Levande mat
Var iväg och köpte lite saker i djuraffären idag och då tänkte jag varför inte prova med mjölmaskar till pojken, men köpte hem 5 st Zophobas för dom sa att det var bättre att ge än mjölmaskar. Nu undrar jag hur ofta man kan ge? och om ni tycker bättre om att ge sånahär än mjölmaskar eller tvärt om? och om ni överhuvud taget ger dom till möss?
.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida

Zoophobas är nog öite stora och kan nypa tillbaka med sina käkar om de vill. Ska man ge levande till möss, är mjölmask bättre. Fast pårova kan du ju alltid, när du nu har dem.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#1 Okej ;), jo jag kan ju testa, så får jag väll se om jag fortsätter ge om musen vill säga äter och isåfall blir det väll mjölmask jag köper nästa ggn ;).
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Du hade rätt att dom bitts/nyper. Då musen inte var intresserad av larven så testade jag med ena guldhamtern och han åt upp allt utom huvudet som då bett han
.
//Frida
Jag tror att en del fryser larverna för att det ska vara "smidigare" att ge.
Mina pygmeer får levande mjölmask.Dom älskar det :)
usch usch usch… det är så äckligt… men givetvis nyttigt och kul för dem… att hälla runt lite mask i buren kan sysselsätta mössen duktigt… jag provade att ge mina möss larver av fläskänger, när jag hade för många sådana i min lägenhet… de ville inte ha…
Det går jättebra! Lägg dem bara i en djup skål för de klättrar lätt över kanten annars. Gärna en stor och djup skål så mössen liksom får klättra ner i skålen för att äta. Jag lovar att mössen döda larven innan larven dödar musen ;)
#5 lösa i buren är ingen bra idé…larverna gömmer sig och blir sedan lätt tråkiga baggar…
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
hehe… jag surade över att iller inte åt upp dem… jag ville låna en igelkott, som alternativ anticimex, som kunde rensa mitt hem, men varken hund eller iller samtyckte till det
hehehe trist att de inte ville vara med på det
ja, verkligen… det är ju jättesmart att ha en insektsätare som går lös i lägenheten och "städar"
det hade jag behövt för ett tag sedan då jag hittade sågtandade bladbaggar (tror jag att det hette en sorts mjölbagge som hade hittat till både mitt skafferi och till min burk med havre som jag tog från till mina matblandningar, hade väl ca 12 liter kvar av den som jag fick slänga)
äter inte mössen sådana baggar då?
när jag hade allt möjligt i en stor säck säd som jag köpt från en bonde, la jag det i frysen något dygn innan jag utfodrade djuren med det (säden var färsk och ej rutten, men det fanns djur i…) och det var inga problem
#5 lite den tanken hade jag med mina kotteplaner men det är mer jobb än nytta med dem tror jag… Tänkte de kunde knatarunt och plocka kackerlackor, syrsor och larver på rymmen ute i min reptilstuga.
tror inte att de gjorde det, de här levde, hittade några bredvid matskålarna pga att jag missat dem när jag blandade maten, mössen bara kraftade bort dem, stenhårda var de (gick inte klämma ihjäl den, jag försökte) och stora små baggar (tror att jag hittade närmare 45-50 baggar i havren och mjölpåsarna innan jag bestämde mig för att slänga allt)
rättelse på namnet sågtandad plattbagge inte sågtandad bladbagge
13 ja eller hur… reptilstuga… har du två stugor nu? en musstuga o en reptilstuga?
jag har ingen stuga alls, men muslukt i hela lägenheten… JÄIJ!
Jag har två stugor men alla djur är i reprilstugan. Den andra är karantänstuga ;) där bodde råttorna för några år sedan.
när ska du skaffa grodstuga? 
Hahaha!!! Du kan ju alltid tälta! Men vi har ju sommarstuga också…
illerstuga skulle jag vilja ha… med supermörka okastrerade nallebjörns-illrar (som luktar apa)
Jag hade ju en arbetarbarack innan jag träffade Christer -91. Där hade jag och dåvarande sambon våra ormar, chinchillor och illrarna. Inne i huset hade vi tre hundar och två gröna leguaner.
Visst är det praktiskt att ha all lukt där ute och rent och fräscht inne men jag måste säga att när man har djuren i en fristående barack eller stuga så får man inte alls samma spontana kontakt som när man lever tätt ihop med dem. Råttorna tyckte jag inte alls om att ha så långt ifrån mig, och illrar ska springa runt fötterna.
Möss och reptiler är ok att ha där ute.
*viskar* mössen tar jag in ibland när familjesn allergiker inte är hemma
…
Håller med fullständigt. Klart man vill ha djuren springandes i bostaden. Men jag skulle vilja ha lite stinkillrar o ta en illerkull.
Jag har råttorna i ett eget rum nu och det funkar inte alls. De ska vara i vardagsrummet. Jag vill höra och se dem. Korven också, han vill också ha dem nära… han gillar inte att gå in i det där rummet - det är inte iordninggjort så det ligger prylar överallt… jag verkar lixom inte kunna få ordning på det…
Förlåt Charlie2006 att vi förstör din tråd.
Artlink, hur ofta ger du dina möss levande mat?
Hehe ingen fara
.
//Frida
#22 några gånger i veckan. Inte varje dag. Jag matar leosarna ungefär var annan till vart redje dag och då får mössen också lite larver. hanen vill inte ha larver. Han har aldrig tagit dem men honorna äter allt de får och de behöver extra för de är engelsktypade som växer på längden. Ser ut som utdragan sega råttor. Jag har aldrig sett dem äta larverna (tack och lov) utan de är bara borta nästa dag när jag tittar.
jag har inte matat med laver på ca en vecka men eftersom Angelina valde att äta upp sin förra kull och inte alls är intresserad av köttet jag ger henne så serverade jag henne larver igen. Vilken fest! Hon kastade i sig 6-7 zophobas och åt så det knastrade och slafsade. Inte kan jag undhålla henne de godsakerna igen…
Jag kan tala om att Mayas hane, Reagge, var på rymmen tidigare idag. Jösses så jag letade!
Tillslut råkade jag titta i en godislåda där jag har kackerlacks ungar…där satt den rackaren. Inte en unge var kvar *lol*! Nu är nog han mätt och nöjd ;)
Bilden visar vuxna kackerlackor. Ungarna är lite större än gråsuggor
Mina råttor smet gärna ner till syrsorna när jag hade dem. Snaskade vilt!
Det fiffiga med levande föda är att du gör maten precis så nyttig som du vill ha den.
Insekterna sprängfylls med nyttigheter. Det larverna på bildeni inlägg #25 går i är inte sågspån utan kruskakli. Där bitar jag sedan i morötter, ärtor, gurka och kalk bla. Ibland åker det i en hel banan som larverna slukar. Hela majskolvar är populärt. Jag köper ju 1kg zophobas till mina reptiler var 14:e dag så det går åt en del mat till insekterna.
TÄNK PÅ: plocka inte insekter utomhus. Dels kan de vara giftiga pga besprutning och dels så bär de på otroligt mycket ovälkommet, som parasiter…tex inälvsmask 
uuuuuuuuuuuuuuuh… borde lägga till en regel… att inga kackerlackor eller kackerlacksliknande djur får läggas upp foton på på mus-ifokus… LOL
En äcklig tanke slog mig då när det var som varmast här och hör och häpna… Flugor la larver i råttburarna. Detta trots ihärdig städning!!! Råttorna går ju i hörn och i toalådor. I hanburen där det bor 10 hanar blir toalådorna fort äckliga. Så det gick knappt att vänta ett helt dygn med att byta - detta är helt nytt för mig och måste beror på den fuktiga luften här i Malmö, samt att det är mer flugor här och ev varmare… Nåja. Men det jag undrade över varför mina djur inte åt upp larverna?
Om nu larver o annat snusk är så nyttigt…?
_bläääääää (shitt, jag som precis börjat kunna äta igen, nu kommer jag inte att kunna äta på ett par dagar…)
_
Maggot är tydligen inte goda. Reptiler vill inte heller äta den. Dessutom blir inte larver uppfödda på musurin så värst nyttiga tror jag ;)
iiiiiiiiiiiiiihhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh… nu kräks jag
Den stora nackdelen med att vara reptilägare. :D
#28 nu kom jag och tänka på det som tallullah berättade om, hon hade fått ett tips om att ta sniglar och krossa skalet för att ge till sina höns, hon knäckte första skalet och finck en kräkattack för det kon ut möngder med små vita maskar från insidan av skalet (blä)
jag och tallullah ska köpa ½kg mölmask när ekonomin tillåter men jag ska inte ha så mycket då jag har tänkt att starta uppfödning på dem till eget bruk sedan har inte jag så många djur som tallullah har jag har bara möss och hamstrar (om råttorna äter dem är jag osäker på annars så har jad dem med) medan tallulla har möss, hamstrar och höns som älskar mjölmask
uuh, jag ryser ända upp i hårfästet… o ändå är jag van att döda kryp i lägenheten… nu kan jag t o m döda små baggar o larver med bara fingrarna - det kryllar nämligen av små saker i den här lägenheten… bläh
du får gärna komma till mit och ta de som lever i brevlådan, när jag kollade ner så räknade jag till 14 tvestjärtar (det var lika på det andra stället jag bodde med de trivs i plastlådorna som posten kommer i)
du får gärna komma till mit och ta de som lever i brevlådan, när jag kollade ner så räknade jag till 14 tvestjärtar (det var lika på det andra stället jag bodde med de trivs i plastlådorna som posten kommer i)
möss äter inte tvestjärtar… jag dödar inte tvestjärtar med fingrarna, tycker de nyps så hårt och gör de illa mig blir jag så arg
#37 Hahahahaaaaa!!!!! Jag tycker tvestjärtar har ALL rätt att nypa dig hårt om du tänker mörda dem *blä på dig*!
Tvestjärtar smakar tydligen illa. De vill reptilerna inte heller ha.
Alla insekter man matar med ska man odla i fångenskap och pumpa fulla med nyttigheter =D
Grodan, varför inte bo ett par veckor i min stuga? Det finns kanske lite kryp på rymmen, men de tar spindlarna i hören hand om ;)
#38 det var ju jag som sa att hon kunde komma och ta de 14 som fanns i min brevlåda idag (plus alla andra som var i lådorna bredvid och hela området)
#38 jag älskar spindlar - det är bra djur!
varför bor tvestjärtar alltid i brevlådor?

Skulle vilja tillägga att kackerlackor förmodligen är bättre mat än både zophobas och mjölmask då dessa innehåller väldigt mycket fett och inte jättemycket protein. Tog hem ett gäng kackerlacksbebisar till pygmémössen och de hade inga problem med att sluka dem (var lite kul sysselsättning då de fick arbeta lite mer för maten när kackerlackan försökte springa iväg). Klarar pluttiga pygméer av kackerlackor så gör säkerligen tammöss det också! :)
Brukar för det mesta mata med mjölmask för att de är lätt att ha, men kackerlackor tar jag hem ibland också just för att de egentligen är lite nyttigare (men lite jobbigare att ha, enligt mig, då de springer och har sig)
eh… gah… fel… alltså kackerlackor är inte MAT!!! det är ohyra!!! 

#42 x'D Precis som möss och råttor då? ;) ;)
japp
😃