Mus iFokus

Mus

Etiketter: föreningutställningträff
Läst 288 ggr
Grodan
0

Varför kan mina möss inte ställas i Standard?

När jag sålde några möss till mandymoo i torsdags sa jag att ingen av dem lämpades att ställa ut i standard. Nu vill mandymoo veta varför…

För det första avlar jag inte mina långhår och texel i enlighet med Standarden med tanke på typ och färg. Det är temperamentet som är det viktigaste. Så i kullarna väljer jag inte de som mest efterlever standarden, som är snyggast, utan som är lugnast och snällast.

Min linje med långhår och texel är av svensktyp. De går sällan bra på Standardutställning pga att de inte har tillräckligt stora öron, ögon, lång svans och helt enkelt är små… De har runt 3 poäng på typ, storlek, öron, ögon, svans och nos. Vissa med lite korsad sve/eng typ har lite högre poäng på typ.

Om vi tar mössen en och en

Tamtam, svart, texel - önskas mycket mera svärta i färgen, vita strån i pälsen, texel önskas mycket mera krullig, svensk liten typ inte så omtyckt i Standard, hon skulle kunna få runt 60 poäng vilket är väldigt dåligt

Colorina, blå, långhår - önskas mörkare blå färg, hon har krämfärgade hårtoppar vilket ger ett prickigt intryck och är ett stort avdrag på blå möss, päls önskas lite mera fluffig, storlek och typ svensk… ca 73 poäng

Freudina, svart tan, långhår - tan önskas mycket djupare orange, tanfärgade tassar etc, tunn päls, liten mus… ca 75 poäng (väldigt fina ögon och bra svärta)

Freudilena, blå argente tan, satin långhår - härlig färg och päls, men typmässigt liten och inte så snygg… ev bra poäng på päls och färg (utom tan) men lite poäng på typ

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

mandymoo
0

*ler* Tackar för svaret. Det var utförligt.
Tycker att det är kul att åka o träffa folk o se andra djur - då framför allt den sort eller ras man själv är intresserad av. Och om man ändå åker så kan man ju ta med sina små.

Och enda sättet att lära sig är att börja i liten skala med vad som är rätt o fel… och då framför allt titta på sina egna. Dom lär man ju känna på ett helt annat sätt och ser från alla vinklar o vrån mot ett foto man ser på nätet. Framför allt färg. Foton kan "ljuga" om så mycket.

Tror heller inte att jag skull klara av att ställa i standard - ingen ska få klanka på våra ögonstenar *ler*. För nervöst så pet klass tycker jag är lagom för oss. *ler*

Gillar att dom är lite av den mindre typen *ler*
Men nu ska jag studera dom så jag lär mig *ler*