Mus iFokus

Mus

Etiketter: burströinredningtillbehör
Läst 978 ggr
Terato
0

Akvarium vs Terrarium

Funderar på att köpa ett terrarium eller akvarium till mössen. Lär ju inte bli än på ett tag men spånar lite..

Ni som använder/använt er av båda, vad är bäst, tycker ni? Dvs ett akvarium med helt öppen ovansida med nätlock eller terrarium med skjutdörrar? Iof blir nog terrarium med skjutdörrar säkrast med tanke på råttorna. Men är inte de lite svårstädade?

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Linn
0

Ja tack, info! Sitter i samma sits. Vet inte om jag vill ha ett akvarium och är mest inne på terrarium, just för dörrarna på sidan. Så vad tycker ni är bäst?

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

imsuchadiva
0

har du inte vatten i akvariumet, utan möss ( eller andra icke vattendjur )blire ett terrarium.
Och enda stora skillnaden, är väl att terrariumen brukar ha dörrar på sidorna . och akvariumet på ovansidan .

right?

Terato
0

..precis..

Men har mest funderingar kring det här med om det blir lättstädat med terrarium.

Gosh, jag skulle vilja ha dörrar som öppnas rakt utåt och itne skjutdörrar. Men det kanske finns såna terrarium? *googlar*

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Anett Lindbom
0

Jag har terrarium till mina musflickor och jag tycker att det fungerar kanon för då kan dom gå ut & in som dom vill vilket blir lite svårare i ett akvarium.  Fast när det gäller att städa så spelar det nog inte så stor roll oavsett om det är ett akvarium eller terrarium, Fast är akvariet stort så kanske det kan vara lite bökigt att komma åt alla hörn och kanter uppifrån medans ett terrarium så kommer man ju åt framifrån, liksom=) Kanske en lite dum förklaring men jag tror ni förstår hur jag menar.. På mitt terrarium så kan jag lyfta ut skjutluckorna vilket är bra tycker jag..

imsuchadiva
0

jag har akvarium, å tycker det är lättstädat ^^
eller okej, det var lättare när jag hade en liten bur å de bara var å lyfta upp den å tippa ur allt i en påse eller liknande.

men jag tycker akvariumena är lätta att städa ^^

Pehpsii
0

Jag har ett 350liters akvaroum och ett 150 och ett 100. Tycker alla är lättae och städa och man får möjlighet att bygga klätteranordningar åt alla öjliga håll + nätet i taket kan man hänga hängmattor och broar och klätterrep i. Tycker inte det är så svårt att
städa. Plockar upp så mkt jag kan men händerna sen dammsuger jag det sista lilla pluttet, sen skrura med grönsåpa och torka av med handduk.

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

amaira
0

Jag har akvarium, och använder en skyffel när jag gör rent, sedan dammsugare, och sedan tvättar jag på plats. Det är enkelt tycker jag.

Terrarium har jag inget, det enda jag funderar om med terrarium är ventilationen… ?? Terrarium är ju ibland byggda för att ha hög luftfuktighet, är de inte?

Dessutom har jag ju öppna burar, och till det är akvarium helt perfekta! (Lock har jag bara på när ungarna är mellan 2 och 4 veckor. Just nu har jag 3,5-veckors ungar i öppna kartonger, och det funkar jättebra.)

Pehpsii
0

#7 jo jag känner samma. De har ofta bara små remsor med nät, och det känns som det inte blir någon bra luft därinne. Har en kompis som har gerbiler i terrarium och hon fick "ha sönder" locket för att fixa bättre ventilation.

Anett Lindbom
0

Jag hade ett stort akvarium på 350 liter med en stor spricka i botten och eftersom at jag inte vågade mig på att laga det akvaret så sålde jag det. Nu ser jag ju hur himla dumt det var, tänk om jag hade behållt akvariet och haft det till mössen i stället, men det är ju lätt att vara efterklok så att säga=))

reverse
0

Men även om terrarium ofta är ämnade för reptiler som kräver hög luftfuktighet, så är god ventilation ett måste för det minskar risken att det bildas massa mögel och så när det är luftgenomströmning… Därför brukar terrarier ofta ha ventilationsnät både på ovansidan och på sidorna, men det kan se lite olika ut och vara mer eller mindre bra. Jag tror dock på att det blir bättre luftgenomströmning när luften inte bara kan komma in och ut ovanifrån. Mitt terrarium har ventilationshål framtill, längst ned, nedanför skjutdörrarna och ventilationsnät upptill. Upplever inte att luften känns "stillastående" alls. =)

//Lina

Pehpsii
0

#10 Jo det finns säkert både bra och dåliga terrarium. Så man får väl vara noga att se så de "luftar" ordentligt.