Åh Nej en kal fläck!!!
Nu när jag gav mössen deras middag så såg jag att lilla Snö fått en kal fläck på nosen. Vad är detta? 
Vi var på utställning i lördags och då var hon helt perfekt. I veckan har mössen varit lite pipiga och verkat bråka en del. Kan det vara som hon fått stryk av någon eller har vi en morrhårstuggare i buren? Kan morrhårstugg börja sådär ovanför morrhåren?
Eller är det något helt annat? Vad kan det vara och vad kan jag göra åt det?

Håll koll så att hon inte kliar eller fnattar sig där ovanligt mycket! för då kan det vara något annat!?
Samma sak hände med min mus för ca 2 månader sedan. efter 2 dagar ringde jag en veterinär, han sa att jag skulle ta ljummet vatten på det några gånger så kunde det fösvinna. jag gjorde som han sa och det började växa päls strax efter!? jag fattar inte hur det kune hjäla med ljummet vatten men det gjorde det!
Fast hans kala fläck satt i nacken.
Medarbetare på Hundar.ifokus

Gnager hon galler?
Det var iaf min första tanke, då jag hade en hamster som gnagde galler flitigt en gång för längesen & han fick liknande kal fläck på nosryggen

Hon har inget galler att gnaga på för dom bor i ett terrarie.

ok då kan det ju inte vara det iaf…

Kan det inte vara så att någon av de andra barberar och även barberar henne?
Jag har en råtta som barberar sig och hon brukade barbera sin kompisar förut. Kanske kan möss göra samma sak?

Det kan vara att någon av de andra mössen barberar henne pga visa vem som är boss och även den lilla delen gnagbart. Möss och andra gnagare m,åste ha något att gnaga på som tex toarullar och mindre trädgrenar för att kunna hålla tänderna nere. Den mus som inte har någon gnagarmöjlighet får till slut problem med att äta då den inte kan gnaga med framtändena.

Men för möss heter det väl morrhårstuggning, är det samma sak som barbering?
Mina möss har massor med toarullar och grenar att gnaga på i sitt hem.
Det ser ut som ett skavsår. Har du glasdörrarna lite öppna så att hon kan sticka ut nosen där och skava bort pälsen?
Möss kan både barbera bort päls och tugga morrhår. Oftast barberar de dock päls på sig själva - på magen, framtassar och där de kommer åt.

Jag har inte haft glasdörrarna på glänt så hon kan inte ha skavt någonstans. Det måste vara någon av de andra som tuggat på henne. Jag får avvakta ett par dagar och se om det växer ut igen.