Behöver råd
Efter igår känner jag att sorgen börjar ta över så jag får svårare att tänka klart över hur jag bör göra och behöver en push åt vilket val jag bör göra.
Gick och kollade till My nyss och ser att hon har magrat! Såg inte det i morse, men det kanske var något jag missade då jag bara kollade till henne och buren snabbt - lyfte ej upp henne. Plockade upp henne och gav henne mjölmask som hon genast åt av. Har sett henne både äta och dricka.
Ska jag avliva idag eller försöka ge henne saker som kan göra att hon lägger på sig lite (ev. stödmata) i någon dag och se om det hjälper?
Tycker inte det låter som om du behöver akutavliva. Fortsätt att mata på med bra mat och håll koll. Lycka till ❤
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️
#0 My bor väl ensam? Bara en sån sak gör att möss äter lite mindre… inget att oroa sig för.
#2 Ja det gör hon, men kan möss magra så mycket pga det?
#3 vet inte hur mkt vi pratar om men de kan svälta sig lite ja…
Min första intuitionskänsla hade rätt och valet gjordes åt mig. För ca. 1 timme sedan sa magkänslan att kolla till My även fast jag var upptagen mitt i en städning av en bur och såg henne sprattelhoppa i buren… hon höll på att kvävas… så jag avslutade hennes lidande fort.
Hon var synligt mager, men inte så pass att kotor på svans och rygg syntes. Lite insjunken vid sidorna innan höfterna. Hon hade ätit normala mängder fram tills idag
Tråden kan antingen tas bort eller ändra titel, så att det inte står akut
RIP My - min första mus ❤️
#5 ❤️
Tog bort "akut"
Jag tycker du har för sjuka möss. Du måste nog göra en ordentlig koll om det är något du kan medicinera bort.
#6 Om det finns något som går att medicinera skulle jag göra det, men tror tyvärr inte att det finn mycket i den vägen jag kan göra. Be bra mat tror jag är bäst. Jag tror att jag har haft väldig otur… med bl.a. Rossel p.g.a. flytt - där vissa kan ha smittat andra. Just nu är det bara Snösnuvan som man hör att hon har Rossel, hos alla andra kan jag inte höra något längre, men jag kanske är dålig på att höra riktigt tyst rossel-ljud…
Förslag på vad jag kan göra? Är det något jag skulle kunna be veterinär att undersöka, prover osv?
Jag tycker du haft så många olika saker och det är väl det som bekymrar mig lite. Men visst, kanske har dina möss bara dåligt immunförsvar, men de kan även ha något annat. Något som påverkar immunförsvaret.
Jag skulle fundera på att skicka in någon av de som dött till SVA för koll. Dvs öppna kolla på organ och ev ta odling på något. Tyvärr finns gränser på vad man kan få för svar på djur som varit döda en stund + ev frysta.
Ja, det bekymrar mig med 😕
Men undrar om allt kan bero på immunförsvaret eller om vissa var fel som de bar på som visade sig senare. Jag kunde ju inte veta innan att Tridrick var allergisk mot något i Stronghold, eller vad som orsakade knölarna på Ludde och Tridrick. Tipps knöl försvann ju också… Loka hade inte Rossel från flytten utan hennes problem uppkom från ingenstans. Samma ljud har hört från Padme och Stina (som jag misstänker är släkt med Padme och Loka men vet ej hur nära) men detta ljud har inte hörts på länge nu, inte ens säker på om det var rosseljud eller annat luftvägsproblem som orsaka ljudet. Mia hann aldrig ens få sin antibiotika-behandling. Jag undrar verkligen vad som fick My att magra på knappt en dag… om det var något med immunförsvaret eller annat… Och vad som hände med Tridrick? Kommer bara att tänka på urinsten, iaf hos andra djur, men vet ej om det kan orsaka blödning inifrån som jag såg… har inte gett mössen mat med salt… däremot slicka han ju en hel på mina händer och jag lider av rätt kraftig handsvett… kanske jag bör sluta låta mössen få slicka på mina händer alls… (?)
#9 Jag tänker ju att deras immunförsvar redan är upptagen med att jobba med något och detta något kan ju vara något som enkelt går att medicinera bort. Problemet är bara att hitta VAD det kan vara.
Det kan vara ett virus, i så fall kan det inte medicineras bort.
Det kan vara flera bakterier och något av dem går ev att medicinera bort.
Det kan vara encellig parasit (Koccidios) som lever i tarmar eller något organ (som tyvärr i samband med mycoplasma och pasteurella påfrestar immunförsvaret väldigt hårt).
Eller något annat…
.
Det skulle hjälpa om vi gick igenom dina möss du har nu och kolla hur deras kondition ser ut. Skulle du kunna kolla om deras lymfkörtlar på halsen är svullna till att börja med (det ser man när musen rör sig normal och man behöver inte känna och klämma).
#10 Så några/någon extra bakterier eller virus är dina tankar om jag tolkar det rätt. Jag tänker om det kan vara genetiska problem/fel, som antagligen inte går att behandla. Med behandling tänker du på antibiotika (och rätt typ) eller annan behandling?
Eftersom jag hitta knölar på några av mössen känner jag igenom dem då och då efter just knölar. Är fortfarande lite svårt att känna på insidan av underkroppen men de ser iaf normala ut där. Hals och bröst ser och känns normala ut - försöker få in rutin på att känna igenom varje dag.
Är verkligen tacksam för alla råd, info och tips!