Samma hage till möss/gerbiler?
Hej!
Jag funderar på att skaffa möss. Men jag undrar hur man bäst "rastar" möss? Funkar det bra att ta ut dem i en rasthage där jag inreder med olika aktivering/klättermöjligheter? Skulle det i så fall vara möjligt att rasta mössen i samma hage som jag använder till mina gerbiler, eller kommer mössen/gerbilerna bli stressade av att känna lukten av varandra i hagen?

Det går jättebra att rasta dem i samma hage. Självklart inte samtidigt om någon tror vi menar det. Att du känner varandras dofter kan till och med räknas som en berikning.
Vad är det för hage du har? 🙂
Vet inte. Om det finns risk för smitta mellan arterna skulle jag inte göra det.

Äh, folk är så rädda för smittor. Det är inte jag. Jag har haft mina hagar till alla mina djur i flera år. Inga problem alls. Om djuren är friska är det onödigt att oroa sig tycker jag.
#4 Nä, men JAG. Möss har redan på tok för mkt skit. Och man kanske ska vara rädd om sina gerbiler också.

Att vara rädd OM sina djur är en helt annan sak än att vara rädd för att de ska smitta varandra med diverse sjukdomar. Men visst, om du hävdar att jag inte är rädd om mina djur för att jag inte nojjar över smittor inom mitt eget hem, mellan friska djur, får det stå för dig.
#6 Eh…? Jag har ingen aning om vad du läser in där… men jag lovar det finns inte… någonstans
TS frågar och jag svarar. Det kan få finnas flera sätt att se på saken. TS får bedöma själv hur hen vill göra.
Tack för svaren jag fått! Ingen mening med att börja bråka i tråden. 🙂 Jag ville bara höra allas åsikt gällande detta. Jag vill givetvis inte att det ska spridas någon smitta mellan mössen och gerbilerna. Men hur stor är risken för det egentligen?
Det hade varit mycket smidigare om jag kan använda samma hage eftersom den alltid står uppställd på ett bord. Så här ser hagen ut:
#8 Varför hamnar bilden upp och ner, mån tro…? 🤔
#9 Det är något med mobiler och iFokus tror jag - om det är en mobilbild…
Men när man klickar på bilden kommer den upp rättvänd.
Har sett den där hagen på zooplus. Är den bra?
#10 Jag tycker hagen är jättebra! Den är lätt att bygga ihop/ta isär för förvaring, den är rymlig och kanterna är relativt höga: 30 cm, vilket i alla fall är högre än de andra smådjurshagar jag har sett som är på tok för låga (däremot skulle jag aldrig lämna gerbilerna obevakade i denna hage heller då de ibland gör försök att hoppa/klättra ut.

Vilken gullig hage! Hur stor risken är att djuren smittar varandra med bakterier eller virus om de vistas på samma ytor är svårt att veta. Många är extra försiktiga med just möss. Det beror på att det är vanligt att möss som träffar främmande möss blir sjuka, de får luftvägsproblem. Deras immunförsvar klarar inte av de olika bakterieflororna. Hos Gerbiler är detta inte alls lika vanligt. Men även hos möss är det så olika hur känsliga de är. Dels varierar det med ärftlighet men det verkar även variera med vana. Individer som hålls isolerade och sällan stöter på främmande bakteriefloror får man vara lite försiktig med. Hemma hos mig vistas både möss, gerbiler, hamstrar, råttor, nataler, jordekorre och tenrec på samma golvytor om vartannat. Men de är vana! Jag plockar även in mycket material utifrån, som grenar, stenar och örter. Jag byter inredning mellan burarna. Jag VILL att de ska bli vana och att deras immunförsvar ska klara nya utmaningar. Min uppfattning är att det stärker dem i långa loppet, vilket är viktigt om man är uppfödare har mycket djur. Men det är jag och jag är beredd på att ta konsekvenserna. Det du kan göra är ju att testa en stund en kväll. Vänta några dagar och se om du upptäcker nysningar eller andningsljud från någon av dem. Om inte, testa igen osv.
#12 Tack för det utförliga svaret! Jag tror jag ska göra som du förslog: prova och se hur det går, annars lösa det på något annat sätt.
Jag skulle aldrig sätta mina gerbiler i samma hage som några möss.. Möss har sjukdomar som de kanske inte drabbas så svårt av, medans gerbilerna drabbas om de smittas av mössens sjukdomar.

#14 ett påstående som detta bör styrkas med konkreta referenser. Annars blir det bara nonsens. Vad är det för sjukdomar du menar? Var har du fått det från?
0# Risken för smitta är inte jättestor, men den finns. Om du är rädd om dina möss/gerbiler så borde du inte låta de dela hage.
#15 ???
Klart det borde finnas en ökad risk för smitta - om det finns något som kan smitta vill säga, men det gör det ju också om du har samma kläder på dig och dessa har varit i kontakt med båda djuren, liksom om man klappar djuret eller tar på saker i buren och sedan går till nästa bur. Saker kan ju föras över i luften också….