Möss jag minns
Jag råkade börja glo i mina musfotoalbum. Det är inte NÅGRA foton jag har på möss, utan tusentals. Och när jag tittar och minns, så saknar jag dem.
Morakullan´s Äventyrsmus, Lilac Agouti, Texel, 2005 - ung med massa fluff (kjol)
Morakullan´s Madam, Agouti, Texel, 2006 - sån härlig päls, inte så lockig men så tjock
Morakullan´s Drakelina, Himalayan, LH 2006
Älskar den här bilden på när Drakelina och hennes syskon var unga och bara "vita"
Jag hade en sjukt bra kamera på den tiden. 2006. Tog bara blixtfoton och ändå blev det så himla bra.
Jag satte ofta mössen (och råttorna) på stolkanter och fotograferade. Här Tomas vackra möss, som bodde hos mig.
Underbara krullnötter kom det från denna kull 2006: åttiokullen
Morakullan´s Åttiomus, Lilac Argente Texel 2006❤️
2006, då fångade jag upp Torsten på Tyresö zoo. Jag sålde avelsmöss dit, så han hade Morakullestam. Riktigt härlig angoralånghår här.

Nu måste jag duscha och sova, får minnas mer imorgon eller annan dag. ❤️

Åh vad fina och härliga bilder. Jag blir nostalgisk, som började sitta (och läsa, inte skriva) på Mus.Ifokus 2004/2005 😘😊
haha nähädu, då fanns inte ifokus

Har jag så dåligt minne? 🤐 Jag som skrev med / tecken bara därför. Jag förvirrar iofs ofta mig själv när jag länkar årtal till ålder, för att jag fyller år på hösten.
Det var i mus.ifokus gryning i alla fall. xD Minns många foton på mörka krullbullar och på långhår.
Oavsett, är de fantastiskt vackra~ De har så snälla ögon, pussiga nosar eller - bebbarna - väldigt skön stil. ;D
Här kan jag skriva om Ango-kullen då. Hade eg tänkt fortsätta sådär långt bak typ 2006-2007-2008, men nu har jag valp och skjuter fram det på obestämd framtid.
-
Ango-kullen föddes 2017-08-25. Det var 9 stycken vid födseln och även 9 stycken vid 3 veckors ålder.
Fader var SE-Morakullan´s Kajfirmus, en av de mest snälla mössen jag fött upp. Sjukt snäll och underbar. Bodde med bröder och söner på det mest exemplariska viset. Kaj-kullen var också en kull som jag faktiskt var väldigt nöjd med då alla blev gamla. Kajfirmus blev dock äldst med sina 2 år 10m 4d. Se foton på honom i hans RIP-tråd här.
Moder var SE-Morakullan´s Qeturia, en vältypad och snäll hona som jag inte fotograferade så mycket då jag inte var så förtjust i Burmese. Bilder på henne finns i någon mapp som jag inte orkar leta reda på nu. Hennes bror finns det bilder på däremot. Qeturia var trevlig mot alla möss och hon bodde i ganska stora flockar utan några problem. Qeturia var frisk hela livet, dog 2 år gammal av ålder.
I Ango-kullen var det 5 hanar och 4 honor. En hane började faktiskt att rossla och jag avlivade honom vid 10 månaders ålder. Efter det fick jag sära på Angomus och Angoviomus, då Angomus (sm sh) ville bo själv. Angoviomus bodde fredligt med sin son till sin död. Han var frisk och blev runt 2 år, tyvärr antecknade jag inte exakt dödsdatum. Samma sak med Angorica, glömde anteckna dödsdatum. Minns dock att hon blev mycket äldre än syster Angora som blev 1 år 10m. Det var vackra och snälla tjejer som bodde i en stor flock med sina döttrar. Jag borde ha tagit massa foton på Angora, och minns att jag gjorde det, men kan inte hitta dem. Det var ju trots allt 2019 - året då jag inte orkade med sociala medier och irl tjafs och gick under jorden…
Jag har inte så många foton på Ango-musarna. Här är ett från midsommartävlingen 2018: SE-Morakullan´s Angora och Angorica
Mamma Qeturia måste vara syster till Qeturamus då? En favvomus hos mig! 😘
#13 Precis. Jag är lite sur över att jag inte hittar några foton på henne. Jag har ju alltid försökt att ta foton på alla möss, åtminstone en gång i deras liv. Hon var ju minst lika fin som Qeturamus, ok kanske inte lika engelsktypad som honom, för det var rätt lustigt hur han kunde se så jäkla engelsktypad ut, när det bara var rätt normalstora korsningstypade föräldrar.