Mus iFokus

Mus

Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 852 ggr
Novachan
2

Kamerasladd hittad!!! - Bildtråd

Yeeeeaaaah!!! Äntligen hittade jag kamerasladden! Var som jag trodde när jag har "tappat bort saker"; jag hade bara lagt den på ett nytt "bättre" ställe än dens tidigare plats vid en städning av hemmet. Så nu när jag körde en städning igen så hittade jag den!

Så nu kan jag äntligen göra en bildtråd med mina möss ^^

Jag visar egna bilder på 11 av 12 möss och sedan gruppfoton. Vissa möss skulle jag vilja ha hjälp med att få veta vad de är (färg, hårlag) så det får ni gärna kommentera om ni vet =)

(Ni får gärna vänta med att kommentera tills alla bilder har kommit upp i tråden)

Alla mina möss är köpta via Zooariet i Linköping.

Novachan
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Då börjar vi med min första mus…

Namn: My - BEBIS!!!

Kön: Hona

Färg: choklad

Hårlag: korthårig satin? - från början har jag misstänkt att hon kan vara en men hon har alltid varit så stor och på Zooariet trodde de inte att hon var en när jag frågade vid köptillfället. (Inkluderar några sämre gruppfoton för att man ska kunna jämför hennes hårlag med de andra två där ena definitivt är en satin och andra inte.)

Bor tillsammans med: Popcorn och Snösnuvan.

Jag kallar aldrig My efter hennes namn utan kallar henne bara Bebis (Jag kallar typ alla bebisdjur för bebis) och det är det namn hon verkar reagera på. Om det är någon av mina nuvarande möss som skulle heta Nova så vore det hon. Hon är väldigt dominant, nyfiken i en strut,  boar ofta - om det finns nytt bomaterial i buren så ska hon minsann bygga med det. Hon gillar att klättra upp på mig, gärna axlarna men även på huvudet om hon får tillfälle för det. Kan även klättra ner för ryggen och sätta sig och vänta på att jag ska hämta/lyfta henne med handen och sedan klättrar hon dit igen och väntar.

Henne fick jag först se i ett litet hav av fina röda hanar - vi visste inte könen först utan de plockade fram de mössen som vid det tillfället vara redo att flytta (också möjligt att jag inte hade sagt innan vad det var för kön jag ville ha). Jag visste direkt att den musen vill jag ha och hon var som tur var en hona. Var nära på att råka få hem en röd hane men efter extra kontroll konstaterades att alla röda var hanar (ville ha en röd hoa från början). Men sen så kom Matilda…

Novachan
2

Namn: Matilda - Mitt älskade problembarn <3

Färg: Dove

Hårlag: Asterex?

Bor tillsammans med: Stina, Loka och Padme

Om jag uppfattade det rätt så har Jonna - MidnightExotics fött upp Matilda, antingen på Zooariet eller att hon hade med sig några av sina möss som skulle säljas när jag var där. Hon gick in i ett av bakrummen och kom ut med lilla Matilda. Jag föll för henne pladask. Dock hade det missats att hon var dräktig så 19 dagar senare kom en kull där alla tyvärr dog…

Matilda är en ganska liten försiktig/varsam snäll ursöt tok-flicka - fick inte till bilder med bra skärpa som visar hur otroligt söt hon är. Det är möjligt att hon är något klen/svag efter födandet men hon har ganska bra rörelseförmåga nu (gör henne lite klumpig). Hon är lite knäpp vilket är rätt underhållande att se och kanske inte den smartaste musen jag träffat. När hon hade tillgång till en hög klätterställning kunde hon hoppa ner från den högst upp istället för att klättra ner. Inte den bästa på att bygga bo - har setts föröka bygga bo bakom hängande vattenflaska. Hon älskar att vara i handen, inte nödvändigtvis bli klappad, men i handen vill hon vara! Hoppa upp, vara några sekunder och sedan ner igen och så håller hon på om och om igen om jag håller kvar handen i buren. Hon kan också glömma att hon måste gå upp med alla fyra tassar i handen för att komma upp (kan glömma 1-2 bakben).

Som jag har berättat i en annan tråd var My för dominant med henne så det är därför dom två inte bor ihop och en av anledningarna till att jag skaffade fler honor.

Novachan
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 8
Förhandsgranskning av bild 2 av 8
Förhandsgranskning av bild 3 av 8
Förhandsgranskning av bild 4 av 8
Förhandsgranskning av bild 5 av 8
Förhandsgranskning av bild 6 av 8
Förhandsgranskning av bild 7 av 8
Förhandsgranskning av bild 8 av 8

Namn: Popcorn

Färg: Vit (- vet ej om det kallas något speciellt)

Hårlag: Korthårig

Bor tillsammans med: My och Snösnuvan (syster)

Vid köptillfället så klättrade hon direkt upp på arm och axeln, klättra ner i min luva och gick och la sig. Tänkte att det betyder väl att hon gillar mig och känner sig trygg - det gillas så hon fick komma med hem. Popcorn och jag håller fortfarande på att lära känna varandra. Hon är fortfarande lite skygg men hon är samtidigt nyfiken på vad som händer så hon kommer ofta fram och nosar. Kanske går upp självmant i handen men oftast med 3 ben och 1 kvar i backen. När hon lyfts upp vill hon helst klättra upp för armen till axeln och stanna där.

Novachan
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Namn: Snösnuvan

Färg: Vit - vet ej om det kallas något speciellt

Hårlag: Långhårig Satin

Bor tillsammans med: My och Popcorn (syster)

Gjorde samma sak som Popcorn vid köptillfället och liksom Popcorn klättrar också helst upp för armen och stannar där. Hon är fortfarande väldigt skygg och vi känner inte heller varandra så bra än tyvärr (ge antibiotikakur var inget som hjälpte med detta precis… snarare tvärtom), så vi fortsätter att jobba på det. Dock har Snösnuvan alltid haft lite udda dygnsrytm jämför med sin burkamrater så ibland har jag sett henne vaken själv, men hon hon är också vaken när de andra är det också. Snösnuvan är ett namn som ett av mina gamla gosedjur hette när jag var liten. Var visserligen en kanin men hon påminner mig om henne. Namnet är en kombination av Snövit och "förkylning"/snuva - eller så tänkte jag iaf när jag var barn xD Hon är iaf en väldigt snäll och vacker tös, liksom sin syster. Både Snönuvan och Popcorn har ganska så växt ikapp med My. Varken My eller Snösnuvan är klena/svaga trots att båda är satin. Denna tjejgrupp är bland dom starkaste mössen jag har och riktigt smarta som listade ut fler sätt att försvåra processen att ge antibiotika. Tog lååång tid att ge dem hela dosen.

Novachan
2

Då börjar vi med andra hongruppen:

Namn: Stina - Liten men Tuff!

Färg: Broken? Är mest brun (vet ej vilken sorts brun) med vita detaljer; bläs/sjtärna, tunt band som går nästan hela vägen runt rygg till magen, vit detalj på rygg/skulderblad, samt vit "böjjig rand" längs med hela underkroppen (har dock inte lyckats fånga detta på bild än), har ganska vita tassar och halva svansen är vit. Tyvärr har jag inte lyckats få bra skarpa bilder på henne…. hon är ju så otroligt söt! Har dock video på henne som jag hoppas kunna lägga upp vid senare tillfälle.

Bor tillsammans med: Matilda, Loka och Padme

Såg henne en kort stund innan stängning då jag skulle köpa annat på Zooariet och kom tillbaka nästa dag för att kolla närmare på henne och andra broken och tricolors. Jag tyckte att hon var väldigt vacker och söt första gången jag såg henne, och ännu mer andra gången jag såg henne. Blev rekommenderad att inte köpa henne då hon var liten och klen och därför antagligen inte kommer leva så länge. Kullens "runt" kallar jag henne (minns ej om det finns svenskt ord för det engelska ordet "runt"). Men jag tyckte att då får hon dö hos mig och ha det bra fram tills dess! Hon är en favorit för mig och sina burkamrater också tror jag. Hon är oftast först fram med att kolla vad som händer när jag  öppnar buren och först till att undersöka handen. Hoppar utan problem upp i den självmant. Med tiden har hon blivit starkare och växt till sig men man ser ändå att hon är "klen", men hon vågar klättra på och är en modig bedårande tös <3

Novachan
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7

Namn: Loka

Färg: Tricolor

Bor tillsammans med: Matilda, Stina, Padme (syster)

Loka är en snabb sprallig tjej som älskar att klättra, speciellt innanför mina kläder. Hon har nu listat ut att urringningar kan sitta olika högt upp men att alla plagg har dem så det är bara att fortsätta att klättra tills man hittar den. Gå eller klättra innanför kofta gillar hon också, liksom de flesta i denna grupp. Nu på senare dagar har hon dock växt till sig och kan vara en aning tjock, men dessa bilder är tagna innan dess. Svår att ta bild på eftersom hon är å bra på att vara snabb, men jag har videos på henne också som kommer senare… Om jag uppfattade det rätt så har Loka och Padme en förälder från Jonna, vet dock ej vem.

Novachan
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

Namn: Padme

Färg: Tricolor

Bor tillsammans med: Matilda, Stina och Loka (syster)

En försiktig tjej som fortfarande kan behöva lite "uppvärming" för att vilja hoppa upp i handen självmant - tvinga upp henne en gång och sen hoppar hon upp själv igen, men det är inte alla gånger man behöver göra det. Padme tycker om att undersöka saker med munnen inklusive händer, dock gör hon det väldigt försiktigt och känner sig fram med munnen liksom. Men om det smakar gott kan hon ju förstås testa att smaka hårdare, men oftast inte så hårt att det gör ont. Men man bör vara observant med henne om hon vill känna/smaka kring fingertopparna. Så hon är snäll och nyfiken på sitt egna lilla vis. Otroligt söt och vacker hon med, liksom sin syster Loka.

Novachan
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Nu har vi kommit till hanarna! Ingen av dem bor ihop. Jag som bara skulle ha 1 hane fastnade för 4 hanar och har inte ångrat mig, trots att vissa är riktiga stinkisar!

Min första hane:

Namn: Ginger Joe - Akrobaten

Kön: Hane

Färg: Gul?/Orange tror inte tillräckligt "röd" för att kallas "röd" Möjligt att han var mer gul när jag köpte honom för då såg han definitivt mer gul än röd.

Han är den första hanen jag har träffat/fått hålla. Det första han gjorde när vi träffades för att lukta på min näsa och sedan klättra upp för ansiktet till huvudet, stoppa huvudet i örat - tycker My om att göra ibland.  Orädd är vad han är! Han gick också gärna och la sig i min luva. Jag behövde aldrig träna honom till att hoppa upp i handen själv utan det gjorde han på direkten. Han är väldigt len, mjuk och smidig (helt engelsktypad kanske?), vilket gör att han är väldigt akrobatisk i sitt klättrande. Tar sig snabbt och enkelt fram botten till toppen av buren. Han har mycket energi i kroppen och behöver alltid ha ett springhjul eller springdisc i buren, men han stannar nästan alltid upp i sitt springande för att komma och kolla/hälsa på mig om jag går förbi eller är utanför hans bur (även när jag går förbi långt bort från buren). Han kan stå och försöka gå på väggarna eller hoppa för att hälsa på mig. Det är inte speciellt ofta man träffar honom lugn, bara om han är väldigt trött t.ex. nyvaken. Gillar att klättra på mig förstås men vill tyvärr också ofta revirmarkera på mig rätt så mycket. Men ibland är det ju inte så konstigt om jag har hållt i honor tidigare - då får jag skylla mig själv. Tjejsugen är han allt. Han är en riktig stinkis också! Luktar värst av alla hanar. Har inga bra bilder på honom så det blir video senare. Han kalla oftast bara för Joe.

Novachan
1

Namn: Tipp - Tippytippytipptopp! TippTopp Buff!

Färg: Agouti

Hårlag: Texel (Dålig Texel?)

Kan han vara svensktypad eller en korsning?

En snäll gullpojke som inte behövde så mycket handträning. Tjejugen så han är lik Joe i det beteendet. Han är väldigt buffig i handen om han inte får klättra som han vill - jag vill ju inte alltid få nerkissade kläder. Han älskar sin hängbro och man hittar honom ofta högst upp i den, t.o.m. vilandes eller sovande - tycker tydligen det är bekvämt att sova på en hängande trästege. Hans utseende, speciellt öronen får mig att tänka på hermelinkaniner - en av mina favorit kaninraser. Så är är extra söt pga det. Jag är inte bäst på att komma på namn så ha heter Tipp för att hans svanstipp är vit. Tårna på hans fötter är också ljusa och lite kring munnen.

Tipp är Luddes bror (som jag har postat om tidigare)

Novachan
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7

Namn: Ludde

Färg: Vit

Hårlag: STREX (Satin+Texel)

Kan han också vara svensktypad eller en korsning?

Ludde är en snäll pojke som boar bra. Bygger väldigt fina bon och ibland fler än ett, samt flyttar på bon eller delar av bon. Antibiotikakur var inte heller roligt för honom så det har gett ett bakslag för handträningen. Är sällan han hoppar upp i handen själv efter kuren men vi ska fortsätta träna på det. Tror han är lite kräsen när det kommer till mat. Tror att han inte tycker om mjölmask! - Knäppis. Vid köptillfället gick han också och a sig och sov i luvan.

Bilderna är tagna innan/i början av hans skabbkvalster-besvär. Fick till tjusiga bild när hans baka nästan ligger på hans bajs och har lagt till bilder som följde efter det som gör att det ser roligt ut - eller så har jag dålig humor. Jag ska ta nya bilder på honom nu när han ser bra ut igen - bara lite kvar på örat som behöver läka, eller så han han mörkt ärr - är inte lätt att undersöka/inspektera hans öron.

Novachan
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 8
Förhandsgranskning av bild 2 av 8
Förhandsgranskning av bild 3 av 8
Förhandsgranskning av bild 4 av 8
Förhandsgranskning av bild 5 av 8
Förhandsgranskning av bild 6 av 8
Förhandsgranskning av bild 7 av 8
Förhandsgranskning av bild 8 av 8

Och så har vi kommit till sista hanen och musen: Min älskade lilla Tridrick. Detta ä bilder innan han fick eksem (klåda) och kliade bort en massa päls som ni kanske har sett i en av mina andra trådar/inlägg.

Namn: Tridrick - ❤️

Färg: Broken? Kommer ej ihåg vad färgteckningen heter, något som kossor kan ha.

Hårlag: Fuzz/Fuzzy (Har blivit osäker på vilket är korrekt att säga)

Tridrick är en hane som jag egentligen inte skulle ha eftersom jag redan var inne på 3 hanar. Han kom lite på efterkälke då ha precis skulle separeras från sina systrar. Han är en av de sötaste musungar jag någonsin har sett och är arg på mig själv som var dum och inte tog bilder när han var så ultrasöt (man kan ju ta bilder utan kamerasladd!!!). Kroppen var inte mycket större än huvudet då. Men jag verkar också ha blivit svag för fuzzies. Jag hade tänkt att skaffa fuzzy-honor i framtiden när det väl var läge att skaffa fler/nya möss - jag gillade ingen av de fuzzy-honor jag träffade vid det köptillfället (Ja, jag köpte 7 möss totalt vid ett och samma tillfälle och jag ångrar mig inte!). Först skulle jag bara kolla närmare på honom då Jonna berättade att han hade Odd-eye men det syntes inte så tydligt då hans rörda öga är rätt så mörkt, så jag fick hålla honom för att kolla närmare. Han gick sedan och satte sig vid armvecket, som många av mina möss ofta gör, och satt och stirrade på mig. Jag gullade/kliade honom då på kinden med ett finger och då charmade ha mig totalt! Jag var rädd att om jag tog med honom hem skulle jag ångra mig - nästa gång kanske han inte skulle finnas kvar - jag hade kollat in en fuzzhane 1-2 veckor tidigare men han verkade inte vara kvar.

Tridricks namn är ju lite udda och han heter så istället för Didrick. Tri för att han har 3 unika egenskaper: fuzz, två färger/tecknad och två olika färger på ögonen. Tridrick är förstås fortfarande jättesöt även fast det inte är samma söthet som när han var bebis, men han är ändå en av de sötaste mössen jag har sett!

Tridrick är en av mina favoritmöss, om inte den absoluta favoriten då han är så mysig och kelig. En minikatt, fast en mus typ, som inte stryker sig om mig direkt som en katt men han kan gå i handen och vänta på gos eller lägga sig på min arm/mage och vänta. Han vill hellre komma upp och kelas än att käka god mat i buren.

Tridrick lever fortfarande då hans sår har börjat se bättre ut men har inte visat bilder i tråden jag skapade om det - det vände ganska nyligen och jag har varit lite deppig angående detta och inte orkar/velat skriva om det, jag kanske postar bilder och skriver när han är bra igen. Han är fortfarande inte helt bra än, men behandlingen är också inte slut än. Veterinären gav mig ju en behandlingsplan när han såg besvären och det var inte tal om avlivning. Om det vänder så ska jag inte utsätta honom för mer behandling, men jag har fortsatt att vårda honom då min magkänsla/intuition har sagt till mig att fortsätta och den har ofta rätt. Jag hoppas att han fortsätter att bli bättre så jag får fortsätta att njuta av hans sällskap.

Novachan
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 9
Förhandsgranskning av bild 2 av 9
Förhandsgranskning av bild 3 av 9
Förhandsgranskning av bild 4 av 9
Förhandsgranskning av bild 5 av 9
Förhandsgranskning av bild 6 av 9
Förhandsgranskning av bild 7 av 9
Förhandsgranskning av bild 8 av 9
Förhandsgranskning av bild 9 av 9

Gruppbilder! ❤️

En höggravid Matilda som vara några dagar från att föda + en My som sticker fram

BebisMy och en liten Matilda i bakgrunden

Novachan
0

Nu går det bra att kommentera om man vill :)

Persilade
0

Men åh så söta!! 😍

Covfefe
1

Jättesöta möss hela bunten. Men måste säga: Ludde ser lite "ledsen" ut i ögonen. Har du kollat så inte något morrhår eller pälsstrå inte irriterar ögonen? Det blir ibland så med krull. För jag antar att du har koll på att dina djur är friska i övrigt. :)

Nordanälvens
0

Vilka sötnosar :) Hjälper till lite med varianterna! :) #1 Kan vara svårt att säga om satin eller inte på halvdåliga bilder men jag säger ja - satin korthår. #2 Astrex, inte asterex :) #3 PEW (pink eyed white) #4 Samma som Popcorn - PEW. #5 Ostandardiserad/joker (men jag hade kallat henne för pannfläckad berkshire trots för mycket vitt). #8 Recessive Yellow #9 Korsad typ. #10 STEX, inte STREX :) #11 Fuzzy, choklad (?) dutch. Tycker mig även se några tan pälsstrån kring hakan.

Han/honom

Novachan
0

Tack, tack =)

#15 Har inte sett något vid eller i ögonen, men jag ska hålla extra utkik för det! Det var också rätt så starkt ljus i rummet när jag fotade dem så det kanske hade en roll också.

#16 Ja, Astrex heter det ju, tror jag i farten lyckades få med extra e, samma med extra r i STEX (eller typiska "ord" jag stavar fel på för jag var nära nu att skriva asterex igen). Synd att jag inte kan ändra sådant i efterhand.

Dutch heter det ja! Har inte tänkt på att han skulle kunna vara tan, får kolla närmare på det idag.

Popcorn trycker sig ofta under My för att hon vill bli tvättad så är inte att de andra bara brukar klättra på henne :)

Novachan
0

Tridrick är helt vit på undersidan av kroppen så han kan vara tan också

Grodan
0

Fina möss! Härligt att du äntligen hittade sladden.

Och haha… vad gullig du är som lägger mat på fotoplatsen - äter någon då verkligen?😉😛

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
0

#19 Nae det var ingen som ville äta, även fast jag hoppades på det då möss är så söta när de äter och då var jag ju i så fall redo med kameran 🙂

Grodan
0

Trixet är att vänja dem vid någon liten mjuk gegga som de tar från ditt finger lite då och då. Alt något annat de bara älskar… Sedan provar du att ge dem detta utanför buren på rastplats eller bara i din hand och steget vidare är att de kan sitta och hålla i en liten minigitarr som du smort in en liten klick av detta mums på och du kan få ett foto med en mus som spelar gitarr… typ…

Stinastygg
2
Stinastygg
0

#18 Helt vit undersida är ju fox, inte tan.  Hur som helst så är Tridrick helt sjukt söt, han ser precis ut som en liten råtta ❤️

Men… jag undrar, vilken är den 12:e musen som du inte visar individuell bild på? Och varför? 🙂

Novachan
0

#23 Den 12:te är Mia (avliden) som jag har visat bild på i egen tråd. Jag har tänkt visa video på henne senare om det går så an får bättre bild på hur hon såg ut, samt att man får höra hur en rosslande mus låter.

Ja, Tridrick ser verkligen ut som en liten råtta 🙂❤️

Stinastygg
0

Ah… Just det. Beklagar. Det lät bara som att du har 12 men av nån anledning bara kunde visa bild på 11, så blev lite förvirrad. Men det förklarar ju saken.

Novachan
0

Förstår, lätt att tolka det så. Jag har ingen individuell bild på Mia tyvärr men funderade på att lägga upp bilder på My och Mia ihop mot slutet så därför skrev jag så först. Men sedan såg jag att jag inte hade några bra bilder på dem ihop = Alla är suddiga.

Grodan
0

#22 haha, så sött ❤️