Snöflinge-prefix
Såg en annons på blocket. Det finns en uppfödning som kallar sig Snöflingans. Det kändes lite underligt. Gunvor Lundblad, som grundade SVEMUS, hade ju uppfödarprefixet Snöflinga´s.
Jo jag har sett det med. Ingen medlem i svemus dock. Så jag vet inte vad man kan göra.
Inget att göra, men för att klargöra:
När en uppfödning registrerats hos SVEMUS så är uppfödarnamnet skyddat i klubben, även efter det att en uppfödning avslutas. Följande namn är skyddade, och kan ej användas för nyregistrering annat än av tidigare innehavare.

Tror det är Ronja Urbig, va? Hon föder upp lite allt möjligt och jag har för mig hon kallar uppfödningen Snöflingans.

Nej förresten, hin kallar sig Flingans. Snöflingans är en kaninuppfödare tydligen.
Gullig sida ser det ut som. Har inte kollat.
Vill inte hänga ut denna person nu och göra henne arg eller ledsen. Jag blev bara lite ledsen själv. För… alla som föder upp möss borde ju känna till Gunvor Lundblad, SVEMUS osv…

#6 nja, vi "nya" vet ju inte vem det är.
läser ni inget på nätet?

Beror väl på vad det handlar om. Var skulle vi läst om henne menar du? Och varför är det viktigt nu?
Kanske bara lite historia. Hon är SVEMUS grundare, och tammössens "gud" i Sverige.
Före dess var tammöss detsamma som "dansmöss". Ingen visste någonting om dem, och de burar som såldes till dem var en knappt 25x15 cm stor plåtlåda med en sov-avdelning och en burdel bestående av ett pyttelitet springhjul i stål.
Plåtlock över sovavdelningen och galler över resten, båda gick att skjuta åt sidan.
Jag vet, för jag fick en sådan (svartvit mus plus plåtlådan) 1968 som present när jag praktiserade i djuraffär 10 dagar i 9:an.
De möss jag hade då (köpte en till hona, som visade sig vara dräktig, surprise haha!) byggde jag en bur åt, i kartong utan lock, med många rum och avdelningar. I övrigt sprang de lösa varje natt, kan fortfarande hitta böcker med gnagda pärmar. Varje morgon sov de sött i sitt kartong-bo.
Någon information om möss och deras behov fanns inte att få över huvud taget.
När Gunvor kom in i bilden började saker och ting förändras. Jag har själv aldrig träffat henne, hon dog innan jag kom med i bilden. Men jag vet att hon brann för mössen och för deras rättigheter. Hon är den första som gjorde skillnad!!
Vi som älskar möss och bryr oss om dem, ska inte glömma henne och hennes arbeten för mössens värde och välfärd.
Sådär! En historielektion. 😃
(PS, den dräktiga honan jag köpte fick 4 ungar, alla honor, tack och lov! annars vet jag inte hur det hade gått!!)
#9 Eh… för att någon stulit Gunvors prefix?
#10 Härligt. En annorlunda vinkling, men trevligt med omväxling. Jag passar på att skriva idag…