Siamesen och Murmlan

Grodan! Du som är siamese-fantast. Hur ser han ut enligt dig? Inte lika snygg som den blå va kanske men jag har en del att lära om typ.
Svårt att se hur han ser ut, utifrån två foton varav inget är från sidan (eller i jämnt ljus), men jag tycker han är "skitsnygg". Bra färg och skuggning, och harmonisk och fin typ. Skuggningen är mörk och fin! Ögonen skulle kunna vara större.
Själv vill jag även ha större öron, men hans är harmoniska ihop med kroppen och inget att klaga på.
Grundfärg bra. Pointer mkt bra. Skuggning ok. Öron bra. Ögon något små. Nos något smal. Kropp lite feminin. Ev något omusklad, vet ej.
Så jag skulle vilja ha lite mer manlighet. Han är väldigt feminin. Men färgmässigt mkt fin.
Något feminin. Säger du det Grodan så är han det.
Men jag såg direkt att han var en hane (utan att titta på pungen, utan bara på typ och "utstrålning", så jag tycker han ser maskulin ut. Möjligen en mer "långsmal" typ än kort och kompakt som jag tycker många hanar lätt blir. Jag gillar ju den "långsmala" typen.
Haha, jag kan tydligen inte skillnaden mellan skuggning och pointer. Intressant att läsa din bedömning Grodan. Vi borde ha fler digitala bedömningar av våra möss! Det är kul, och ger övning. Samt visar lite på hur vi även tycker olika - även om en bedömning givetvis bör gå efter standarden.
Alltså, inte bara för domare, utan för alla som funderar över saken.
Först och främst är min bedöming utifrån hur jag tolkar SVEMUS Standard, men också vad jag själv har för åsikt. Vad jag uppskattar. Och jag uppskattar maskulina hanar med breda skallar, rejäla rumpor, lång kropp och kraftig svans.
#4 Inte jag. Han ser mer feminin ut än några av de honor jag har.

Intressant. Jag vill också veta skillnad mellan pointer och skuggning. Grodan lär oss!
Skuggning är det som gör att pointer och grundfärg "flyter ihop"…

#7 På så vis! Kan du visa oss en bild på en siamese med riktigt bra skuggning, så vi kan se skillnaden?
skuggning ska göra så att övergången mellan pointer och grundfärg går gradvis. Man kan önska att mössen såg ut mer som Siamesekatter, men då täcker skuggningen nästan hela kroppen. Jag tycker om att skuggningen når till
- nos- upp till ögonen
- öron - päls runt öronen väl färgad
- tassar - väl färgade upp till "lår"
- svans - upp på rumpan ordentligt
Här har du några bra bilder http://www.fancymice.info/seal-point-siamese.html
❤️

Åh vi borde ha fler sådana här lektioner. Mus.ifokus bedömningar med förklaringar. Grodan kan inte du hålla i det? 💕
Mus,iFokus-bedömningar med förklaring. Låter toppen!
Antingen som bedömning av möss, eller "bara" förklaring av standarden på ett utställningsvis. Med foton då förstås.
Det lär ju knappast bli någon utställning i sommar, det har jag svårt att tro, Solvallas djurdag lär vara inställt som så mycket annat.
Kan vi inte ha en Mus.iFokus-utställning? En tråd för varje mus som ställs ut. Kräver ganska bra foton ifs. foton tagna under (ungefär) liknande betingelser. ?? En egen diskussionstråd till en början? Hur utför man en Mus.iFokus-utställning?
Vi har haft diskussion om en virtuell utställning för möss. Många andra raser har det. Frågan är väl lite hur det ska gå till. På hund tex bedömmer man ju oftast bara utseendet. På möss vill man ju ha bra ljus för att kunna bedömma färg. Är det tecknat, främst, behövs bilder från alla håll på musen för att kunna avgöra ordentligt (även self då de ju inte får va vita på mage tex vilket ju kan missas om man bara lägger upp bild på en sida).
Så det är ju lite hur det ska gå till rent praktiskt sådär :)
Lyckas man få igenom en sån utställningsidé vill jag också vara med ❤️
Han/honom
En sådan utställning måste nog av nödvändighet vara "mest på lek", när det gäller möss.
Annars är ju frågan hur hårda regler man måste ha - på fotograferingen. På fotografen, kameran, studion… Det blir ju skitsvårt.
Färg-nyanserna är ju den viktigaste komponenten, och där går det inte att ha full rättvisa med foton. Också att blåsa i pälsen, avgöra pälsens "kvalitet", färgens djup, en liten osynlig vårta på magen, tassens eventuella llla vita tå som inte ska vara där, listan kan göras lång.
Jösses vad noga vi är med bedömningen på våra möss!! 😃
#15 Jo det är ju det att det är så svårt som sagt. Det behövs ju lite krav på bilderna, men meningen är ju inte att folk ska behöva en systemkamera och hemmastudio för att kunna vara med. Ja det är ju många delar vi kollar på!
Mus-ifokus utställning låter spännande. Jag dömer gärna, men inte för många.
Det behöver inte vara foton från alla vinklar. Bara det är skarpa dagsljus foton (utan solblänk) - dagsljuslampa går utmärkt.
Bedömningen kan ske under flera dagar. Kanske behöver jag något extra foto och ber om det.
Jag har semester 15 juni till 13 el 20 juli.
Jippi! Låter kul! Och en trevlig och lärorik aktivitet! ❤️

Ja men det va väldigt vad allvarligt och krångligt ni skulle göra det nu då. Riktiga virtuella utställningar får ni ta vid ett senare till fälle om ni kommer på hur. Som ariama skriver får det bli mer på skoj, samt för att vi ska lära oss. Jag vill lära mig mer om hur erfarna domare dömer olika saker! Alltså inga bedömningar som man kan använda sig av senare. Mer utbildning och kul. Toppen Grodan! 🎈
❤️