Mus iFokus

Mus

Etikettermatutfodring
Läst 841 ggr
Mellux
2

Strömatning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vilka strömatar sina möss? 
Ni som inte gör det, varför gör ni inte det? 

Att strömata sina djur ger endast en positiv effekt, mössen i det här fallet får utlopp utav sina naturliga beteenden = födosök. Inget djur i naturen får maten serverat i skål 😉

Samtidigt får de en rolig aktivering och berikning som kan hålla på upp till flera timmar. Då de tillbringar en stor del i sina burar även fast de får daglig utevistelse så hjälper detta mössen att hålla igång och inte lika ofta bli uttråkade om de har något som stimulerar deras behov.

Vikten håller sig bra och alla mössen får chansen att äta utav allt som finns i fodret. Även att söka föda leder till att de får motionera.

Det kan hända ofta att en av mössen tar över matskålen och äter upp allt de ''goda'' och lämnar inget till sina bur kamrater. Finns även de som vaktar skålarna vilken inte går om man strömatar. 👍

Novachan
0

Jag gör både och. Oftast strö-matar jag mot kvällen.

ajanki
0

Jag strömatar mina möss. Det har jag nog gjort i 8 år nu eller nåt😃

Tycker att det är bästa sättet!

Mellux
0

#1 ger du då torrfoder både i skål och ströet? :) isf varför inte endast ströet? 

#2 härligt! 😃jamen visst! 

tycker det borde vara en självklarthet för alla, sen är det ju inte alla som vet heller att det är bättre med strömatning än skål men det kan man lära sig.🙂

isabella93
0

Strömatar med foderblandning, men har pellets på en hylla så att jag kan vara säker på att de alltid har fräscht torrfoder. Brukar klämma fast frukt och grönsaker i gallret på ställen som de får klättra för att nå också (och bomaterial "serveras" oftast utspritt på taket till buren).

Novachan
0

Lite av samma anledning som isabella93, så jag ser att de alltid har tillgång till fräscht foder och så ser jag hur mycket de har ätit, men främsta anledning är nog att jag bara är rädd för att de ska äta för lite för att de inte hittar all mat och gör sig av med för mycket energi i letandet.

Grodan
0

Strömatat i många år. Jag är en av pionjärerna vad gäller strömatning av möss. 😃

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️