Standardfärgerna RY + DY
I standarden skiljer man inte på recessive eller dominant yellow (RY och DY) vilket är helt okej, färgerna är väldigt lika och bör ställas ut efter samma kriterier.
Men färgerna benämns antingen yellow eller red, medan den vanligaste färgen som är ett mellanting, inte finns med. Jag kallar den simpelt för "brandgul". Både färgerna gul och röd (ser rödbrun ut) finns ju, men är ovanligare, och att klämma in brandgul i ena eller andra kategorin funkar inte - enligt mig. Det är det ena jag skulle vilja ha någon lösning på.
Det andra är att registreringen inte skiljer mellan DY och RY, vilket jag anser är viktigt att den gör! Både för att det är viktigt att veta vilken variant det rör sig om (köper jag en röd RY eller DY?), vilken variant som finns i stamtavlan, och för att det är dumt att blanda ihop dem i aveln.
RY är en frisk variant utan genetiska defekter.
DY dras med genetisk fetma och har en högre disposition för tumörer.
Avlar man dem ihop får de RY:s utseende (bebis-sotning och -"blekhet" t.ex.) men DY:s fetma.
Jag kan ju lägga till att färgen "röd" finns (som jag skrev ovan), men den är ganska svår att få fram och bevara och är därför ovanlig.
När vi ställer ut våra röda möss, så är de ju inte egentligen röda. De borde egentligen få urusla poäng, men vi är så vana vid den "brandgula" färgen, att en bra brandgul får högre poäng än de borde få. De är bra som brandgula, men inte som röda.
Inte vet jag, det är bara som jag tänker. Vill mest starta en diskussion.
Oj, den här tråden har jag missat helt. Finns onekligen många trådar jag missat…
amaira, har du förslag på hur döpa de olika varianterna - i a f i stamtavlor?
#2. Helt enkelt RY och DY!
Nyanser bryr man sig ju inte om när det gäller andra färger, så varför här? Och med tanke på alla nyanser som en färg, eller genvariant, kan ha, så är det ju en omöjlighet i alla fall.
Men jag antar är det är just RY- och DY-skillnaden du är ute efter, och då är det väl bra att använda sig av gen-skillnaden. Den gör ju ändå en himmelsvid skillnad.