andras hamstrar.

Grodan
0

Egentligen är möss mkt starka djur, men vi har nu lite för många bakterier på dem i dagsläget.

På andra djur vaccinerar man mot de bakterier som orsaker hosta/rossel och blir de sjuka i "hosta" så medicinerar man, men på möss och råttor gör vi inget i princip…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
0

Jo, det sägs ju att möss är så känsliga. Men det tycker inte jag för det är inget jag märker, eller har märkt av.

Däremot får ju mina tumörer, ett virus som skulle underlätta om det gick att vaccinera. Som Grodan skriver så vaccinerar man andra större djur, inklusive människor. T.ex. kattpest, valpsjuka, mässling och stelkramp och livmodercancer.  Så självklart är möss mer utsatta eftersom de inte har något skydd.