Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 210 ggr
Carin Schwennesen
0

Vad gör jag ?

Kan någon hjälpa mig med en mus som flyttat in i mitt växthus. Den har nog bott där ett bra tag och jag har matat den med solrosfrön. Det har också snott massor av nötter jag gömt till ekorrarna. Idag har jag hittat musens bo och det ligger små rosa ungar där i en liten hög. Jag vill inte så gärna att de blir boende för jag är rädd att de kommer att gå runt på tomater och gurkor jag ska igång att plantera och en vild mus kan ju bära bakterier. Hur tusan flyttar jag denna lilla familj ? Ungarna kan jag ju samla upp och lägga i ett nytt bo men så ska ju mamman fångas och transporteras till annat ställe utan att överge ungarna. Vänlig hälsning Carin

Grodan
1

Spännande. Det kan ju kanske lyckas. 

Fånga in modern i en levande fångstfälla, sedan kan du flytta henne och ungarna till annan plats. 

Att byta revir är givetvis inte utan problem för en mus, så eg är det bästa om du bara avlivar samtliga, men du kan låta naturen ha sin gång också genom att fånga in och flytta. Det finns ju en liten chans att modern inte blir superstressad och dödar sina ungar, samt att de inte blir hot mot andra möss i det området. 

Själv fångade jag in en hel större skogsmusfamilj i vintras och släppte ut 5 km från mitt hem. Tyvärr fick jag inte tag i den sista, den gick inte in i någon av fällorna, men den försvann "av sig själv" när inte övrig familj var kvar. Jag har givetvis inte en aning om hur de klarade sig, men jag hade blivit så fäst vid dem att jag inte kunde ta död på dem utan ville ge dem åtminstone en liten chans till överlevnad.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️