Mus iFokus

Mus

Etikettlänkar-links
Läst 1215 ggr
Grodan
0

OT boktips: MVG i allt

blev lite nyfiken på den här boken och måste även få tipsa om den

http://www.redaktionen.se/produkt.php?avd=nyheter&visa=mvg

OT=off topic (dvs ej musrelaterat)

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Pehpsii
0

Vart fanns den boken när jag gick i skolan?

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

Fairytail
0

Jag kan bara hålla med Pehpsii! Vart fanns den när jag gick i skolan?

Linn
0

JAG VILL HA!

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Pehpsii
0

Får man lov att gå om högstadiet?

Anett Lindbom
0

Det skulle jag behöva, gå om högstadiet, fast i och för sig så har jag redan gjort det fast på Komvux.

axilur
0

Jag har redan MVG i allt. Räcka ut tunganRäcka ut tungan

/Anneli

Cezix
0

Måste hålla med er andra…vart fanns den där boken för nästan 6-7 år sedan? :p Hade kommit väl till pass…fast man kanske ska köpa den till den ev. matte B kursen man överväger starkt på att försöka sig på…igen. (har åter smitit in hit..första gången på vad som känns som evigheter). *spar länken i bokmärkena* något att tänka på till 5 dec :) Man tackar för tipset!

Stephanie
0

Kanske något för mig att önska i julklapp… Räcka ut tungan Jag som har det så fruktansvärt trögt i skolan just nu…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Laika
0

Meh, nu kommer ju de yngre generationerna att konkurera ut mig… :P

ZoRTeP
0

tror inte boken gör någon skillnad för individerna i skolan , boken handlar säkert i stort sett om uppläggning av studier. vilket man själv kan räkna ut att det skulle gå bättre om man verkligen gjorde det, men människor är för lata , thats it , de kmr inte orka följa bokens alla tips fullt ut iaf……

Stephanie
0

Och där kom pessimisten Räcka ut tungan

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Linn
0

#10 det är väl visserligen sant. man måste orka göra allt det som står och som kanske egentligen är självklart. MEN allting kanske inte är självklart och det kanske finns lite tips där som kan hjälpa till.

Linn

Terato
0

#12 Precis!

För att få "MVG i allt" är det viktigast att kunna läsa målbeskrivningar och förstå vad som förväntas av en och kunna tolka lärarens krav. (sen är förstås studieteknik väldigt viktigt)Men alla kan inte få MVG i allt. Vissa kräver mer tid på sig att lära sig vissa saker och då räcker inte kursens tid till. Men de kanske har jättelätt för andra saker etc.. En viktig sak för att få MVG är också INTRESSE! Det är svårt att brinna för något på låtsas.

Sen går man ju i skolan för att lära sig saker. Men det glömmer många bort. Det är så otroligt betygsfixerat. Jag är mycket gladare över att jag fick G i arbetsmiljö och lärde mig tänka kritiskt i arbetssituationer än att jag fick MVG i engelska, ett betyg som jag inte alls förtjänar. Och jag är otroligt glad över vad jag har fått lära mig på högskolan och de mest värdefulla kurserna har jag inte alls höga betyg i utan just godkänt.

GODKÄNT ÄR INGET DÅLIGT BETYG!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Linn
0

det var bra sagt Terato!

Linn

Grodan
0

Visst är det hemskt att man ska vara så himla duktig och prestera högsta betyg i alla ämnen för att ex bli läkare eller veterinär, men jag skulle aldrig lita på en läkare/vet med lägre betyg heller…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ZoRTeP
0

#12#13   joo , visst kan den hjälpa till men undrar hur många som orkar hålla igång, jag tar hellre ett G än IG och MVG , för jag som går i "Fordonsprogrammet" lär mig mer utav 3 dagars praktik" än att plugga för ett MVG i Religion????

axilur
0

#15 Jag har hört talas om en läkare som inte blev godkänd eller hur det var för att han inte hade höga betyg i musik. Vad sjutton?

Jag tycker att hela skolsystemet är dåligt. Nu vill de ju dessutom sätta in betyg vid en mycket lägre ålder än det redan är. Det ökar bara pressen på ungarna. Själv tyckte jag att låg-, mellan- och högstadiet var ett rent krig. Själva skolarbetet är ju en så liten del om man jämför med alla andra grejer som relationer, bråk, rangordning, mobbing av alla dess slag man måste handskas med. Det ÄR hårt alltså, jag tror inte att vuxna förstår/kommer ihåg hur hemsk miljön är egentligen.

Men jag har turen att ha det väldigt lätt för mig i skolan, vilket i och för sig har gjort att jag har en enorm prestationsångest och höga krav och börjar nästan böla om jag får vg++. Så jag vet inte, jag gillar inte idén med att bunta ihop hundratals barn och låta de sköta allt själva. Har man dyslexi eller dyl är man dum i huvudet, har man lätt för sig är man en nörd. Blä.

/Anneli

Elyria
0

#17 - Nä, jag kommer inte ihåg att skolmiljön var så hemsk när jag gick i grundskolan. Men det kan ju bero på att det inte var så hemskt då - på 60- och 70-talet.

Tror också att det är olika i olika skolor och olika städer. Men man kan inte bara säga att det är skit i storstäder och bra på landet - eller tvärtom. En av mina ungars skolor (liten mellanstadieskola på landet) hade jätteproblem ett år - med helt odrägliga ungar. Men skola och föräldrar gjorde gemensam satsning och det blev jättebra…

axilur
0

#18 Det är sant. Jag pratar nog utifrån mitt och min sambos perspektiv. Båda med social fobi. Då blir man väl lite mer uppmärksam, överdrivet t.o.m. De flesta situationer blir nog jobbiga då. Det tänkte jag inte på.

/Anneli

axilur
0

Fast samtidigt har jag bott på en stökig ort, så i skolorna runt omkring har det nog varit rätt bökigt. Det är nog som du säger, att det är olika för olika skolor och beroende på hur skolan hanterar problem.

/Anneli

Pehpsii
0

Jag vill börja från grunden med min matte. Började med en elak fröken och sen gick det bara nerför. Har man inte grunden med gångertabellerna blir resten svårt. Enda gången matte funkade för mig algebra. Såfort de stoppade bokstäver bland siffrorna så funkade det för mig. Fråga mig inte hur eller varför, men det bara gjorde det.

Sen var jag mobbade i högstadiet och bytte skolor en del och tappade lite där som jag fortfarande känner att jag skulle vilja ta igen.

Egentligen har jag inte dåliga betyg, jag bara VET att jag kan bättre och då blir man så sur på sigsjälv.

Sen håller jag med #17 i att man borde dela upp klasserna efter förmåga och inlärningshastighet etc. JAg som började läsa själv när jag var pytteliten (4) låg ju ett par år före i svenskan men fick sitta med skittråkiga böcker som var för enkla för mig. Fick INGEN extra stimulans eller fick något anpassat för min förmåga. Samtidigt som min bästis som hade dyslexi inte hängde med alls och var ledsen för att hon kände sig dum etc. Det blir bara illa på alla håll när man "buntar ihop" barn sådär.

[Maria-Gerbiler]
0

Sådär, nu har jag förbeställt boken. Skrattande

Jag tycker inte om betyg, på min skola så sätts betygen ut väldigt orättvist. Jag hade två matteprov på en termin. På det första fick jag alla rätt och på det andra fick jag 1 poäng ifrån MVG. Jag hade gjort alla läxor och räknat på lektionerna. Men min lärare gav mig VG i betyg. I en annan klass fanns det en elev som inte gjorde någon läxa och fick några poäng under MVG på båda proven och han fick MVG. Men det var ju kul för honom, men jag är väldigt sur på min lärare.

Linn
0

#22 du har rätt att överklaga dina betyg!

Linn

axilur
0

Ja, det är ju säkert väldigt svårt att sätta betyg. Jag har pratat om det med mina lärare och de sa att betygsättning är en tolkningsfråga, typ. Alla tolkar reglerna, eller vad man ska säga, olika. Har man då otur kan man ju ha en petig lärare och därmed få sämre betyg än någon med samma resultat. Konstigt och väldigt orättvist.

Dessutom finns det lärare som bara bedömmer prov och inte hur det har gått i övrigt. En kompis till mig fick MVG på alla uppgifter, men glömde att lämna in en och fick IG bara därför. Jättekonstigt.

/Anneli