Skaffa möss
Jag är sugen på att eventuellt skaffa möss i början av 2020 och har lite frågor.
- Finns det några aktiva uppfödare i skåne? Har kollat runt lite men verkar inte finnas många. 😕
- Hur många vill mössen max vara i en flock?
- Vilket galleravstånd är bäst på buren för att undvika rymmare?
- Låter ni era möss springa löst i ett rum eller i t.ex. en ''hage''?
- Finns det några större skillnader mellan hanar och honor?
Tack på förhand! 🙂
Jag är rätt ny till möss men kan ju dela med mig av den infon jag har fått fram. - Max antal/flock är 10, men finns de som anser att över 6 kan bli svårt. - Det jag läst mig till är att gallleravståndet ska vara max 1cm för vuxna möss. - Mina är ännu inte vana nog med hantering för att jag ska känna mig bekväm med att släppa ut dem, dock så har jag en lekhage som jag tänkt använda för att dela av mitt rum så att de kan vara i den delen som är mussäker. Samt har jag även ett skrivbord som jag tänkt använda för aktivering och lek utanför buren. - Hanar har en starkare lukt än honor samt så ska de hållas ensamma medans honor ska hållas i flock. Jag har dock ingen egen erfarenhet av hanar så kan inte jämföra dem mer än så.
Jag finns i Stockholm men transport brukar gå att lösa med hjälp av grupper på Facebook 😊 Jag har en kull just nu som är leveransklara 31 december. I den kullen har jag bara 3 hanar kvar. Hanar ska bo ensamma, men honor ska bo i grupp. Galler avstånd ska vara max 1 cm för vuxna möss. Ungar kan komma igenom 1 cm iaf men vuxna går bra. Hur många som funkar i en flock skulle jag säga är olika. Så svårt att säga. Jag låter mina möss springa löst i mitt rum, men även låter dem vara med på axeln när jag gör saker. På så sätt kommer man väldigt nära dem. Man får säkra rummet först dock ;) Enligt mig finns inte nån större skillnad. Dem flesta säger att hanar luktar mer men städar man noga så nej det luktar lika honor och hanar (iaf dem jag har just nu och har 2 vuxna hanar och 2 vuxna honor) Sen säger vissa att hanar är lugnare, detta är också olika, beror på individ och hur mycket man håller på med dem bara😊 Hoppas du fick hjälp av infon!
#1 Tack för dina svar! 🙂
#2 Tack för dina svar, jag är ute efter honor så säg gärna till om du planerar någon mer kull inom närmsta månaderna.