Mus-vår, och mat
Nu när våren äntligen är här och solen skiner, gräset grönskar, naturen blommar, himlen är blå - plockar jag in gräs och späda grenar i burarna åt mössen.
Gräset tar jag tillsammans med gult fjolårsgräs (bara kollar att inte sorken har gångar under just där). Det är ju inte till mat utan som berikning! De har att göra medan de skalar kvistar, nyper av begynnande löv och knoppar, knipsar strån till rätt längd, och så vidare. Dessutom luktar det så gott av grönt gräs. Så länge det nu varar.
Grenar tog jag idag från björk och alm, och någon blommande lönnkvist. Det är förbjudet att bryta grenar, om det inte är egen tomt, det måste man förstås tänka på. Men maskrosor är både tillåtet och gratis! Och det är något som mössen gillar skarpt!
Kolla bara först att det finns tillräckligt med nektarväxter åt insekterna (bin, humlor och andra som startar upp sina bon nu) innan vi tar deras mumsigaste blommor.
Sedan kan jag samtidigt tipsa om att jag brukar köpa grönkål när det är billigt, ibland halva priset (fortfarande fräscht förstås) och torka det på ett lakan! Sedan klipper/smular jag i lite mindre bitar och blandar ner det i fodret, om jag ibland gör färdigt blandfoder. Oftast ger jag ju individuella doser av de olika ingredienserna.
Grönkål både färsk och torkad, är mycket populärt bland mössen. Och nyttigt.
På samma vis kan man köpa morötter och skiva tunt och torka, till foderblandningen. Och maskrosens gula blomblad funkar också. Liksom nypon på hösten. Det är vackert med olika färger, vi äter ju med ögonen också. 😉
Mina möss äter med mina ögon … 😮

Älskar naturen som skafferi 🥰