Mus iFokus

Mus

Etikett: fikarummet-otypiskt
Läst 1152 ggr
Grodan
0

Zooaffärer i Stockholm

Jag är nyfiken hur det ser ut på musfronten på zooaffärer runt om i Stockholmsområdet! Ni som bor i 08 eller är på besök och tittar förbi en zoobutik kan väl hålla ögonen öppna och rapportera?!

Vad ska man titta på?

1. Har de möss?
  2. Vad har de för möss? Hur ser de ut och hur är de i temperamentet?
  3. Hur bor mössen och hur verkar de må?
  4. Hur sköts mössen?
  5. Vart kommer mössen från? (Fråga)
  6. Vad kostar mössen?
  7. Vill de sälja möss med stamtavla? (Fråga)
  8. Vad har de för burar och tillbehör till möss i butiken?
  9. Om de har ett bra täckt hjul, vad kostar det?
  10. Vad säljer de för blandningar?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
0

Jag kan börja med att rapportera lite om Djurmagazinet i Tyresö (Bollmora Zoo, fd Djur & Sånt).

Butiken har precis flyttat till större och trivsammare lokaler och det är riktigt fint där. Alla anställda tycker om djur väldigt mycket och det är väldigt trevligt att gå dit. Man kan i princip ta med sig en kaffekopp, så trevligt är det! (Högt poäng alltså! *fniss*).

Av de anställda är Jenny Andersson, djurvårdare, den som ansvarar mest för mössen. Hon drev för ett tiotal år sedan Venturen´s musuppfödning med sin mor Annette.

Idag såg mössen mycket välmående ut! Friska, välpälsade och tjocka. Ingen ohyra synlig och inga skador eller andra hälsoproblem. Några så pass fina att de skulle kunna konkurrera om BIS-rosetter på SVEMUS utställning!!! Dock kan ju det ha att göra med att det faktiskt ligger stamtavlemöss bakom dessa, från mig, Lena Tysk och någon mer.

Matdelen hann jag inte inspektera så grundligt, men jag tror inte att de har någon speciell musblandning. Däremot verkar de satsa på att sälja lösvikt, vilket är något jag tycker om - trots större risk för ohyra i maten som mal o annat… Tillbehör fanns inte så mycket att skåda, men nämnas kan det lilla tältet - tält i storlek för möss och hamster. Några olika hjul fanns. Metallhjul och några täckta i plast.

Muszimba
0

Arken Zoo på Rringvägen vid Skanstull, Södermalm har möss.

Dock endast vita som verkar mest spattiga av sig, kommer från Åkello eller den andra musgrossisten. De tar 30 kronor för dem, hanar och honor för sig vilket är bra. De bbborr i terrarier med metallhjul och olika hus och leksaker. Maten verkar vara vanlig gnagarblandning, då de inte säljer  pellets heller i butiken. De verkar iallafall ta hand om djuren bra.

Annars har butiken litet upplag musgrejer och burar, vilket är tråkigt.

Betyget på detta blir: 3 av 10.

Grodan
0

Jag har tänkt shoppa loss lite i en lämplig zoobutik. Behöver en illerbur, massor av hjul och en massa andra grejer. Det kommer att gå åt mycket pengar! Men vill inte stödja en oseriös affär. Jag är jättepetig med det, förlåt.

Bromma zoo tycker jag har bra urval - stort och så… MEN när jag tittar på deras hemsida ser jag en länk som heter vinstazoo.se och blir väldigt tveksam. Fula konkurrensmetoder stödjer jag INTE!!!

Så därför vill jag att ni berättar vad det finns för zooaffärer där ute! Berätta vad som är bra, vad som är dåligt!

Själv tycker jag att butiker utan djur är väldigt bra! Gillar inte att man säljer djur hur som helst.

Grodan
0

Jag var på Bromma Zoo idag och jag måste säga att det är en klart överreklamerad zoobutik. Kände inte alls några bra vibbar. Tyckte även att priserna var för höga. Jösses, ett litet trähus kan jag faktiskt göra själv och behöver inte betala skortan och femtio för.

Det var helt utlänsat på roliga saker och några bra hjul fanns inte.

Fast jag kanske redan var lite sur när jag kom dit och förväntade mig att komma in i en affär som gör mig glad (vilket zoobutiker kanske inte kan ändå?). Jag var sur därför att jag på morgonen lämnat in några fina möss till Bollmora Zoo och inte fick det jag ville som betalning.

amaira
0

Bromma zoo har slut på sina bra och stora hjul (kan det vara jag Fundersam) men ska få in nya om ca en vecka. (jag har frågat) Jag trivs där, varför vet jag inte. Nästa gång jag går dit ska jag kolla in djuren ordentligt - fast då blir jag nog grinig … det är inte många djuraffärsdjur som jag "mår gott" av att se…