Mus iFokus

Mus

Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 177 ggr
PancakeMouse
0

Burräknare funkar inte?

Hej!

Jag hittade en burräknare på SVEMUS websida: https://svemus.weebly.com/buren.html. Burräknare: http://gerodean.se/burraknare/. Men den verkar inte funka?

Jag gav in 55Bx37Dx27H och "rekommenderad" alternativet sa att jag kan ha 3 möss i min bur medan "laglig" alternativet sa att jag kan ha 11 möss i min bur.

Det stämmer väl inte? Min bur verkar vara för små för att ha 3 eller (såklart) 11 möss.

Chinesecrestedlover
0

#0 Om jag räknar på dina mått och kollar L80 (lagliga minimimåtten) så får jag det till att man får ha 11 stycken möss där i…så det stämmer nog. 

Måtten är extremt snålt tilltagna. Vid grupphållning ska varje mus ha 0,018 kvadratmeter. Minsta yta att hålla möss på är 0,09 kvadratmeter, där får man alltså ha upp till fem möss. Minsta höjd är 20 cm.

PancakeMouse
0

Men på SVEMUS sidan angående burar står "Har du flera möss ska varje mus ha minst 180 cm²". Verkar inte stämma.

Jag blandade cm ihop med meter!

Chinesecrestedlover
0

#2 180 kvadratcentimeter = 0,018 kvadratmeter, så jo, det stämmer.

PancakeMouse
0

Det verkar lite små, men då stämmer det nog haha. Mitt fel 😂

Chinesecrestedlover
0

#4 Måtten för många djurarter är galet små, så man gör bäst i att ta i ordentligt och erbjuda sina djur betydligt större yta än vad lagen säger.

PancakeMouse
0

Ja, det håller jag med om 🙂 det är alltid bättre. Då trivs djuren

ariama
1

Tyvärr är "lagligt" inte detsamma som "vänligt" eller "omtänksamt". Eller ens att det tillfredsställer deras behov!!!
Tyvärr är "lagligt" ofta detsamma som "fortfarande vidriga livsbetingelser"!!

Vi/Sverige lär ha bland världens bästa djurskyddslagar. Vilket tyvärr bara säger hur illa det är i resten av världen.

"Lagligt" är till för att djuren ska kunna hållas som "fabriksdjur" för människor! Produktion handlar det om.  Kött, mjölk, ägg. Möss och smådjur ska kunna hållas som försöksdjur under drägliga förhållanden. Med drägliga här, menas så funktionellt som möjligt för människor, och så ekonomiskt som det bara går!

Jag tycker så vansinnigt illa om människors sätt att utnyttja djur, enbart för egen vinning, och enbart för att vi kan…
Däremot är jag inte emot produktionen i sig, bara vårt sätt att helt åsidosätta djurs känslor och behov. Det kan göra mig både rabiat och rasande!

Grodan
1

Bra att det löste sig.

Egentligen borde det finnas en lag för hur många som ska bo i en bur max, men det finns tydligen inte. (I a f så minns inte mitt lilla huvud det just nu). För jag tycker att 11 st är lite för många. Kanske en tillfällig lösning, men inte bo ihop längre period. Jag tycker mössen blir stressade då.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

PancakeMouse
1

"Jag tycker så vansinnigt illa om människors sätt att utnyttja djur" Jag med. Det är riktig äckligt. Kan inte förstå hur man kan låta det bli så obekvämt för djur. Det är verkligen bara för att kunna utnyttja dem. Stackars djur.

Såg precis en video där man visade en djuraffär i USA och det fanns runt 20 fåglar (budgies) i en akvarium-bur som var B 55cm x D 55cm. Bara äckligt och trist :( Då blir jag också rasande

Ja, jag skulle aldrig ha mer än 2 möss i min bur och tänkte redan köpa en större bur.