Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 2316 ggr
victooory
0

Husmus tappar svans?

Har fångat ett par möss i förrådet och tänkte försöka hålla dessa i bur. Har haft dem ett par veckor nu och allt funkar fint, de börjar bli lite mindre folkskygga, men idag hände något märkligt. Skulle flytta över en av dem till en annan bur för att rengöra deras ordinarie. Fick tag i den och lyfte den i svansroten, som jag lärt mig att man ska göra men döm om min förvåning då musen hävde sig upp och bet sig själv i svansen så att ca 3 cm av huden släppte och det började blöda ymnigt.

Är detta normalt? har aldrig hört talas om att husmöss gör på detta sätt? Tacksam för svar.

/Karl

kastrullis
0

Tror du inte att det var av misstag?
Den siktade nog mot dig, men misslyckades.

GucciDior
0

Tror som kastrullis annars att musen blev så rädd och stressad att den gjorde så för att komma loss vilket inte skulle vara så konstigt eftersom det är en vildmus! Varför fångade du möss? Jag tycker att du ska släppa ut dom igen och sedan köpa riktiga tammöss  som är vana att bli hanterade! Har för mej att det finns en lag om att man inte får ha vilda möss/andra djur som husdjur.

Vattnadal
0

Nej, vilda djur får man bara ha instängda 48 timmar, sen måste de släppas ut eller om de inte är friska lämnas till någon som har tillstånd och utbildning att ta hand om dem.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Grodan
0

Varför har du fångat vilda möss?

Höll du den verkligen i svansROTEN? inte i spetsen eller toppen?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

amaira
0

#0 "har aldrig hört talas om att husmöss gör på detta sätt?"

Du förväxlar inte "husmus" med "tammus"? Det är inte alls något förvånande eller ovanligt beteende av ett fångat vilt djur.

Den är stressad och livrädd. För den handlar det om att överleva eller dö, och att bli av med en svans är inte kul, men kan betyda överlevnad. Kosta vad det kosta vill.

Vad tror du dina två fångade vilda möss har för känslor gentemot dig? Det kan jag upplysa dig om: Hat, ångest, och dödsskräck. Möss är bytesdjur och du har fångat dem!! För dem är du fiende/konstant dödshot!

DET är anledningen till att det i lagen är förbjudet att fånga vilda djur för att ha som husdjur!

Inte ens skadade vilda djur får man hålla kvar i fångenskap mer än 48 timmar, utan speciellt tillstånd - och vad gäller många vilda djurarter, inte ens då.

Denna lag utgår från djurens känslor, inte från människans känslor, eller vad människor tror att djuren känner, eller vill tro att djuren känner.

Tro inte att dina fångade möss känner något annat för dig, än ångest, hat och avsky. Ja, nu också smärta (med trasig svans).

Är det roligt att ha djur på dessa premisser?

Släpp ut de stackarna snarast! Eller avliva dem humant.

Vill du sen ha söta, fina möss som GILLAR dig och som BEHÖVER dig: Skaffa en tammus. En sådan som i otaliga generationer avlats fram till att TRIVAS i fångenskap och med människor.

Pimu
0

Bra skrivet amaira .. *ler*

amaira
0

Tack Pimu Glad.

Det finns en hel del exempel på vilda djur (räv, mink, har jag för mig, även andra) som blivit fångade i sax-fällor, som helt sonika bitit av sig benet för att bli fria! Chansen att överleva är ju i alla fall lite större då… Så om man hugger sin bödel, eller råkar hugga sig själv, har mindre betydelse, huvudsaken är att göra något, för att kanske lyckas bli fri.

Terato
0

Men ursh.. Jag tänker på Saw-filmerna när de tvingas såga av sitt ben för att bli fri. (se dem inte!) Jag mår fortfarande dåligt över vissa scener i de filmerna.

Krävs nog ganska mkt för att man skulle hugga av sitt ben. Kanske dumt att jämföra människor med djur men det är nog liknande ångest djuret känner i en sån situation..

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Pimu
0

#8 … nuuu har SAW 4 kommit ut !!!! *yippiiii*
(sorry, blev lite OT nu)

axilur
0

Jag älskade skräck/rysare/whatever tills jag såg dessa filmer. (OT!!!) Inte för att jag inte älskar dom med, men jag ser fan ingen läskig film igen överhuvudtaget, haha.

/Anneli

Jaag
0

Jättebra skrivet Amira!!

Linn
0

hur går det med mössen? är dom utsläppta eller avlivade? eller har du kvar dom?

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus