Hur länge?
Hur länge bör mushanar resp. mushonor i avel som mest?
hm… va? *fniss*
gå i avel?
ålder resp. antal kullar?
//frida

Hmm.. haha. skrev visst lite knäppt
Jo ja menade gå i avel.. Alltså… när går avelshanar resp. honor i pension 
Honor i regel när de är över ett år och hanar typ aldrig… Mina gubbar på 2 bast har fått träffa var sin kicka på ålderns höst - två av dem fick äntligen bli av med svennen… ![]()

ah ok. Då vet ja d 
en hona som fått flera kullar kontinuerligt - utan längre uppehåll - kan dock föda någon kull efter 1 års ålder… det är viktigt att det inte blir för lång tid mellan kullarna för då kan livmodersmuskulaturen bli sämre samt bäckenet låsa sig. mina honor får i regel 1-3 kullar i åldern 6-12 månader. en förstagångsföderska bör inte vara äldre än 10 månader. ibland kan jag dock para en hona lite sent pga att jag glömt eller varit osäker på om hon skulle gå i avel eller inte haft någon lämplig hane, men då gör jag allt för att hon ska klara förlossning och uppfödande av ungar utan problem.

Ah ok.. ja tänker ju inte avla.. Bara funderade på den tomma buren som anländer snart… Ja kanske kunde ta emot ett par pensionärer eller nåt som vill bli kelade me sista tiden 
gamla möss är faktiskt underbara. jag har redan en spekulant på mina gamla damer, men nån osåld herre kan väl på en trevlig pensis hos dig??? *pliiizzz*

Joooo…. Har du nån liten kelgris som vill komma till tant fijjas ålderdomshem då?

När det gäller avel så fick man svar på när honor och hanar går ur aveln.
Men en liten fråga är när brukar ni ta första kullen på era honor? Har förstått att ni inte parar honorna senare än 10 mån första gången.
Hur många kullar får en hona? Och hur länge är hon i aveln?
Jag har hittills väntat så länge det bara går med att para honan, och de har bara fått en kull.

Men om man har en bra hona i färg, teckning, typ o temperament så nog vill ni som föder upp ta flera kullar på henne?