Äter på fliset?
Alltså, mina möss tar en flis bit från bottenmaterialet och käkar upp de. Är de beetendet normalt? 
Är du säker på att de ÄTER upp det? Sväljer det?
Jag har sett möss sitta och pilla, bita flis och papperpellets i mindre bitar, pga leda (dvs de har tråkigt) eller hunger, men de sväljer det inte.
Om de sväljer det kan de ha problem med tarmarna.
Jag tycker att du ska ge dina möss en bra torrfoderblandning - då kommer mycket av dina besvär med dina möss att upphöra. Köp gryner i vanliga affären, ICA, och blanda såhär:
3 delar havregryn eller krossad havre
3 delar vete, hel, gryn eller krossad
3 delar korn, gryn eller krossad (för hård att ge hel)
1 del hel bovete
1 del hirs
1 del linfrö
1 del solrosfrö
1 del sesamfrö med skal
Se till att mössen har en STOR skål fullt med torrfoder tillgänglig JÄMT!

Om man ska blanda basfodret själv och man vill ha tag på alla dessa saker. Var får man tag på det. Får man ta det på olika ställen, köps det i någon form av djurfoder affär eller matvarubutiken?
Det är väldigt olika. Faktiskt också beroende på vart du bor och vad dina butiker har för utbud. Jag föredrar att köpa sådant som saknar skal, det blir dyrt då jag har så många djur och de äter väldigt mycket mat.
Säd, valsade ärtor, torkad majs samt vissa fröer köper jag hos bönder, i hästbutiker eller på Odal/Granngården. Jag varierar mig alltså.
Nötter, fröer etc köper jag på ICA och i hälsokostbutiken. Biofood tycker jag har väldigt intressant urval - detta märke säljs oftast på hälsobutiker.
Jag skulle gärna vilja storhandla av Risenta, men jag måste köpa JÄTTEMYCKET då och det går ju inte…
Anna Nilsson, Stjärnvindens, åker till KungMarkatta och handlar sina ingredienser till sitt torrfoder. Det är tydligen mycket dyrt.
hum… äter de… Ja, dom "spottar" inte du de precis :P Okej ska prova ditt tips. Annars får dom musblandingar och färskmat varje dag. & alltid fulla skålar :) Fast musblanding kanske inte är så bra? kattmat får dom också ibland. Eller vad ger du dina möss grodan? Men vadå problem med tarmarna? :O är de farligt för dom?
Åh, jag vet inte riktigt… men råttor kan göra så ibland, äta papper för att skölja tarmarna, även hundar äter ju gräs för att det är bra för magen… rensar tarmarna eller nåt… bara en tanke… fast jag har då aldrig sett det på möss - däremot har jag sett möss äta sin egen avföring… isch å det gillar jag inte…
Min musblandning idag består av: havregryn, halvkrossat vete, halvkrossat korn (dvs bara LITE krossat… LOL), skalat solrosfrö, sesamfrö med skal, hirs, helt bovete, linfrö, osockrade majsflingor, rundrut knäckebröd brutet i sina fyrkanter o lite hundmat (blandat som jag vann på SVEMUS lotteri). Huvuddelen är SÄD.
Jo de är ju sant. Fast att äta sin avföring låter ju inte speciellt trevligt…(har aldrig sett mina möss att sitt bajs än så länge iaf :D) men hundar att ju sin spya osv. hehe.
aha… okej.. de låter ju båda nyttigt och gott för dom små.
men hundar ÄTER ju sin spya skulle de stå ^^