Mus iFokus

Mus

Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 717 ggr
Tobben90
0

Hittade en övergiven mus

Hej jag och min tjejkompis var ute på en härlig vandring i solen.
Sen helt plötsligt ser vi en övergiven musunge den är inte alls stor men verkar hyffsat pigg. Jag hade inte hjärta att låta den vara kvar så jag tog hem den. Tanke är att gå tillbaka och släppa ut den i de vilda så snart de går.

Imed de finns en lag som säger man får behålla vilddjur max 48 timmar så känner jag att jag har lite tidspress.
Jag har läst lite om möss att de gillar gömma sig,värme och såklart föda. Jag gör allt för den ska bli piggare igen. MEN frågan var om de var så bra ide att ta den? Men jag kunde ej låta den vara helt ensam där mitt på cykelvägen.

Tacksam för respons,tips osv. Ska jag ringa någon eller för jag ville inte den bara skulle ligga där och dö.

Sindri
0

Tyvärr är det svårt att rädda vilda djurungar, den hade nog inte legat och självdött, den ingår i ett kretslopp. Visst blir man ledsen och vill göra allt för att rädda liv, har själv hållt på med fågelungar, men det är sällan lönt. Kanske bara förlänger lidandet. Och det finns väldigt smä möss, är du säker på att det var en unge? Möss sprider dessutom sjukdomar, så jag hade inte tagit hem den.

Tobben90
0

den är cirka 3 cm lång. Den verkar tycka om att ligga i en strumpa. nog för den vill gömma sig sen är de varmt här. Jag får väl tyvärr lämna ut den i de vilda imorgon och låta moder natur avgöra dens öde:( Men just i de läget tänkte jag varken på sjukdomar eller att det är osmart beslut. Min instinkt gjorde att jag ville ta hem den så den kanske kan bli piggare och få komma ut vid den plats där vi hitta den. Nu får man ångest för man möjligen tog fel beslut. har fått den att dricka och äta lite havrevatten.

Sindri
1

Kanhända att den fortfarande diar - det blir svårt att ersätta,

Du tänkte nog precis som de flesta gör, det är vår instinkt att ta hand om de som behöver, inget att få ångest för. Jag tror inte det spelar någon roll för dess öde om du hade lämnat den eller tagit hem den, men jag tycker du skall lägga tillbaka den. Från naturvårdshåll avråder man alltid från att ta hand om djurungar, de är sällan övergivna. Mamman gömmer sig ofta i närheten och hoppas att man inte skall upptäcka ungen.
Vi hade rådjurskid på gården förra sommaren. Mamman var borta hela dagarna, utom när hon kom och ammade dem, och hon var här på nätterna. Ungarnas instinkt är att ligga helt blickstilla så tror de att de inte syns.

Tobben90
1

Då lägger jag tillbaka den lilla musen imorgon. De är nog de bästa ja kan göra för den. Får hoppas den överlever natten här iaf. För de mörkt. Varmt o har den under synhåll. Jag e tacksam för ditt svar. Uppskattas extremt mycket.

Grodan
1

Ok. Det är "imorgon" idag. 

Hoppas musen överlevde natten. Kan vara svårt om den inte hade något att äta och dricka. Om den är 3 cm så är det nog bara mammas mjölk som gäller fortfarande, beroende på art osv. Svårt att säga något utan ett foto. 

Själv hade jag bara puttat undan musen åt sidan (från vägen och in i skydd) om jag stött på den och uppskattat att den inte var illa skadad utan att ett rovdjur eller musmodern själv tappat den. Musungar kommunicerar med sin mor med ultraljudspip, så modern kan absolut hitta den (om hon är vid liv förstås).

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Magi-cat
1

Det var snällt av dig att försöka rädda musungen! 🌺🤗🐁

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Grodan
4

#6 Ja, det finns en liten hjälte där. Absolut. En djurvän med stort hjärta. Men vildmöss ska man nog strunta i tyvärr.

En artikel: Ta inte in vildmusen!

Tobben90
5

Den lever ännu o verkar faktiskt piggare än igår. Jag har gett den enkel simpel föda samt vatten o den har bra aptit. Så idag kommer jag ta min promenad och lämna den i närheten utav där jag o min vän fann den. Chansen att den ska klara sig bättre är ute i naturen inte i en lägenhet. Det är trots allt ett djur som tillhör ute i de vilda. Så jag tror trots min dåliga kunskap att jag gett den lite mer styrka.

Magi-cat
1

🤗

Tobben90
2

Hej igen. Jag vet ej vem jag ska prata med men sen jag lämnade musen har jag mått extremt dåligt.  För tanke va ja skulle lämna den där jag tidigare fann den. Men mitt lokalsinne är det sämsta så jag lämnade musen någonstans där jag tror var i närheten. Denna söta mus var så pigg jag lät den få ligga kvar i strumpan då den såklart gillar vara gömd. jag lämnade musen vid sidan av en grusväg med träd över. Dock får jag känsla av att den antingen är ensam eller hittat någon vän.eller de värsta möjliga. Ja vet ej hur möss är imellan. De finns så många. Jag vill bara hoppas och tro att den kommer klara sig. Hade jag haft bättre lokalsinne hade min känsla varit bättre för då hade möjligheten varit större för musen att hitta sin familj. Sedan är de en vildmus o den kanske klarar sig bättre än va jag ens tror. Bara de att det känns som ja lämna den för att dö. Jag fick ögonkontakt med musen. Förstår ej varför ja känner såhär för aldrig haft nån kemi med gnagare innan. Är de för den var så liten? Jag är evigt tacksam för några stöttande ord. Trodde aldrig en liten mus kunde påverka mitt liv på detta vis. Jag är kanske ovanligt mycket djurvän.

Sindri
2

Jag gissar att du är bra mycket yngre än jag. 🙂 Du är också en känslig och omtänksam person. Det är bra egenskaper, men de ställer till det för en i livet. Jag var precis som du när jag var ung, mina barn är likadana. Det är tufft i livets hårda skola.
Men om man tar t ex möss så finns de till bland annat för att de har sin plats i näringskedjan. Du skulle bli förtvivlad över att se t ex uggleungar svälta ihjäl för att det inte fanns ett överflöd av möss. Och om det inte vore så att de svagare individerna inte överlevde så skulle det inte finnas någar djur alls.

När du blir äldre och kanske har hus blir du galen om du får in möss som gnager sönder saker och lämnar bajs överallt. Möss är faktiskt smittspridare och det är bl a därför man inte skall ta in vilda djur. 

Visst är det roligt och känns som en förmån när man får se vilda djur på nära håll, man får nöja sig med det. Klart att det känns svårt att inte försöka hjälpa en svag varelse, men du får försöka tänka på mussläktet i stort och på naturens kretslopp. Naturen funkar bäst när den får sköta sig själv. Naturligtvis finns det undantag, Youtube är fullt av filmer som visar sådant, men det finns en gräns.

Du får nöja dig med att du gjort det rätta till slut, och nästa gång vet du hur du skall agera. Hittar man ett svårt skadat djur så skall man ringa viltjouren så de kan komma och förkorta lidandet. Vissa djur som t ex igelkottar som är hotade försöker man hjälpa och sedan släppa ut i naturen igen.

Tobben90
1

jag är 29 år. Jo kanske klarar sig musen och kanske inte? De kommer jag aldrig få veta. Jo jag minns 2013 när jag o en bekant hittade en igelkott unge så vi kontaktade en som hade hand om vildjur i närheten. Vi fick då en uppdatering att denna fick somna in. Tydligen hade flugor o annat börjat äta på den stackaren så de kändes skönt den fick slippa lida. Nästa gång vet jag vad ja ska göra. pågrundav detta har jag läst på lite om möss. Jag får släppa detta helt enkelt ja kan inte gå runt o tänka hur de har gått för de är ett svar jag aldrig kommer få besvarat ändå. Nu har man blivit mer kärleksfull till mina föräldrars katter vilket dom tycker är trevligt då de gillar få uppmärksamhet. Jag är mycket tacksam för din respons.

Magi-cat
2

#12 Du gjorde allt du kunde och så bra du kunde och du ska ha en eloge för det, tycker jag! 🌺🐭

Visst är det fantastiskt när man så där får ögonkontakt med ett djur och det liksom går rakt in i hjärtat!

Grodan
1

#10 Jag vet inte mycket om vilda möss, men jag får ofta ögonkontakt med mina tama och man blir ju onekligen lite "kär" i djur som man kan se in i ögonen.

Jag är optimistisk, jag tror att musen hittat hem och nu är med sin flock. ❤️