Några frågor... (beige fox)
Jag har några frågor som jag funderat på. Jag undrar om coffee fox är en vanlig färg? Var kan man hitta en bild på en sådan? Finns det någon färg som heter nougat?
Och så undrar jag om man kan ha minimöss tillsammans med svensktypade och även engelsktypade möss?
http://www.hiiret.fi/pics/Rmillennium3.jpg
http://www.geocities.com/Petsburgh/Park/3805/Pictures/Coffee.jpg
Coffee är inte så vanligt i Sverige tror jag.
Nougat finns men jag vet inte riktigt hur de ska se ut, verkar som att de kan komma i lite olika nyanser..?
Man kan blanda minimus, svensk- och engelsktypat med varandra, ja.
Färgerna Coffe och Nougat finns, som varianter av choklad, blekta av extreme dilution-genen. (som jag förstår det)
Vill du ha?
Har en 7 veckors trevlig och söt hane som möjligtvis har färgen coffe. Men också "berkshire", dvs vit pannfläck och vit strimla på magen, och colorpoint … en "salig blandning" med andra ord. Det är dags för en runda med kameran igen, för min del, så det kommer foton så småningom.
Min (eventuelle) coffe-hane heter Benz och går än så länge bra ihop med sina två bröder. och egentligen vill jag ha honom kvar så jag får veta hur länge de fortsätter gå bra ihop.
Sen kan det ju inte vara så svårt att få in fox på avkomman. Värre skulle det vara med tan…

coffee fox - svart tan med dubbelt anlag för c(e). Tycker att många varianter med c(e) får ljusare nosar.

Min teori är at coffee är a/a b^c/b^c c^e/c^e, dvs chocolat med dubbelt anlag for c^e (se: http://hiiret.fi/eng/breeding/varieties/beige.html ), och a/a B/* eller b/b c^e/c^e ger beige.
Färgen är inte så vanlig, men man behöver bara standard-liknande chocolat (som är cordovan, b^c, inte vanlig b) och extreme dilution c^e för att få dom. Vanlig b med c^e/c^e ger beige.
Genetik bakom reverse siamese är inte helt klart ännu. Vissa ljusa färger (beige, coffee och dove, champagne, silver) har tendens att få ljusare näsa, men att få bra reverse siamese, man måste avla för det (eller ha tur..).
Nougat, eller "stone" är svart med chinchilla och albino (a/a B/* c^ch/c).

Oki, Noddyn. Men har vi bägge chokladvarianterna så utspritt då?
Kan det bara inte vara så enkelt att coffee har en extreme diluted gen och en chinchillagen, medans beige har två gener för extreme diluted? Sedan om det är nyansskillnad mellan coffee och coffee kan detta bero på de andra generna de har… en aac(e)c(ch) borde inte ha exakt samma färgnyans(fenotyp) som en aabbc(e)c(ch) eller en aabbc(e)c(ch)dd
Precis som inte en beige med genotyp aac(e)c(e) borde inte ha samma fenotyp som en beige med genotyp aabbc(e)c(e) eller aabbc(e)c(e)dd
Tacobelle, jag tycker din hona är en beige fox med ljus nos. Nu har jag lärt mig mer om extreme diluted än du frågade mig sist…

Varför har någon skrivit beige fox i min rubrik? Man bestämmer väl själv sin rubrik?
Déssiré Lennklo sa bestämt att det inte var en beige fox därför undrade jag för att alla säger olika.

"Kan det bara inte vara så enkelt att coffee har en extreme diluted gen och en chinchillagen, medans beige har två gener för extreme diluted?"
Nej.
Jag har fått pew, bone, beige & coffee från engelsk importerade och fina!) bone möss. Dessutom ser c(ch)/c(e) helt annorlunda ut.
Tacobelle, jag gjorde det - jag brukar göra det när rubriken inte talar om vad som är i tråden…
oj, Rapunzel, nu blir jag förvirrad… då är det fel i min artikel om extreme diluted
men musen på ditt foto kan ju bara en bbc(e)c(e) medans Tö är enbart c(e)c(e), det jag vill säga är alltså en beige kan vara
- chocolate beige bbc(e)c(e)
- blue beige c(e)c(e)dd
- lilac beige bbc(e)c(e)dd
Vidare kan man undra hur en c(e)c(e)pp ser ut… Mina rödögda vita är ju c(e)cpp…
men nu är jag lite osäker igen… Rapunzel, du måste tala om hur det är nu… först säger du att coffee är c(ch)c(e) men nu säger du något helt annat…

Jag har aldrig sagt att c(ch)/c(e) skulle vara coffee. Om du tänker så, så har du förstått nånting fel.
Om c(e)/c(e) p/p: Eftersom rö colorpoint beige c(h)/c(e) skiljer sig inte från sö colorpoint beige, skulle jag tänka mig att rö beige är helt enkelt beige.

- "Men har vi bägge chokladvarianterna så utspritt då?"
Cordovan (b^c) har man i linjer med bra chocolate / chocolate tan / cinnamon etc. Brun (b) har man oftast i linjer med c^e (och andra c-lokus recessivar) därför att till exempel B/* c^e/c^e och b/b c^e/c^e har ingen skillnad med färgen. b/b har bara lite ljusare ögon.
- "Kan det bara inte vara så enkelt att coffee har en extreme diluted gen och en chinchillagen, medans beige har två gener för extreme diluted?"
Nej. c^ch/c^e och c^e/c^e ser annorlunda ut.
- "en beige med genotyp aac(e)c(e) borde inte ha samma fenotyp som en beige med genotyp aabbc(e)c(e)"
Borde inte? Genetiker säger att de har samma fenotyp, och jag har sett at de har samma fenotyp - beige. Den enda skillnaded är ögonfärg: b/b har lite ljusare ögon, man kan se lite röd i dom - i bra ljus.
B/* och b/b ser likanada ut därför att c^e ljusar svart pigment mer än brun pigment. Med cordovan får man en coffee. b^c/* blir mörkare därför att en (a/a) b^c/* mus är mörkare än en b/b mus.
- Vidare kan man undra hur en c(e)c(e)pp ser ut… Mina rödögda vita är ju c(e)cpp…
Para två c^e/c p/p möss, så ska du veta ;)
(Jag tror också att c^e/c^e p/p skulle vara beige - med röd ögon.)
Jag har själv en hona som ser ut som en coffee fox…eller reversed siames eftersom hon har vitt upp på nosen.