Luktar hanar mycket?
Oftast står det att hanar har en stark och illaluktande doft, men jag har också stött på meningar som "mina hanar luktar inte alls". Är det olika från mus till mus då? Och, hur pass mycket luktar de egentligen?
*Hittade ingen självklar grupp, men denhär funkar nog*

Jag tycker att vissa hanar luktar massor, andra knappt alls. Vissa perioder lukar de mer, tex könsmnognad.
Hanar som temperamentsavlas och kan bo med andra hanar fredligt luktar ofta mkindre. Tycker även att krullisar luktar mindre, men det kanske beror på att de är mer temperamentsavlad hos mig…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Min VD Diamond dog *R.I.P* han var en hane som inte luktade ngt.
De pojkar jag har idag luktar lite lite men inte mycket alls. *av de som går ensam* bröderna känner jag ingen doft ifrån, de går 3 st ihop, från kullen Viby´s zea och Imrus.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Håller med vattnadal. Det är väldigt olika! Mina hanar har luktat när de är nyinflyttade, när de precis fått sin pung runt, 4-5 veckor och en period runt 6 mån ålder. Men jag ahr inte tyckt att det varit något problem med lukten. För det mesta har de inte alls luktat mkt.
Vissa hanar luktar däremot jätteilla! Zoohanarna jag ahde hand om luktade riktigt vidrigt. De hanar jag ägt själv har härstammat från vattnadalare och morakullor och de har väldigt bra temperamentsavel i sina linjer så de har knappt luktat något alls!
Men kom ihåg att det är individuellt från människa till människa också. jag vet vissa som inte kan stå ut med lukten av hane, vilken hane det än är!
Kontakta någon musägare i sthlmsområdet som har mushanar, t.ex. grodan, mymlan, amaira och hör om inte de kan tänka sig att låta dig träffa och lukta på deras hanar! Annars är mitt råd att dyka upppå utställningen den 2 november! Där kommer det garanterat finnas mushanar att lukta på!
Älskar mina stora små vänner..
Här hemma luktar de inget alls… Eller visst luktar de, om man kör ner näsan i buren. Men det håller sig till buren på nåt sätt och sprids inte liksom.
Inte luktar det illa heller utan mer… Annorlunda. Påminner om popcorn :P
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Har haft två bröder som inte luktade nånting, knappt i buren ens! Och så har jag haft hanar som luktat mer eller mindre, någon enstaka har luktat riktigt starkt speciellt efter att jag städat till dem.

När jag lånade hem en hane för någon vecka sen så tyckte jag det luktade typ äckligt mycket mer än vad honorna gjort ;S
#3 Tack för tipsen, Terato! Från början tänkte jag skaffa honor just pga att hanar sägs lukta en massa, men egentligen tycker jag att hanar verkar passa mig bättre. Man ska ju välja med hjärtat också.
Ska kolla upp utställningnen då. 

Ja, och leta möss från temperamentsavlade linjer. Gärna där hanar är mer eller mindre fredliga mot varann.
Jag städar ju inte så överdrivet mkt i mina musburar. Byter strö men diskar aldrig om det inte är introduktion. Men sen byter jag och diskar leksakerna förstås! Jag tror de luktar mindre om man inte städar allt för mkt.
Ja, det vore ju skoj att träffa dig också! :)
Åh
Detsamma får jag säga! Men du, utställningnen är väl den 1:a? =S
Aa, absolut från temperamentsavlade. Vill ju kunna ha flera tillsammans. Att de luktar mindre om man inte städar för ofta kan ju låta lite kul *fniss*, men det beror väl på att de är tvugna att revirmarkera när man varit så dum å tvättat bort deras lukt?
Kan ju passa på att fråga hur många hanar man kan ha tillsammans, om de är temperamentsavlade? Går det med fyra, eller blir risken större att de börjar bråka då? Vill ju att de ska leva i grupp, även om det inte är några honor inblandade.
Ju fler grabbar, desto mer lukt? Eller?
Andra får svara på hanar i grupp. Men ju fler desto värre lukt tror jag inte. Snarare att de som starkast hävdar sina revir (alltså måste gå ensamma) luktar mest.
I överigt är jag en sådan som anser att hanar STINKER. Starkt, genomträngade och illa. Olika mycket för olika hanar, och även olika i perioder - men som regel kan inte inte förvänta sig en "luktfri" hane, inte om man har MIN näsa.
Har man familj, eller bor med förädlrar, som inte gillar möss, då ska man inte satsa på en eller flera hanar! Lukten känns.
Min son känner lukten omedelbart, nere i andra delen av huset, om jag har glömt stänga dörren till musrummet på övervåningen!
Honorna är det inga problem med.
Som sagt, man reagerar olika på doften. Men den finns där.

En väldigt bra fråga!
Det är förstås väldigt olika. Men du ska vara väldans lycklig om du ens får två hanar att bo ihop. Oftast brukar man behöva sära på dem förr eller senare. Vissa kan bo ihop hela livet, andra ett halvår, andra en månad. Det går aldrig att förutsäga. Därför bör man alltid ha burar extra om man har fler än en hane. Men Grodan och Vattnadal har mkt kunskap om det och har länge avlat fram snälla hanar.
Jag vill slå ett slag för mushanar! :D Här har du en artikel med lite information om att hålla mushanar tillsammans:
Hmm.. Det du skriver, amaira, låter ju inte jättetrevligt sådär =/ Jag vet inte, men jag tror att jag tillhör typen som har en ganska känslig nos.. Har läst artikeln du länkade till, Terato, och jag tror nog att det är bäst om jag börjar med tjejer. Kan ju bli lite jobbigt annars, om man inte är van vid möss och så uppstår det kanske bråk mellan dem, man måste sära på dem och så kanske de luktar då. Men så får jag se i framtiden, om jag fortfarande är sugen på hanar.
Fast jag har inte bestämt mig helt än ;) Ska se om jag kan dyka upp på utställningen och få lite klarhet i saken.

#13 Jag tycker du resonerar klokt!
Hur du än bestämmer dig för att göra så önskar jag lycka till! :)
Jag tycker att möss i regel luktar mycket gott faktiskt.
Jag älskar möss och förknippar muslukten med något positivt.
Skitig bur och ammoniak luktar däremot inte gott och är skadligt så man bör ha ett bra bottenströ samt rengöra ofta i buren.
Jo, det är klart att skitiga burar - skarp ammoniak - är skadligt. Men hanarna luktar ju "med flit", dvs de markerar revir.
På musmötet i försomras, höll jag i Mimmis hane en stund. En trevlig och söt grabb. Efteråt tvättade jag händerna noga med tvål och vatten, och de luktade mushane ändå, och då hade han inte ens kissat på mig! Fascinerande.
Tycker man om mushanedoft så är det ju inga problem, eller om man inte känner det. Men är man fler som bor i lägenheten eller huset, så behöver alla vara överensom att det är okej. Annars blir det lätt problem.

Ja, det är skilland på smutsig bur och luktande bur pga "muslukt". Men tycker att mössens bur hemskt sällan luktar ammoniak.
Nu när jag tänker efter hade Elvis en sån period också. När han luktade så starkt att händerna hade kvar hanlukten efteråt fast man tvättade. Men det var under en kort period det var så.

Javisst, hanar luktar. Men de hanar som klarar att gå med andra hanar luktar betydligt mindre. En bur med 4 hanar kan lukta mindre än en lika stor bur med en enda hane med samma tvättintervall. Verkar helt uppenbart att de som går ihop markerar revir mindre och skapar mer distinkta kisshörnor i burarna. Kisshörnorna kan iofs lukta ammoniak men det är en annan sak, det är diskbart.
Men dethär är inte vilka 4 hanar somhelst….
De luktar i alla fall mer när herrburarna står nära damburarna. Och det går i perioder, just nu har vi lågsäsong på lukt, hoppas det håller i sig länge. Det verkar som om herrarna minskar varandras lukt.?

Vad är det som gör att hanars urin luktar starkare än honornas?
Är det dom manliga könshormonerna?
Kan det vara så att hanar som går att ha tillsammans har lägre halt testosteron i kroppen än hanar som inte kan gå ihop med andra hanar?
Att dom just därför är "mer fredliga" och har urin som inte luktar lika starkt??
(Kastrerade handjur brukar ju komma bättre överrens med andra handjur samt att deras urin inte luktar lika starkt efter ingreppet).
Jo, du är nog rätt i dina tankar, Tassar.
Däremot vet jag inte exakt vad som luktar när hanarna markerar revir… Eftersom de kan avge doften helt utan urin… De har säkerligen doftkörtlar bak, som de även kan parfymera urinen med…
Jag har faktiskt inte koll på det.

Sitter och tjuvsurfar på auktionshallens trådlösa på jobbet, och måste komma med ett hankiss-fakta.
Pratade med en tjej på lab för många år sen. Hon lärde mig att det finns 10 gånger så många allergener i hanens kiss motför honans. Äggviteämnen av något slag kanske, då det ofta är sånt man reagerar mot.
MVH Elin
Kom att tänka på att jag ju har katter, och om de ska gå runt och känna muslukt hela dagarna bryter de väl upp dörren till mitt rum till slut… Alltså, även om jag inte skulle känna lukten, så skulle de göra det. Så det får la bli töser då =)
Jag har träffat en till människa under de år jag pysslat med möss som också tycker att de luktar gott, så vi som tycker möss luktar gott är väldigt få!!!
#21 Jag är inte säker på om detta är korrekt. Kan vara ett rykte också. Dock tål det att kollas upp. Bra att ha en vetenskaplig källa. För det är intressant.
Det har ju varit så i många fall att vissa saker lätt översätts till andra djur, t ex så tror folk att råtthanar är mer allergiframkallande än råtthonor eller att hårlösa möss/råttor är mindre allergiframkallande än bepälsade.
Vad jag märkte med en hane som hade en mkt mkt stark doft var att jag fick ont i näsan av hans lukt. Riktigt ont alltså. Jag kunde inte ha kvar honom pga detta.

#23 - Minns att du sa att du fick ont i näsan av siameskillen som flyttade till oss. Om det är honom du menar kan jag berätta att jag inte tyckte att han luktade alls så mycket. Hans söner stinker däremot!!
När vi flyttade till nya lägenheten i somras fick hans söner bo i köket eftersom deras safariburar passade så bra i billyhyllan där. Men stinkbomber i köket är inge bra så nu har de flyttat till mitt rum. Jag "tål" ju muskilledoft…
#23: Du kan lägga till mig till den där musdoftsgillarlistan också - om popcorn luktar gott så luktar minsann muspojkar också gott, när man väl känner lukten 
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Wee, vi har en mushanedoftgillarlista!!! 
Nybakat bröd sa mitt exex att möss luktar - tycker det stämmer rätt bra. Funderar, kan deras urinämnen innehålla något som är ungefär som jäst?
Nä, ingen jäst! Ditt ex har fel på luktsinnet, de luktar popcorn ju 
#27 Jag håller med. Popcorn, inget annat! 
/Anneli
Gnorf, jag blir sugen på popcorn av den här tråden… Men jag har ingen parmesan 

Parmesan på popcorn? Lika äckligt som dårarna som sockrar dem! Bara salt, och så ska de poppas i olja med en klick smör. Kastrull är givet, glöm maskiner och micro!
MVH Elin
min iller la en kladdig prutt på min tröja… DET luktar illa jag lovar!!! 10 stinkmushanar kan inte komma ikapp den lukten!!!
tackar illern för att det inte är så ofta han pruttar…
#30 håller med om kastrullerna..Dock dränker jag mina i smör ;)

#32 Gjorde jag det fick jag inte äta dem! Då passerar jag 80 kg innan jag hinner blinka, vill ju helst ligga under 70, men klarar inte riktigt av det. Med olja och en gnutta smör får jag äta massor!
MVH Elin
Bah! Micropopcorn med parmesan skareva :D Kolapopcorn är också gott! Jag har hittat orsaken till USAs fetmaepidemi kan man säga
Sockrade popcorn förstår jag däremot inte alls. Testade en gång och det var sååå vidrigt! O_O
Kastrullpopcorn klarar jag inte av öht, mår illa av lukten :(

#31 Haha, jag har läst om det där inne på Iller.iFokus! Måste känna hur det luktar, alltså!

Mina barn klagar då och då på att det luktar möss hos oss. Men när jag öppnade dörren till dotterns och marsvinens rum nu på morgonen kände jag att det är definitivt inte bara mössens fel när det luktar hos oss. Ostädad marsvinsmur är bra mycket värre än muspiss…
Bra tråd att lyfta fram, där många säger sin åsikt. 🙂
Min slutsats är att olika hanar luktar olika mycket, och de luktar dessutom olika i olika perioder av sina liv.
Och olika människor är olika känsliga för lukten.
Att ofta göra rent i buren kan hjälpa, men kan också trigga mushanen att istället doftmarkera mera.
Vi har ju olika näsor också. Vissa människor har bra luktsinne, vissa sämre. Och så den saken att när man har djur och lever med dem 7/24 så känner man bara lukter som pekar på att det är dags att städa eller ha begravning.
Haha, det stämmer bra det! "Städning eller begravning".
Jag tycker inte mina hanar luktar speciellt. I alla fall är det uthärdligt och stör mig inte. Känns "inget" i rummet. Själva buren kan lukta litegrann om jag sticker in näsan. Riktig han-stank står jag inte ut med!
Hade en grabb i handen idag, han luktade definitivt inte. Och kissade gjorde ha absolut inte, det gör inte mina hanar, på mig alltså. Men sedan råkade jag hålla handen nära näsan efteråt av någon anledning, och det luktade verkligen! Så det var bara att springa iväg och tvätta sig.