Mus iFokus

Mus

Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 893 ggr
Grodan
0

OT värme/termo dyna/filt t hund

Många här har hund, så… jag måste rådfråga.

Jag tänkte köpa en dyna/pläd/filt som kan behålla hundens värme. Det finns ett gäng på marknaden och jag vet inte vilken. Det ska absolut INTE vara någon el inkopplad i a f. Att värma någon del i micro går inte heller.

Dessa har jag hittat:

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jollycox
0

Jag skulle inte köpa vet-isobed, isobed eller trixie thermofilt. Dom är bara som fällar, lite mjukare att ligga på än direkt på golvet. Vi har en sån back on track filt och jag upplever inte att den avger värme som så. Osäker på om den första också är bara mer som en fäll.
Jag skulle välja någon av dom tre sista som sägs reflektera tillbaka värmen.
Det skulle inte gå att ha täcke på hunden?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Stinastygg
0

Jag har inte hört talas om någon annan än Back-on-track, men de ska ju vara jättebra.

Till nakenkatten har jag i hans "koja" en bit liggunderlag  av skumplast och så fleecefilt ovanpå det, blir varmt så in i sjuttsingen av hans egen kroppsvärme sen. Finns ju liggunderlag med en sida av aluminium, borde bli ännu varmare:

https://sw5435.smartweb-static.com/upload_dir/shop/2camp/3616001_1.w610.h610.backdrop.jpg

Det du också kan göra är att fylla en 1,5 l petflaska med riktigt varmt vatten, linda in den i filten och sen ge hunden filten efter en stund när den blivit varm av varmvattenflaskan.

Lite billigare alternativ än thermofiltarna! 😊

Grodan
0

#1 Håller med lite där, de ser ju bara ut som plädar… Har ju redan någon vanlig "teddypläd" som jag inte uppfattar är direkt värmegivande eller bevarande utan bara mjuk o trevlig att ligga på.

Den första… du menar Thermotic? Jag funderar ju lite på den eftersom den beskrivs vara så bra

klippt:  -----

Utmärkt vid tex. jakt, fiske, fjällturen, i bilen, båten, hundburen, inomhus eller överhuvudtaget där hunden behöver ligga på varmt underlag.

Den självvärmande effekten erhålls av värmefodrets microceller som värms upp av hundens egna kroppsvärme och bildar därigenom en mycket varm isolering oavsett om det är vått eller torrt.

• Neoprenvärmefoder, värmer mycket bättre än andra material i både vått och torrt."

-------

jollycox
0

#3 Jo men jag tolkar det som att hunden värmer upp filten och sen hålls den varm(medan hunden ligger på den), inte att det även avger värme.

Stinastygg
0

#4: Ingen filt som inte är elektrisk eller förvärmd i t.ex micro kan av sig självt AVGE värme, utan det är i samtliga fall materialet som reflekterar eller bibehåller kroppsvärmen.

Stinastygg
0

Fleece kan jag t.o.m själv intyga är bättre än man tror!🙂

När jag hade vattenskada och tilldelades en svinkall ersättningslägenhet under renoveringen (17 grader) så bäddade jag min säng med en fleecefilt under underlakanet, och en fleecefilt tillsammans med täcket i påslakanet och det blev stundtals nästan FÖR varmt!

jollycox
0

#5 Jag menade reflekterar. Det, tycker jag, blir ju i princip som att den avger.

Stinastygg
0

Det är precis det som Back-on-track gör. Keramiskt tyg som reflekterar kroppsvärmen. Men du upplevde inte att det funkade? Den första jag hör som dissar BOT, faktiskt.

jollycox
0

#8 Nej just mattan upplever jag inte gör det. Andra saker som kläder, hundtäcke, fungerar mycket bra men en platt dyna upplever jag inte värmer mer än att ligga på en fleecefilt eller vetbed. Tror det är för att det liksom inte omsluter kroppen, så som ett täcke/tröja gör.

Grodan
0

Jag köpte ingen värme/termo dyna/filt el dyl. Hittade Korvens innetäcke i fleece som Fäno fått ha hela vintern. Han har även massa filtar osv och ligger vid kaminen när jag eldar. Han får lite mera mat för att kunna hålla värmen utan att förbränna så mycket att han går ner i vikt… Ute har han ett annat täcke, jämt!