Afrikanska pygmémöss sökes
Jag söker afrikanska pygmémöss. Bor i uppsala men kan hämta i stockholm också.

Har en hane till salu!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Han tar jag! Kommer du till utställningen den 9e (säger jag som borde vara hemma och tentaplugga
)?
nyfiken… varför Maria?
Varför jag ska ha pygmémöss eller varför jag ska tentaplugga?
varför du ska ha pyggisar förstås! 
Pyggisar, vad gulligt det lät.
Det ska jag nog också kalla dem.
De har fascinerat mig ett bra tag och jag vill ha någonting i klass med mina roborovskihamstrar men med lite mer varierat beteende. Gillade mina roborovskis skarpt och det var facinerande att se hur de skiljde sig från mössen. Klättra och hoppa var inte deras grej men de grävde som galningar. Men möss har andra beteenden som faller mig mer i smaken villket jag hoppas pyggisarna också har.
Jag vill ha någonting som är mindre domestiserat precis som robbarna. Så kombinationen smådjurslängtan och föreläsningar i evolution, etologi, genetik, och avel så blev det att jag bestämde mig för pyggisar. Mitt intresse för foder blossade också upp av allt foderprat då vi har en föreläsare som är duktig på foder, framför allt till häst.
Jag kommer troligen att börja föda upp i liten skala och min inrikting kommer att vara att undersöka beteende, skötsel, utfodring och variationerna i temperament till att börja med sedan får vi se vart det leder. Om inte annat till en artikel i husmusen.
Gadd, så intressant!
Det där med foder låter jätteintressant! Hoppas du lär dig massor och delar med dig!
Hur ska du avla tänkte du dig? Ska du försöka domisticera dem på något sätt?
Det blir väl mest lantbruksdjur, häst, hund och katt men de nämner en del saker som man verkligen inte tänkt på. Fast det dröjer innan jag kommer läsa foder på djupare nivå.
Jag tänkte till en början se om jag kan urskilja några skillnader i temprament se om det finns någon variation. Jag tror dock det blir svårt med någon form av domestisering pga att de är så pass ovanliga att det är svårt att hitta djur samt få del av vad andra säger om sina pygmémöss. Jag visste inte att mina roborowskihamstrar var hade så bra temperament förrän syrran skaffade sina och jag kunde jämföra. Jag tänkte mig det som en liten förundersökning av vad vad en pyggis är och indikationer på vad de kan bli.
Nä nu ska jag gå ock lägga mig för jag ska upp tidigt och kolla på vad som finns inuti en gris.