Mus iFokus

Mus

Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 1168 ggr
Linn
0

Terarium..?

Vad finns det för fördelar och nakdelar med terarium till mössen? Om man bortser från att dom oftast är större än vanliga små burar..

Är det inte riktigt bökigt att göra rent? Hur gör ni? Hur stort har ni? och allt annat ni kan komma på att slänga in om erat terarium. Är sugen på att skaffa mig ett hyfsat stort till den blivande lägenheten, är sugen på lite fler möss. Jag är helt fast i musvärlden nu. Skrattande

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Pehpsii
0

Du måste ju tänka på att där ska vara ordentligt med ventilation. De terrarium som är till ormar etc har ofta jättesmå "luftventiler".

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

Linn
0

Hur ska det ventileras då? eller ja, hur ser en bra ventilation ut?

Linn

imsuchadiva
0

Jag har ett hyffsat storet terrarium(fd akvarium), 140 långt & 60 brett. ( om jag inte minns fel ).
Och på ovansidan, så är glaset delat i fyra delar, som man kan lyfta bort hur lätt som hellst. Och hörnen är avkapade, så är fyra lufthål, och mina möss lever fortfarande och de har bott i de i flera månder ^^ Och sen så öppnar man ju flera ggr dagligen, så de kommer ju in ny luft, å de andas ju inte så jätte mycket heller.

Och det är lätt att göra rent, jag har spån & tidningspapper.
tidninspappret ligger där de kissar, så de tar jag bort varranandag.
och spånet byter jag ut när det behövs.
Bara att skrapa ihop allt med händerna, o sen lägga det i en påse.

Och terrarium stänger ju inne lukten, mycket bättre än en vanlig bur.

Pehpsii
0

Ja har gamla akvarium som jag själv byggt lock till. En ram av trä och sen finmaskigt nät. Nät är bra för att hänga upp saker i (hängmattor, stegar etc) och med nät över hela överdelen så blir der bra ventilation och inte för varmt.

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

Linn
0

Pappa har ev möjlighet att bygga ett till mig. hade då tänkt mig att det skulle vara ett sånt nät tak så att man som sagt kan hänga upp saker i. Sedan vill jag ha dörrar på framsidan. en liten bit upp med en hel ruta och sedan måste man väl kunna sätta en list där man kan sätta två stycken glasskivor och använda som dörrar. Jag tror inte att ja kommer ha det så lågt att jag kommer kunna få tag i dom fovanifrån så dörrar vore bra.

Linn

Linn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har hittat ett på blocket med måtten 34 djupt, 60 brett och 50 högt. dom vill ha 400 för det… är det rimligt. läste precis att det fanns skjutdörrar på framsidan som jag vill ha också…

Linn

Pimu
0

Då tycker jag att de va ett bra pris på den .. men man kanjuh alltid försöka pruta .. thi hi

Linn
0

Hur många möss kan man ha i ett sådant utrymme? Inte enlgit lagen för då får dom ju pytte små utrymmen men vad tycker ni?

Linn

Linn
0

Det terrairumet jag kollar på just nu har ventilation enligt följande "taket och ena kortsidan har ventilation, ev även andra kortsidan, Det är vanligt terrarieventilation, alltså nät i glaset, ventilationen är godkänd i alla fall."

Vet ni var människan menar med det? Räcker det?

Linn

Pimu
0

Jag har en dunabur på ca samma mått .. Jag har 6 st i den nu, men skulle inte överstiga 10 .. så helst inte mer än 8-9 st.

Ellinor_ludde
0

Åå typiskt, ananrs skulle du kunna köpa mitt :P

Linn
0

Det hade jag kunnat gjort, men du bor på andra sidan sverige och det blir ett väldigt dyrt terrarium om jag ska åka dit och hämta det. Detta som jag pratar om här finns på orust och jag bor på tjörn så det är ganska nära. Har lite snålt med pengar just nu bara.. Inte roligt alls….

Linn

Linn
0

puttar upp lite. ingen som har ett terrarium till salu? på västkusten… eller kanske känner någon som har..

Linn

Linn
0

Jag har nu nästan gett upp tanken på ett terrarium, dom verkar svindyra. Skulle fått ett i julklapp, sedan kom pappa på att det är bättre att ge mig pengar till körlktioner, så det blir inget terrarium.. :(

I alla fall, jag kan köpa ett akvarium på 60 liter om jag vill. Hur många möss kan man ha i det? Jag vill ju skaffa fler sedan. Och jag vill fortfarande ha ett terrarium.. Ursch, nu vet jag inte hur jag ska göra..

Linn

Mymlan
0

#14 Vad är det för mått på 60L?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Linn
0

Jag vet inte vad det är för mått än. Det är min systers kompis farföräldrars akvarium..

Linn

Mymlan
0

#16 Ta måttet på den så ska vi se hur många du kan ha i den..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Linn
0

OK. Mamma skulle ringa och prata med dom, vet inte hur det gick med det.. Det var ett par timmar sedan jag pratade med henne sist.

Ursch så stönigt det blev nu.. Jag vill ju ha ett terrarium.. Men dom jag hittar på blocket i närheten kostar minst 600kr. Och det har jag inga pengar till.. Och anledningen till att jag ska köpa detta akvariet är för att jag igår köpte ett annat till min lillasyster och så funkade inte pumpen så hon gick ner i pris. Och så kom mamma på att vi måste ju ha doppvärmare i också eller vad det nu heter. Och så ska Jonnas kompis farföräldrar sälja sitt och dom bor inte här, men hennes kompis föräldrar kan ta hir det. Och i det akvariumet finns det värmare och pump som hon då kan ha i sitt välvda akvarium så kan jag ta det andra akvariumet till mössen.. Men aledningen till att jag tjatar så om terrarium är att jag vill ha dörrarna som finns på sidan. Just för att jag fick bättre kontakt med dom under tiden jag lånade GucciDiors bur som det var öppning på sidan på. Sedan finns risken att jag inte når ner i akvariumet där det kommer stå på byrån, och det finns inget annat alternativ än byrå på länge. Och om jag ska ställa mig på en pall för att få ner handen för att få upp dom kanske dom blir ännu räddare? Dom är fortfarande lite svåra att få tag i..

Linn

Linn
0

L 125, B 50, H 120cm på ett terrarium.. http://www.blocket.se/vi/14436438.htm?ca=15_s

är det super onödigt stort? jag vet att det är väldigt stort! MEN DET ÄR SÅ FINT!  Tror det är 4e gången det är ute på blocket nu och jag tror att dom har sänkt priset från 1400 till 600. Och det finns på orust, på grann ön, så det är ju ganska nära också! JAG VILL HA DET!

Linn

Linn
0

Är det dumt att köpa ett så stort? Kan dom känna sig rädda i det? Jag har nu lärt mig att man inte kan ha hur många möss som helst tillsammans så jag kommer inte fråga om hur många jag kan ha i det, men fler kommer det bli så småningom.

Linn

reverse
0

Med de måtten kan du ju ha massa roliga leksaker och gömmor för dem att roa sig med. Fick mössen välja skulle de väl helst ha hela lägenheten att springa omkring i. Räcka ut tungan

//Lina

Linn
0

Jag funderar på vart jag ska få plats med det bara… Lite dåligt med space i vårat pyttelilla rum… Kan visserligen ha det hos pappa tills vi fått lägenhet.. så får mössen vara kvar i buren under tiden..

Linn