Vad man kan använda hamsterhagar till!
Tänkte att vi kan dela med oss om olika idéer för hur man kan få användning av hamsterhagar, som ofta har för stort galleravstånd för att kunna användas till möss, om man inte är lite finurlig 😉
- Klätterställning: Bilden visar hur en klätterställning skulle kunna se ut. Hamsterhage-del lutande mot brevställ utan lådor eller direkt mot bur-vägg. Kan också sättas mot bur-vägg med sugproppar, eller göra hål i vägg och sätta fast med buntband eller metalltråd. Behöver heller inte vara lutande utan kan vara helt rak på bur-väggen och fungera som klättervägg.
- Hyllplan i bur; kan klä in eller lägga kartong ovanpå så att det blir lite bättre för mössen små tassar, men kan fortfarande använda undersidan till att hänga upp saker i
- Galler till bur för stora möss eller öppen bur
- Rasthage som är inklädd, alltså gallret fungerar som en ram och blir en hage utan några öppningar. Dock kan mössen fortfarande hoppa ut ur hagen…
Har du fler idéer? Visa gärna bilder 🙂
Man kan ha dem som hyllplan? (fast jag tycker nog inte det är så jättbra ideé kanske)
Idéerna jag nämner ovan är olika bra/dåliga, men man kanske kan komma på fler lösningar för att göra dem bättre också. Tror jag har sett bilder på folk som har använt det som hyllplan - kan se om jag kan ta en bild på hur det skulle kunna se ut någon gång om man fäster med sugproppar, samt att man har lagt dem på toppen av akvarium; en extra liten våning för mössen
man kan böja till den på mitten och göra en gallerbro (galler A-hinder) och så kan man hänga upp en hängmatta eller något annat i A-delen…😃
#3 Om man har verktygen för det kan man nog böja till den till ett U också 😃
Har också sett några som har använt hamsterhage till råttburar, egenbyggda eller "laga" trasiga delar av bur. Har t.ex. sett hamsterhage-del använts som dörr i gallerbur då den gamla inte fungerade bra
#4 Ja. Jag har gjort så med en bit galler som blev över av en slaktad bur.
Smart. Då behöver jag en sådan del när jag ska göra en större dörr på en fågelbur…