Mus iFokus

Mus

Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 327 ggr
ariama
0

Ord för kastrat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu när kastrering av mushanar börjar både diskuteras och genomföras, behöver vi då inte ett nytt ord för "kastrerad mushane"?
Det blir långt att skriva "kastrerad mushane" varje gång detta ska diskuteras. Det finns ju mycket att diskutera omkring processen, ur många olika vinklar.

Kastrerad hingst = valack
Kastrerad tjur = oxe
Kastrerad ungtjur = stut

Kastrerad mushane = ??

Kom med förslag!! Kanske kan vi hitta ett bra ord i slutänden? Om inte annat kan vi ha kul under tiden. 😃

Alwyn
1

😂 Blir spännande dethär. Funkar inte kastrat?

ariama
0

Kastrat betyder ju egentligen kastrerad människa (man). Så gjorde man för att få kastrat-sångare, dvs man kastrerade pojkar och fick män som aldrig kommit i målbrottet och därför hade en speciellt vacker röst. Det finns även specialskriven musik som passar just kastratsångare.
Jag tror ordet har glidit över till att omfatta alla kastrerade arter. 

Kanske funkar kastrat, enkelt och bra!  Men just för en kastrerad mus-hane tänkte jag. Specifikt.

Mustrat? 😮

Fler förslag! 😃

Lussan20
1

K-Mus ?

Kapad?

Knipsad?

Snöpting?☝️

grreta
1

Musu eller MusU      ( u-et  = "utan")

ariama
0

Haha, bra förslag!

Ibland kallar jag en mushona för Musa. Då kan mushane vara muse, och en kasterad sådan: Musu. 
Det tycker jag vore toppen!  (kommer jag nog börja använda här hemma, fast jag har ingen musu. Attans, nu måste jag nog  kastrera en hane bara för det…)

ariama
0

Fler förslag! Spåna på alla!
I slutänden kan vi rösta, om det finns underlag för en röstning.

MonicaLagerquist
1

Kastrat är ett bra ord. Varför uppfinna ett nytt?

Stolt ägare till tre La permer

Alwyn
3

Jag kommer att använda kastrat. Det används ju för andra arter också så alla kommer att förstå. Känns onödigt att röra till det med nya ord.

Grodan
1

Haha, vilken skoj idee. Klart kastrerad mushane måste ha ett eget ord. Och då passar ju mustrat jättebra.

Andra ord

- notest (no testosteron)

- noball (no balls)

- neumus (netured mouse)

- fixad

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
0

Hittills tycker alla olika. Vi får rösta på slutet! Och demokratiskt välja det som flest önskar.
Sedan måste ordet inarbetas, sånt känns alltid konstigt i början, och kan ta tid innan det blir inarbetat och "normalt". Tänker på t.ex. "hen" - detta praktiska och användbara ord som jag vet flera reser ragg emot fortfarande. Eller "snippa" som i början lät för konstigt att använda - nu är det ett perfekt ord, vilket tidigare saknades.

Ja, ni ser, jag tar det här allvarligt! 🙂 Fast på skoj. Det blir vad det blir och som det blir, i slutänden.

Första omröstningen blir kanske om vi ska ha ett allmänt ord som gäller alla arter (kastrat t.ex. fast då behövs nästan inte den här tråden) eller om vi ska ha ett speciellt ord för just en kastrerad mus-hane (vilket även jag röstar för).

ariama
0

Och spåna fler ord! Bra eller dåliga spelar ingen roll! Vad som nu är bra eller dåligt, det är ju individuellt vad vi tycker.

ajanki
1

Jag tycker mustrat är jättebra!

Nordanälvens
1

Varför krångla till det? Kastrat är såpass vanligt i folkmun och lätt att förstå.

Han/honom

ariama
0

😃Bravo!

Mera! 👋

Hyeonmu
2

Jag har aldrig hört kastrat om annat än människa - eller, "han e kastrerad" har jag hört en del - så jag är öppen för detta om så bara för att jag gillar ord…

Brynn?

Jag gillar gamla betydelser… Gelding kommer ju från gammelnordiskan, och tittar man på ordet mus, av mús, finns idag ett isländskt uttryck som kommit därav, "Brynna músum" - att fälla en tår. Brynna betyder vattna. Eftersom de numer bara kan använda snorren till att vattna gräset -  ihop med rädslan de flesta människohanar har för kastratioooon~ 😉

'Enndi'/'Tvenn'

Av því  (på grund av) och 'Einn' (Särskild, ensam)

För det görs så de inte ska vara ensamma?

'Drejst'

Av ordet för torr (þurr) och ordet för testiklar (eista). 😛

'Musblár', kort 'Blár'

Av Mús (Mus, el. från Múspelheimr) och Blautr (mjuk, blöt)
Fööör ni vet han är ju, öh… mjuk nu. 😇 Sen även för att Muspelheim var eldriket, och blautr även betyder 'blöt'. Ingen mer brinnande passion för dig, du är blöt nu!

Okej nu ska jag sluta nördspåna. 🤪

Grodan
0

#15 Drejst var rätt tufft ord. 😃

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lussan20
1

Snapphane? Efter snap!😃

Alwyn
0

#17 hahaha