Hjälp! Blind mus?
Jag vet inte om ni läste ett inlägg förut, där jag frågade om det var något fel på en av mina möss, som var lite som "ferdinand". Nu är det så här att Mario, som han heter, är fortfarande inte som alla andra. Han är mycket mindre än alla andra och går väldigt långsamt, eller sitter helt still. Han öppnade sina ögon för 2 veckor sen, men nu på senare tiden har han börjat med att ha 1 öga stängt! Och idag när jag tog upp honom hade hanbåda ögonen stängda. Varför?!
Jag blir rädd att han håller på att bli blind, eller har nåt fel med ögonen? Varför skulle han gå omkring och blunda? Kan det vara såhär? Vad ska jag göra!?
Mmm, det låter ju definitivt som om det är något med Mario. som inte är som det ska! Rent spontant tror jag inte det är blindhet, utan något annat som ger symtom även på ögonen, så att säga.
Eftersom han alltid varit annorlunda så du reagerat på det, gissar jag att han från början är född "svagare", kanske med någon defekt, kanske med sämre immunförsvar, kanske är han inte ens riktigt "livsduglig" och kommer alltid att "hänga med på trekvart" om han överlever tills han blir vuxen… ??
Ledsen att jag skriver så pessimistiskt, jag kan definitivt ha fel, och du får nog bättre svar av andra här. Önskar både dig, Mario, och de andra mössen Lycka Till!!! Hoppas Mario repar sig snabbt!
Jag skulle inte "måla fan på väggen" och göra något drastiskt. Det bästa vore om någon musuppfödare fick titta på honom för att se. Ser han inte ut att lida så låt honom vara och se till att han har bara snälla vänner i buren.
Har du gjort en ordentlig koll av musen? Gått igenom honom ordentligt? Är ögonproblemet det primära eller enbart det sekundära problemet?
Ett av de första tecken på ohälsa är just ögonproblem, ofta i form av kladdiga ögon. Ibland blir ögonen så kladdiga och infekterade att de stängs igen. Jag skulle råda dig att tvätta ögonen lite, med koksaltlösning, samt mata musen med extra nyttig mat. Det som behövs är ofta B-vitamin, Zink och Omega3-fettsyror samt viktiga aminosyror. En blandning med t ex ärtor, majs, linser, broccoli, groddar och lax, kan få igång en lite halvkrasslig mus.
Jag tror att det kan vara som amaira säger att han är klen eller att det kan vara något annat, ej synligt, som är det huvudsakliga problemet.
Jag försökte tvätta hans ögon lite, dock med vanligt vatten, och senare öppnade han faktiskt båda ögonen. Jag vet inte om det berodde på försöket till tvättning jag gjorde, eller för att han helt enkelt ville titta. Vet inte vad det är för fel på honom.
Vad ska jag titta efter om jag går "igenom" honom? Vad kan det vara för fel.. Vill ju verkligen bara att han ska må bra!
Det berodde med största sannolikhet på att du tvättade ögonen, som jag sa att du skulle göra just för att han skulle kunna öppna sina ögon. De hade klibbat igen pga en irritation/inflammation som i sin tur beror på att musens allmänkondition inte är tipptopp.
Du ska titta igenom hela musen millimeter för millimeter, leta efter sådant som inte är normalt. Klarar du inte det kanske du ska uppsöka veterinär.
Jag skulle uppskatta att få se några foton på kullen och ungen med ögonproblem så jag själv kan bedöma i vilket skick de är i.
Här är 4 kort, hoppas man ser hur liten Mario faktiskt är, och alltid varit. Inte från födseln iof, men när dom andra började växa så gjorde Mario det knappt alls. Mario är den bruna musen som du säkert förstår, och man ser att ena ögat är stängt och det andra är öppet.
(Sorry för dom suddiga bilderna)
Här är en på hela kullen när dom är 4 dagar, 7 dagar, 10 dagar och 12 dagar. Ser att jag skrivit lite fel där uppe, men iaf. När dom var 10 dagar gamla var det inte direkt någon skillnad på dom, men man kan se att mario är lite,lite mindre när dom var 12 dagar. Han öppnade som sagt var ögonen en dag efter sina syskon, och det var nog i och med det man kunde börja se tydlig skillnad.. =(
Fint! Vad lydig du är!

Jag tycker inte du behöver oroa dig så mycket, allt går att ordna. Han lever alltså är han rätt tuff. På foton ser han och kullen helt ok ut, med två undantag!
- De är för tunna och behöver mycket mer mat.
- De ser risiga ut i pälsen och kan behöva Ivomec.
Detta är väldigt vanligt så du behöver inte alls skämmas eller känna dig dum på något vis. Foderstaten bör du ändra på en gång - det är ju väldigt lätt. Lägg ner lite energi på att göra iordning ett bra torrfoder till dina möss. Ivomec är lite svårare att få tag i, det är receptbelagt och i stort sett en färskvara så bäst är om du kan få köpa den mängd du behöver av veterinär.
Sedan har jag ett "universal-medel" som verkar kurera det mesta! Och som jag alltid ger mina musmammor några dagar just när barna har fått ögon och börjar klättra ur boet.
Det är bröstmjölksersättning för människor. Finns i små behändiga tetrapack och kostar under 7:- på Konsum. När den väl är öppnad, håller den 3-4- dagar i kylskåp. Jag värmer den inte åt dom.
Ibland får jag kasta det som blir över, men det kan det vara värt ändå.
Jag serverar deras mjölk i en värmeljusbehållare! Som jag tejpat en sticka över, så ungarna säkert inte ska drutta i och bli blöta. Det funkar jättebra!
Blanche visar hur min bebis-bytta ser ut.
Om den står bland bottenströet, behöver jag ta bort den efter några timmar (då den är full med strö). Står den på någon bättre plats brukar jag ha kvar den över natten. Sedan behöver den givetvis tas bort, kasta det som eventuellt är över, och rengöras.
Ja, så gör jag. Ibland kokar jag välling åt mössen, eller havremust. Mestadels älskar de både välling och bröstmjölken. Men ibland bryr de sig inte. Skulle tro att de "älskar det" när de behöver det.
Annat bra tillskott du kan prova (fast nu är det dyrt igen) är en liten bit avokado, nyttigt och gott. Färskvaror som avocado, kan förstås inte ligga kvar i buren och bli gammalt, utan de äter medetsamma om de vill ha.
Lycka till med dina ur-söta musungar!!! 
Okej.. Jag brukar ge mössen ganska mycket mat fast det känns som att allt hela tiden bara hamnar bland bottenströt =P Och jag har ställt in en vattenskål som Grodan bad mig göra förut, och väldigt mycket av maten hamnar också där i. Förstår inte varför?
Jag skulle vilja kalla mig påläst om möss, och jag har ju haft möss i ett några månader,men nu blir jag så osäker. Müsli låter som en utomordentlig ide vilket jag ska prova på en gång, men med torrfodret då? Jag har fått en tanke att desto mer jag ger mina möss av olika saker, desto bättre är det? Jag brukar nämligen blanda all möjlig mat, jag kanske gör fel?
Brukar blanda "musmat", råttmat/hamster mat, den "nyttigare" varianten av gnagarmat, lite fågelmat och sen lite extra spannmål och ärtor.. Alltså ärtplattor typ?.. Det är ganska mycket jordnötter och fröer i en del av fågelmaten, är rädd att det är för onyttigt? Jag kanske inte alls ska blanda såhär?
Tips, hjälp? =)
Nä, jag tycker du ska skippa att handla sådant som heter musmat, hamstermat etc. Blanda torrfoderblandningen själv. Det kan bli dyrt som första utgift när du handlar all säd, fröer och gryner men blandningen räcker ju länge.
Läs min artikel om musmat noga HÄR

otroligt söt Mario var iaf!
Nu har jag köpt broccoli och avocado, men mario verkar inte vilja äta. Lagt in honom i en egen bur så att inte alla hans bröder ska ta det ifrån honom, men verkar inte som det händer nåt. Tänkte att han kunde få sitta där ett tag till iaf.. Försökte "stoppa in" lite avocado i munnen på honom men det gick inte heller.. Suck
öh… men varför ska han sitta ensam?
Han äter när han har lust. Har han ingen lust så talar det ju om att han inte mår så bra. Jag tror inte han mår bättre av att sitta ensam.
Sedan har du också det där med att första gången en mus utfodras med "ny" mat…
Han fick sitta ensam i 2 timmar, för att han skulle ha "första tjing" men han åt ingenting alls.. Sedan la jag tillbaka honom, och la ner brocolin och avokadon, och nu finns det inget kvar =P Dom andra åt upp det direkt.. Så tråkigt att han knappt vill äta.. Han är SÅ HIMLA tunn
Oki, om de åt upp all mat så borde du slänga ner mer mat, massor. Vräk ner med käk. Och fixa Ivomec snarast.
Det går så fort med möss, det gäller att vara snabb!