Beslut?
Hur blev det nu med uppfödarprefix?
Det gick igenom.
Den som vill registrera ett prefix ska göra det skriftliga och praktiska provet, detta kan så klart göras på distans. Sen betalar man en engångs summa på 200:- för sitt prefix, detta måste vara ett prefix som ingen annan redan har.
Så klart måste man vara medlem i Svemus för annars har man ju inte tillgång till registret.
Detta är alltså första steget till att bli SE- märkt uppfödare, vilket man så kart inte måste bli, det är upp till var och en.
Men om man sen vill gå vidare och få SE- märkningen då ska man varit medlem i Svemus minst ett år och ha ställt ut 3st möss för en Svemus domare och blivit godkänd.
Sedan medför väl prefixet - eller bara registrerad uppfödare? - andra åtaganden, eller hur? Som att redovisa antalet möss och kullar och hur man planerar inför framförvarande år? Eller nåt?
Hur är det med det nu för tiden?
Man ska så kart följa samma regler, vare sig du bara har ett registrerat prefix eller om du är SE-märkt.
Allt kommer att komma ut så fort Maya och dom andra hinner. Ni får ju ha lite tålamod.
Ok. Så då ska en lista på dessa upp på hemsidan också?
Hur skiljer de sig från SE uppfödare?
hm.. jag vet inte ens om jag fortf är registrator lol

De skiljer sig genom att de inte har SE före prefix och slipper ha ställt ut el varit medlem ett år.
Som #1 säger gick beslutet igenom.
Medlem i Svemus (det är såklart krav att vara medlem) som vill använda sitt prefix när de reggar möss ska göra ungefär som de som vill bli SE-reggade. De betalar provavgift och gör det skriftliga och praktiska provet. (De behöver alltså inte ha 3 godkända möss från utställning eller varit medlemmar 1 år).
De ska som de SE-reggade göra årsrapportering och följa Svemus regler för uppfödare.
#2 Årsrapporteringen finns kvar, tror det varit nått glapp något år men det är tanken att det ska göras varje år.
#4 Vi diskuterade det inte på mötet men har diskuterat i styrelsen och tycker att endast de SE-reggade får stå listade under Svemus uppfödare för att de ska ha nån fördel med att vara SE-reggade. De som gjort prov och reggat prefix ska dock självklart så med under upptagna uppfödarnamn.
#5 Vi har inte haft vårt första styrelsemöte än där ev sakposter/ansvar bestäms. Så känner du att du vill vara kvar som registrator Grodan så finns det vad jag vet inga invändningar mot det .