Varför så blyg?
Det här är Neville, han har bott hos mig 1,5 vecka i lika stort hem han bodde med sina bröder ( håller på med nyrenovering för ny bostad åt honom) jag lyfter alltid upp röret eller huset och låter honom krypa ut det på min hand, ibland gör han det direkt men ibland måste jag nästan tippa ut honom i handen .. Så hur ska jag jobba bort hand blyghet? Och vissa säger hanar kan visa lite aggressiv när de kommer in i puberteten, när gör dom det? Han är ju söt som socker och jag pratar med honom varje gång han vaknar men jag vill göra rätt så han är bekväm med mig
Alla möss är inte sådana att de hoppar upp i handen, men vissa saker kan hjälpa för att få en lite mer öppen mus. Till exempel öppen bur, eller en bur där han kan klättra upp på taket där han har en takterrass med mat, gömma + något att klättra på. Det kan ta någon vecka innan blygsel släpper.
Jag tycker du verkar göra rätt. Det kan absolut funka. Muta med något riktigt smaskigt kan också göra underverk. (Smaskigt för mus är en liten bit av äggula, avocado, mandel, valnöt, pumpafrö… en slick rå äggula, smör, leverpastej, kokosolja fungerar också. Tänk på att ge små små små portioner.
Själv har jag några grupper med riktigt tama och goa hanar, men bara några få av dem hinner gå upp självmant i min hand (jag har inte tålamod att vänta). Men jag känner när jag lyfter upp dem att de är mjuka, avslappnade och trygga. Helt annorlunda mot de möss som jag lyfter upp som inte riktigt vill.
Ålandmus och jag har en överenskommelse, fast jag eg inte alls vet hur det gick till att det blev så. Jag ropar på honom. Om han går upp i hängmattan så vill han bli upplyft. Går han inte upp i hängmattan vill han inte.
Åh, så när han springer å gömmer sig när jag öppnar taket kan jag tolka det som att han inte vill komma ut? Efter att ha läst mängder med trådar igår inser jag att ja hade noll koll dock, trodde bara Neville var pigg när han sprang runt på armen .. tänker han är bäbis för han är 1,5 månad gammal .. men nu på senaste dagar sätter han sig lite i handen och för lite gos, sen spring, sen gos .. men det är väl bara vänta och se, fortsätta plocka ut honom några ggr dagligen .. ska bli kul att se vad han kommer tycka om sitt nya 3 våningshus
Jag läste inte rubriken utan svarade på din fråga i inlägget.
Varför han är blyg? För att han inte är van förmodligen. Kanske helt ny form av bur eller miljö. Är han rent skrämd kanske det är för tyst eller för mycket ljud. det går över, de vänjer sig. Men öppen bur alt placera buren där det är mycket rörelse, t ex kök/vardagsrum, är ett tips.
#2 Mja, vet inte. Han är ju en helt annan individ och inte Åhlandmus. Han kanske bara blir skrämd för att du kommer uppifrån.
Vad har du för bur? Är det en annan slags bur än han hade innan? Varifrån kommer han?
#5 Men åååh, vilken buuuur. Wow. Lyllos honom. Och där finns massa möjlighet för er att bli bästisar, med små fönster här och där.

Jättefint. Men lacka noga. Den kommer fort lukta kiss.
och i kisshörn, ställ hörntoa där

Fint! Ja en toa är bäst att ha. Lägg annat strö och lite mat i.

Har du glas el plastfront? Det behöver mer ventilering i så fall.
#9 Så härligt. Går fönstrena att öppna?
Det är fyra gallerfönster (det går inte öppna dem) plus ett gallerhörn upptill samt en 5 mm glipa mellan trät och plexidörren.. så luften cirkulerar rätt bra i huset!
Jag skulle nog vilja ha den översta delen öppen, samt kanske lite ventilationshål på plexiglaset. Översta delen öppen för att snabbt och lätt få kontakt med musen.
Oj, är det så att han måste ha fler hål? Annars nu när vi lärt känna varandra visar han ganska tydligt när han vill leka och då hoppar han upp i handen direkt och gosar å leker på vardagsrumsbordet en stund.
Nämen, se där. Han kommer fram, hoppar upp i handen och är tam nu redan alltså. Då är han inte blyg längre.
Ja oftast, lite blyg dagtid men det glömmer han mot em, tar ut honom 4-8 ggr/dag. har lärt mig massor från era diskussioner i detta forum, kan fasta å läsa i timtal! Så tusen tack till er 🙌🏼
#17 Aw, men så underbart! ❤️

Mysigt att ni fått fin kontakt ❤️ Jag hade definitivt skapat mer ventilation.
@grodan, vart i förser du upp dina möss? Hur ofta har du honor till salu? :)
vart i förser du upp dina möss?
LOL, vad betyder detta?
#21 Hahah föder upp 😂 vart i Sverige dina kullar finns 😇
Åh, men det framgår ju lite överallt här på sajten. I uppfödarlistan, på min sida, i mina annonser. (Bettna, 3 mil fr Nyköping, Södermanland)
Men vart bor du?
Insåg det sen 😅 eller jag googlade fram din hemsida! Linköping, så ska helt klart hålla utkik efter dina kullar 🙌🏼 Neville som blivit så himla mysig alltid ville vara med och gillade gosa tappade helt intresset för mig och omvärlden när han flyttat in i sitt nya hem.. så funderar på att eventuellt ha två honor (egen bur) med medans jag tålmodigt försöker återuppta kontakten med grabben!
Åh, attans. Ibland kan det ju ev bli så att de blir lite vilda i stor bur, men han är ändå ensam och borde tycka om att få sällskap av dig, så ge inte upp.

Mina tjejer blev blyga efter de fick flytta till sitt stora akvarium. I början såg jag bara två vita bollar som rullade iväg. Men nu har de börtjat komma fram igen och vill ut . De hadde inte tid med mig när de fick stora buren att utforska. 🙂
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad