Möss luktar
Möss luktar. Det vet vi som äger möss eller har ägt möss. Och det vet alla som känt lukten. Men det är inte onormalt: möss luktar. De gör bara det.
Vad kan vi göra för att minska lukten i vår bostad när vi äger möss?
Har man en musuppfödning innebär det att man har ganska många möss och då bör man tänka igenom noga vad man har för burar, bottenmaterial samt även burplaceringarna.
Muslukt ogillas skarpt och även om burarna hålls rena blir omgivning kritiserande, därför bör musburar placeras i ventilerat utrymme. Dock är det mycket viktigt att ventilationen går rakt ut och inte förbi någon annans bostad. Det finns även lag på att större musodlingar måste ha ventilation.
Flera förslag samt vad gör du för att inte din omgivning eller du själv skall bli störd av stark muslukt? (Nu förutsätter vi givetvis att du städar ofta, men som erfaren uppfödare kan jag säga att städning inte påverkar saken, musens urin luktar trots nystädad bur!)
Jag vill säga emot dig grodan, musens lukt försvinner om man städar. Det gör den iaf här, även om det inte vara länge.
Min mor är extremt överkännslig när det gäller djurs lukter och har alltid klagat på mössen och ansett att jag bör göra mig av med dom.
Numera städar jag var 3dje dag, jag använder alspån och det luktar inte alls här hemma och nej det är inte jag som vant mig vid doften. Min mor frågade faktiskt om jag äntligen gjort av med som "äckliga mössen"
Ovan på det har jag en doftrenare som man har på toa som sprutar av sig själv 1 gång/30 minut, den luktar ren tvätt :P Den är en extra säkerhet om det mot förmodan skulle lukta trotts min städning.
Hälsningar Malin

Vart går fränsen för att det ska klassas som "större musodling" ?
En fråga av mig som inte har möss. Har träffat möss 2 honor som ag inte upplevt luktat just någonting (alflis i akvarium), dock var det i ett djurrum så det luktade ju såklart lite i hela rummet men ingen stank.. (Förns man kom till råttburen, hehe). Hur mycket luktar några få mushonor som man har hemma ? Jag har totalt haft 4 hamstrar ur "gragargruppen" och de luktar lite men inget jag lider av… Luktar honmöss överlag mycket värre eller vad är det för stank "alla" pratar om ? Vore bra om någon med erfarenhet av både hamster och mus kunde svara. Annars vet den ju lika lite som mig.
Mvh Ellenfyrkant
Jo då det luktar. Har två honor här hemma och det luktar i hela rummet. Vi har den visserligen i vardagsrummet för vi vill inte ha dom in sovrummet när vi sover.
Tjejorna jag ska hämta nästa vecka 
Eller mammas kille hämtar dom.
//Nova
Besök gärna min hemsida här.![]()
Medarbetare på Hamster ifokus!
Ja det är dom. Testa något annat än spån så kanske det luktar mindre hihi. Köpte kattströ nu som är träbaserat.
#2 Jag tycker inte mina tjejmöss luktar något (har 2), tycker bara roborovski hanar luktar (om man ska säga på hamstersidan), och dom luktar värre än mina möss (inte för att mina tjejmöss luktar något då). Sen tycker jag det beror på vilket underlag man har. Jag har toa-lätt och hampaströ till mina vilket jag tycker är rätt luktfri, medans när jag hade spån så började burarna lukta rätt fort.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
#3 Men om inte jag minns helt fel så använder ni er av vanligt spån?
Hälsningar Malin
#7 Ja med spån vanligt så tycker jag möss stinker, men jag anv hampaströ, till fuzzy anv jag papperspellets och trots att jag även äger hanar så stinker det inte.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
#2 När man har några burar. 
#7 Jo vi har vanligt spån. Men som jag skrev så har jag köpt kattströ av trä nu så vi får se sen vad det blir av.
Ok, vi har olika näsor (känslighet för vad som luktar illa osv), men jag vill ha diskussion om åtgärd, smarta tips osv för att förhindra att omgivning blir störda av muslukten.
I #1 skrev enbartmalin om doftrenare. Skulle vara intressant att få veta mer om detta!
kerstinL skrev även i en nu borttagen tråd om luftrengörare med funktion som tar bort lukt. Skulle vara intressant att få reda på mer om denna.
Själv har jag provat jonisator, inköpt på Kjell & Co för 300kr, utan utlovat resultat - det fungerar helt enkelt inte.

Tack för svar!
Ursäkta att jag stal tråden lite Grodan.
Mvh Ellenfyrkant
Oj, jag trodde jag svarade på detta igår, men tydligen blev inte det postat.
"Doftrenaren" är Air wick autumatisk. Det är en sådan man har på skithuset :P
Det kommer ut en fräsch doft var 7, 15 eller 30 minut(Hur ofta bestämmer du själv).
Kostar ca 100:- på ica. Väl värt pengarna!
Jag älskar den och det luktar… ren tvätt? :P
Hälsningar Malin
#13 jag har en liknande och den är bra för den går på rörelse, så den pumpar inte ut en massa när jag inte är där. Men den tar inte bart dofter, utan kväver andra dofter.
Jag har spån till Idas hamster och tog spån i några burar sist för Remissen tog slut och jag ville fortsätta städa klart. Doften förbättras betydligt av spån, den saken är klar.
Jag känner att doften gärna sätter sig i plaster och oglaserad keramik. De hyddor jag har till dem diskad och ligger länge i blöt. I bland kör jag dem i diskmaskinen, men dofterna består ändå om man luktar noga. Det gör ju att även om burar är städade, sakerna är diskade och allt är rent runt mössen så tror jag garanterat att doften sitter i rummet. I väggar, gardiner, hyllor osv.
Jag har allergiker här hemma (far och son) och jag måste byta kläder och duscha så fort jag kommer in från djurstugan. Ibland tror jag de över driver. jag har testat dem. Smiter ut en snabbis för att tex bära ut nydiskade skålar. Lägger dem i sin låda och går tillbaka in igen, men de känner av det direkt! Doften sätter sig i håret på mig på en gång. Det luktar inte stark…men…speciellt. Och de känner det, avskyr det och det blir till att duscha igen…
(Nu har jag överlistat dem ^^, jag använder mössa och byter bara kläder. Det funkar om jag har kortare ärenden :P)
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Den kan säkert vara bra. Dock fungerar det dåligt för doftallergiker som bl.a jag, det blir bara en allergi som ersätter en annan. Sen är det ju som Artlink säger att det bara kväver den underliggande doften. Bra tips, iaf. =3
Här kör vi med vanlig vädring, med dörrarna stängda till mössen om det inte är sommar. Doften i själva musrummet hjälps självklart inte av detta annat än på sommaren. Vi byter husen ofta hos hanarna, som gärna pissar ner dem. Sen tycker jag personligen att det blir mindre lukt av att ha bra ventilerade burar. Doften som läcker ut blir mindre koncentrerad. Sen byter vi i hörnen som de gärna kissar i var och varannan dag.
Luftrenare är jag också väldigt sugen på att höra om. Det blev jag rekommenderad för allergin också, att det kunde rensa bort partiklar ur luften annat än bara doft.

Jag tål inte heller parfymsprayer, som jag kallar de där glade prylarna. Inte renar de, de stinker ner så man nyser, anser min allergiska näsa.
Jag eldar ibland lite rökelse, men har nu gått över till att elda lite torkad vit salvia. Det luktar härliga örter och renar luften lite, skrämmer faktiskt bort spöken oxå.
Annars städar jag burarna, och är lat, skurar sällan av allt, bara när det verkligen behövs. Hanar som gärna markerar på saker är nöjda så länge det är kiuss där, skurar jag bort det måste de mkarkera en massa mer…
Nu kör jag med hampaströ från granngården (stor bal, heter lättströ tror jag) och lite STL för grävande och toapapper att bädda med.
Jag har ett stort och luftigt djurrum nu för tiden, och det är skönt!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Mina möss luktar inget jag har haft dom 2 månader-

#17 Hur många är det och kön ?
Mvh Ellenfyrkant
Jag vill ju säga, att honmöss luktar inte, medan hanmöss luktar oavsett vad jag gör.
Skillnaden är som natt och dag. En hanmus som bara sitter, eller går, i min hand en liten stund (utan att kissa eller något sånt), kan få min hand att lukta intensivt!!! Även efter att ha tvättat händerna med tvål och vatten. Hanmöss luktar. Jag tycker det är både jobbigt och synd.
Honmöss kan lukta ibland, men det går i så fall att hålla i schack genom att göra rent oftare. Jag har inga som helst problem med lukt från mina honmöss. Även om digivande honor kan ha en frän doft från urinen, som dessutom är riklig.
Har försökt med … vad tusan heter det nu igen … nitroglycerin?? Nää, det var fel ord (spränger inte mina doftande möss i luften, lovar!) Det där vita pulvret som tar bort dofter och lukter, som man köper i konsums kryddhylla typ.
Hur om helst så hjälpte det inte ett dugg. Jag till och med provade lägga pulver under tidningspappret som ligger under mitt bottenströ, men nää.
Har ALDRIG träffat en mushane som inte STINKER (i min näsa).
Så köpte jag en hanmus (chocolate/tan som jag fick tag i - inte uppfödarmus) i höstas. När jag kom hem kom jag på att han ju inte luktade något alls!
Inte ens hemma hos säljaren luktade det, fast Neptunus 5 månader gick ihop med bröder och en obesläktad hane.
När jag kom hem blev jag "rädd" och tänkte - SATAN jag har köpt en HONA!! Näsan djupt ner i pälsen och drog in, nää ingen lukt. Letade febrilt efter en pung, men inte ens den såg jag
. Men jag såg att det ändå faktiskt VAR en hane.
När jag frågade en av mina tjejer (mus-tjejer alltså) började hon genast fnittra på mus-maner:
"Iiiii-hihihi-iiiii, en hane!" Och hon bör ju veta om någon!! Neptunus har dessutom blivit pappa, något han skötte med snabb och vänlig bravur.
Men luktar, nää, det gör han fortfarande inte!!
Fattar nada, men behöver inte fatta, är bara belåten.
#18 mina är honor. 2 st är dom;)

#19 "Näsan djupt ner i pälsen och drog in, nää ingen lukt. Letade febrilt efter en pung, men inte ens den såg jag" HAHAHA Oj vad roliga bilder jag fick i huvudet nu ;)
Haha, nu ser jag en Amira som letar efter pungkulor och sniffar en förskräckt mus! :D
Hälsningar Malin
Någon som testat luftrengörareav något slag?
Jag upplever att det inte fanns något riktigt för 9 år sedan. Finns något idag?

Jag har testat rengöringsmedel med enzymer som hjälper en del. Fast det renar ju inte luften…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
För att få bort lukt från huset (mattor, gardiner, soffa, kuddar mm) så kör jag rökelser ibland, men även air wick tjossan samt sprayar på vissa ställen med sånt som tar bort lukt.
#25 jag använder Scent Stop mest på saker där lukt inte går bort.