Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 325 ggr
Lmk00
0

Stressad mus?

Jag har precis skaffat mig en lite mus kompis på 1,5 år. Till en början va han väldigt livlig och sprang gärna runt i buren, va social och letade mat osv, men nu dom senaste dagarna har han bara varit nerkrupen i sitt bo och sover väldigt mycket. Han äter inte så mycket och rör knappt sin färska mat utan äter bara lite frön. Kan han var stressad över flytten och helt enkelt ovan med ny ägare? Vet dock att han hade en kompis i förra hemmet som tyvärr fick ett annat hem (dock bodde dom inte i samma bur utan akvarierna stod bredvid varandra ) kanske saknar han sin kompis? Har även lagt märke till att han kliar sig väldigt mycket runt öron och på rygg och upptäckte ett väldigt litet sår på ryggen. Hur hanterar man en mus som är nyinflyttad? Ska jag låta honom va och ta sin tid att vänja sig eller ska jag prata med honom och låta honom lukta på min hand och plocka upp honom?

ariama
0

Det låter som om han inte mår bra, och möss som "inte mår bra" misstänker jag någon sjukdom på. För hans del låter det som ohyra/parasiter, och jag rekommenderar veterinär och stronghold-behandling (fås endast via veterinär).