Vilda möss i våra hus
Jag startar en ny tråd, även om det kanske finns massor med sådana här trådar.
Jag är rädd att jag kommer att få ett mer frekvent problem med vilda möss i mitt hus pga 4 saker
- jag bor i en gammal skruttig kåk med massa vägar in för vilda möss
- jag bor på landet, mycket natur och mycket höns och lantdjur runt knutarna
- jag har inte råttor längre - som skrämmer bort vilda råttor och möss
- jag har massa tammöss som drar till sig vilda möss (och ev råttor)
Jag hade beställt en snickare som skulle komma och göra lite saker för att förhindra att vilda möss kommer in för lätt, men han avbokade igår på dagen. Senare på kvällen hittade jag en vildmus (Mus musculus) i musrummet.
Jag blev tokledsen. Det är bara augusti och redan har de börjat komma in. Jag blev också ledsen för att den sprungit omkring och kontaminerat.
Jag har inte möjlighet att skaffa mig en katt eller en iller, men kanske att jag lär min valp att skilja på de vilda och de tama - så att han helt enkelt antingen får skvallra på eller döda de vilda. För problemet är ju när de springer omkring och kontaminerar samt ev smittar mina tama, gnager och förstör förstås, men även BOR i huset - som de stora skogsmössen gjorde förra året. Det var skitjobbigt. Och inte fasiken var de rädda heller och de var fräcka och stal mat.
- Redigerat 2020-12-10 16:56 av Grodan

Vi har större skogsmus som kommer in. Jag har slagfällor i skåpet under diskbänken och levandefälla i djurrummet.
Katterna tar de som visar sig i fårstallet, hundarna tar de som de hinner på ute och inne.
Vårt största problem är att de kryper in på baksidan av spisen. Är de där när vi startar ugnen, så dör de. Detta innebär att titt som tätt har vi en död mus som gör att det stinker när vi startar ugnen. För att åtgärda ska man dra fram spisen och ofta skruva bort en platta för att komma åt eländet.
Funderar om de går genom lådan med plåtar, för där kan det ligga bajs. Ska testa att sätta en slagfälla där…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#1 Har också levandefälla i musrummet. Inte suttit någon där sedan 27 augusti, tack och lov.
Haha, stekt mus bakom spisen… mums
Igår hörde jag dem i väggarna i vardagsrummet. Jag gick ut och kollade och fann flera ingångar. Vet inte hur jag ska laga hålen i tegelhusets fasad och vad jag ska lägga under fönsterblecket.
Jag har lärt mig att känna igen några av de där "knäppningsljuden" i huset. Vilka som inte är huset, utan är möss i väggarna.
Jag ogillar dem och de stressar mig. Och så surar jag på att jag inte har förmåga att fixa detta själv. Att allt jag ska göra lixom bara blir 💩
Gick till bygghandeln för att köpa något att laga tegelfasaden med. Ville inte ha fix eller skum utan sånt som är avsett för tegelväggshål. Får vänta en vecka på detta… Vad fasiken ska jag stoppa i hålet tills dess? De kommer varje kväll in o knäpper i mina väggar nu…
Har en ny mus eller nya möss i huset. Den eller de har lurat två fällor nu. En levande fångstfälla av en lite udda typ. Den rekommenderar jag inte… Och sen en slagfälla.
Borde eg köra gamla hederliga hinken, men tycker det är jobbigt med möss som hoppar i hinken… (eller om jag har vatten i, simmar där eller drunknar)
Den här varianten, den är värdo, går att lura… köp den inte
- Redigerat 2020-10-31 19:31 av Grodan
Idag smällde en smällfälla mitt på dagen. Glad går jag in i köket och träffar bara en ledsen dobbisvalp…
Men attans, tror det är fel på mina fällor. Som det är nu MATAR jag bara den/de vilda musen/mössen…
GRRR… fram med hinken!!!
JIPPIE!!! Två stora skogmushonor fångade och utsläppta!!!
Så hittills, denna säsong (räknar dock inte från nyår, utan från augusti)
[1] husmus, hane
[0] husmus, hona
[0] stor skogsmus, hane
[2] stor skogsmus, hona
Jag har dödsfällor, och levandefällor. Orkar inte alltid med levandefällorna, så då gäller det att ha bra slagfällor.
De absolut bästa är granngårdens! Ganska små mörka, med färdigt doft-bete som tar mössen direkt. Fällorna är dessutom lätta att fälla upp, står stadigt, och slår igen först när en mus är där, och slår bra. Sååå enkel att hanterar, och effektiv.
Trist att ha ihjäl dem, men jag kan inte ha dem inomhus och förstöra huset med inredning och boa i kläd- och lakansförråd.
Däremot har jag byggt en "mus-koja" på tomten!! En bit ifrån huset, skyddat med väggar och tak, inrett med lite använt material från mina egna möss (luktar gott), samt annat material så de kan både boa och ha skyddat och varmt. Där sätter jag ut mat åt dem dessutom.
Hoppas på att de tycker min mus-koja är tillräckligt bra för att skippa huset och döden. Kollade förra veckan att öppna taket, varpå ett par pepparkornsögon förskräckt tittade upp på mig, så de har i alla fall hittat dit.
#8 Håller med. Det är lite jobbigt med levandefällor, men slagfällorna jag införskaffade nu okt 2020 är typ… värdelösa… så jag har plockat fram det jag har. Och i musrummet vill jag inte ha en slagfälla ifall någon av mina egna är på rymmen…
Vilken fälla är det? Är det den som heter SuperCat Pro?
https://www.granngarden.se/musfalla-supercat-pro-2-pack/p/1251010
Intressant, amaira, kan du berätta hur du gjort? Jag har ju ett illerhägn som står tomt…LOL… där kanske jag kan fixa muskrypin… grannen har visserligen höns som säkert är mer intressant, men ändå…
Precis, den fällan är det. Den enda bra musfällan jag vet och den enda jag kan tänka mig att använda. Alla andra ger mig spader.
"Mushuset" ligger i en del av trädgården som är inhägnad mot rådjuren. Jag har bara tagit vad jag hade och satt ihop på enklast möjliga vis, och deras mat är utgånget mjöl jag har, solrosfrön kopt i 20-kilos-säck till fåglarna och annat "som blir över. Pappersboet i hörnan har skogsmössen byggt, av materialet från mina möss. Ska sätta in mera i den tomma delen nu när jag vet att den är bebodd. Tidningspapper kanske, eller lägga dit någon gammal fodrad stövel kanske, som de kan få härja fritt inuti utan att jag blir galen…
Haha, på vilket sätt ger de dig spader?
Jag gillar de billiga enkla smällisarna i trä, men det har visat sig att de inte är så känsliga. Så jag har varit tvungen att limma fast betet eller snurra fast det med ståltråd. Musen måste nämligen ta i lite så att fällan smäller igen.
(eller ja, jag gillar ju inte smällfällorna eg, men föredrar dem, då jag är van vid dem och jag HÖR när det går en mus i…)
Wow du är så SMART, amaira!!!
Jag ska genast gå och bygga något sånt här i illerhägnet. Där är det ju 12kvm fritt från vatten och även snö. De har varit där när illern bodde där, och ätit lite av hans mat. De går rätt igenom nätet.
Jag får spader för att alla andra fällor är för "svårhanterliga" och opålitliga.
De smäller igen när de inte ska (t.ex. när jag laddat dem och ställer dem på plats).
Jag måste akta fingrarna (mina fingrar vill inte dö mus-döden).
De smäller INTE igen när de ska (t.ex. när vildmusen tar maten och sticker).
Och ibland smäller de igen fel på mus-stackarn. Det avskyr jag.
Prova med mjöl! Det kan de inte springa iväg med, och vildmöss älskar mjöl.
#12 Mmm, förstår. Man måste vara mycket försiktig med bra smällfällor.
De jag köpte nu är ju tusan värdo. Mjöl på dem… hm… Jag har ju inte mjöl hemma… eller kanske lite majsmjöl, men det är kornigt och de kan nog ev springa iväg med det…
Antar att jag kan böja till staven i fällan (den som spänner upp det hela, så att den är lite rakare och känsligare).
Fångat hittills, denna säsong (räknar från augusti 2020)
[1] husmus, hane
[0] husmus, hona
[0] stor skogsmus, hane
[3] stor skogsmus, hona
Vanlig vild husmus är numera så sällsynta här att jag nästan funderar på om de inte borde börja vara rödlistade?
https://www.artdatabanken.se/var-verksamhet/rodlistning/
Skogsmöss finns det gott om, och de kommer tyvärr gärna in på hösten/vintern.
#15 Inte här i Södermanland. Men de trivs bättre i hönsgården bredvid än i mitt hus.
Jag glömde att göra ett kryp in i illerhägnet och nu har en skogsmus boat i min byxlåda. Den har faktiskt inte gnagt så mycket (nästan inget alls), utan mest bara kissat och bajsat på alla rena och fint vikta byxor. Nu när tvättmaskinen också lagt av känns det inte så jättekul. Det här är en fräck jäkel som gör att hunden skäller mitt i natten när den tassar omkring i sovrum och vardagsrum. Hen letar hundgodis och hundmat. Jag har ställt lite fällor i vardagsrummet nu. Fått limma fast betet.
Vad jag vet finns i a f två vildingar i huset nu. En skogsmus i vardagsrum/sovrum och en liten husmus i musrummet. Jag är sur över att de inte går i fällorna. Vill inte att de smittar mina egna med något…
Min erfarenhet är att de vilda mössen är förvånansvärt (?) friska och sunda. (Varför skulle de inte vara? Fast de kan ju förstås vara bärare av något som inte påverkar dem själva)
För 3 år sedan fick jag en liten vild tammushane i levandefällan. En liten unge, som var förvånansvärt orädd!
Mina vildmöss verkar vara mycket "förvånansvärda". 😉
Jag behöll honom några veckor (helt olagligt). Medan jag i slutänden avlivade honom (mycket lagligt).
Jag var helt enkelt nyfiken på allt möjligt om vildmössen här, och hade en chans att kolla upp en.
Han hade två honor som sällskap i buren, honor som jag var beredd att offra om de skulle bli sjuka. Det blev de aldrig, inte det minsta!
Inte heller fick de ungar tack och lov, kanske var storleksskillnaden för stor?
När hanen var avlivad undersökte jag honom under stereoluppen efter parasiter: löss eller kvalster - inte en tillstymmelse!!
Sen dess är jag inte så rädd för de vilda mössen här. Varken inre eller yttre parasiter kunde påträffas, och den spred inga som helst sjukdomar eller hälsoproblem! (Därmed inte sagt att de inte kan göra det)
Han hette Musepigg, för han var en sådan pigg liten mus.
Musepigg är ju en typisk "svensktypad" mus, för den som undrar hur en sådan ser ut. Svensktypade är ju "vilt-typade" fortfarande, dvs inte typmässigt förädlade.
Han är liten, har små öron, "fyrkantig" kroppsform, svansen är kortare än på våra engelsktypade långsvansingar och annorlunda formad (mer som en snörstump än som en välformad piska)
På bild 3 syns en engelsktypad hona med i bild, hon är minst dubbelt så stor, om inte tredubbelt!
#18 Jo, jag känner ju till detta. Blev han handtam?
Den lilla husmusen i musrummet lyckades jag till sist lura… En 5-6 veckor gammal hona…
Fångat hittills, denna säsong (fr o m augusti 2020)
[1] husmus, hane
[1] husmus, hona
[0] stor skogsmus, hane
[3] stor skogsmus, hona
#20. Nej, men jag försökte aldrig. Men han gick inte undan för min hand i alla fall.
#22 Coolt. Hans damer talade väl om att du är en juste varelse. Och han hade öppen bur och kunde väl i princip dra om han ville?
Nej, hans bur var noga stängd hela tiden!
Innan han fångades röjde han runt i musrummet i flera dagar. Först såg jag bara bajs som jag visste inte kom från mina.
Det är mycket sällsynt att jag får vildmöss i musrummet! Har aldrig haft efter Musepigg och bara en gång före. Vildmössen väljer garderoberna på nedre botten. Har försökt sätta nät på insidan för att hejda dem men de tar sig in i alla fall- Har tydligen missat någon liten glipa. Lätt hänt i sådana här några hundra år gamla hus.
Nu har jag inte haft vildmöss inne på flera veckor. Matar dem ute i trädgården samtidigt som jag matar vildfåglarna på framsidan av huset.
Trots minusgrader är det lugnt i huset. I torsdags fick jag en skogiskille i en smällfälla. Det var inte skoj… 😢
Fångat hittills, denna säsong (fr o m augusti 2020)
[1] husmus, hane
[1] husmus, hona
[1] stor skogsmus, hane
[3] stor skogsmus, hona

Jag har en mus som bor på trädgårdsaltanen och en som bor på framsidan under trappan. De får mat ibland. Jättespännande att titta på dem ❤️
#26 Arter?
Det har varit lugnt i huset nu. Trots att det varit minusgrader. Jag är så himla glad över det.
Samma här. Inga vilda möss inne på ganska länge nu. Skönt.
Den här säsongen är ruskigt lugn. I augusti när jag hade fått hål i fickor på koftor och jackor där jag haft kvar lite hundgodis, fångade jag en stor skogmushane och en vildmushane.
Sen flyttade illern in och sedan dess har det varit lugnt.
#30: Iller lukten är säkert väldigt skrämmande, en egen fågel(mus)skrämma!
Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤
#31 Tveksamt. Jag tycker inte möss skräms så mkt. Råttor skulle hålla borta dem, men icke…
En mus är nog i huset, hunden är galen och vill riva väggen…
Japp, en mus finns i huset. Måste vara större skogsmus, då den lurar fällorna.
Hörde den natten till söndag då jag vaknade vid 3tiden. Ett högt knaprande på någon hård matbit - typ torkad frolic som hamnat under någon byrå…
Så nu har jag tagit fram levandefällan, och en del andra fällor…
Nope, inte en enda vildmus i huset. Misstänker att den enda jag hörde den här vintern är borta. Av sig själv eller pga mina två musjägare: Boriz och Qotho…
Det har varit lugnt hela vintern. Men nu sitter en mus och gnager i vardagsrumsväggen. Jag har bankat och sagt åt den att flytta, men den lyssnar inte…🙃🙃🙃
Inatt var den där igen och gnagde. Alltså det är SOMMAR nu! De har hela naturen att vara i… varför i min vägg?
Men den drog faktiskt efter att jag bankat i väggen lite och Boriz även skällt ut den lite…
Ska låta iller gå lite där den går in… han kanske kan hindra den…
Det lustiga är att igelkotten alltid sov där under björnbärsbusken, där mössen går in. Och nu undrar jag om det var en av anledningarna till att han låg där. Det ingick också i hans vanliga tur genom byn att gå förbi där på natten…
Nu har jag dock satt upp nät för att hålla kottar borta, då hunden annars blir för galen…
Nu börjar jag bli förbannad på den där musen i väggen.
Och det kan bli farligt om den väljer att gnaga på ledningar.
Fasiken…
Jag gjorde ett litet myskrypin med mat och en fälla ute där jag tror musen går in och ut.
Imorse hade jag fångst. Gissa om jag skrattade. Flera bajsbruna sniglar var där och hade mys… haha
Boriz (min hund) har förstått att jag inte uppskattar musen i väggen…
Idag ställde han sig och skällde mot väggen i hallen. Jag gick dit och då hör jag
MUSUNGEPIP… från väggen…
#39 flera som springer i väggarna..
Det har varit hemskt här hela sommaren. Stora skogsmusfamiljen har förökat sig och trivits utmärkt i mina väggar. Till slut har de vågat sig in i garderob och diskbänk och där har jag kunnat ta dem.
De är superstora och otroligt vackra. Och det får de tyvärr fortsätta vara i himlen.
Har märkt att de vill ha olika mat olika årstider. Frolic och kyckling vill de har höst och vinter.
Jordnötssmör är ett enkelt bete som alltid går hem oavsett årstid, men då jag inte hade något tog jag nötcreme. Och det har hittills fungerat mycket väl. Nötcreme innehåller socker, hasselnötter, jordnötter, kakao, vanilj, oljor mm… THEY LOVE IT! (Rekommenderas ej till möss som ska leva och vara friska osv)
Hittills:
- Bebis i hallväggen, upptäckt av hund, borttagen av mig
- Stora honan, slagfälla betad med nötcreme
- Ung hona, slagfälla betad med nötcreme
- Ung hane, tagen av iller när den satt och slickade nötcreme (imorse, nyss)
- Redigerat 2022-08-21 08:23 av Grodan
#41. Det är så sorgligt. De är så vackra. Och de MÅSTE tas bort, inte heller jag vet något annat val.
Men ännu har de inte kommit in hos mig, de väntar till hösten. Det är då morden börjar, utförda av mig.
Jag har jättebra slagfällor som inte behöver betas. De har någon "inbyggd lukt" som mössen inte kan motstå. Himla skönt. Även att fällorna är effektiva och lätta att handskas med.
Annars kan jag tipsa om nötcreme…
Hittills
- Bebis i hallväggen, upptäckt av hund, borttagen av mig
- Stora honan, slagfälla betad med nötcreme
- Ung hona, slagfälla betad med nötcreme
- Ung hane, tagen av iller när den satt och slickade nötcreme
- Ung hona, nötcremes fälla
- Vuxen hane, nötcremes fälla
Det är väldigt tyst här i kväll…
Hittills
- Bebis i hallväggen, upptäckt av hund, borttagen av mig (21/6)
- Stora honan, slagfälla betad med nötcreme (21 aug)
- Ung hona, slagfälla betad med nötcreme (21 aug)
- Ung hane, tagen av iller när den satt och slickade nötcreme (21 aug)
- Ung hona, nötcremes fälla (22 aug)
- Vuxen hane, nötcremes fälla (22 aug)
- Ung hona, nötcremes fälla (23 aug)
Haha… min vildmus-dagbok nästan…
2023 kom det in 4 möss tror jag, från augusti till oktober. Sen hjälpte en bekant mig att täta det ställe där skogsmössen kommit in i alla år. Sen dess har det varit tyst.
Men en anledning kan också vara att råttbeståndet ökat i byn. Och detta pga att fler har höns… och råttor håller som sagt möss borta…
Puttar upp en gammal tråd genom att undra om det är musår i år.
Hittills den här säsongen har jag fångat 3 husmöss i mitt hus… När kylan kom sprang de små husmössen in i mitt hus, förmodligen via avloppsröret upp i köket - ej säker…
- Redigerat 2025-10-11 06:11 av Grodan
Har inte sett ökad mängd här - men det finns råttor och katter. Relativt dåliga musjägare och definitivt inga råttjägare men nån liten gnagare håller de kanske borta.
Det som mest fastnat i fällorna som står på golvet i foderkammare och liknande utrymmen är grodor/paddor(!)😳
Inomhus/i lägenheten har jag hittills inte fått in någon mus på fyra år, trots att huset är flera hundra år gammalt och har diverse springor här och var.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jag har möss under diskbänken och runt murstocken här i mitt "nya" hus men hittills har jag inte orkat göra något åt det. Ingen som vågar komma längre in än så. Helst vill jag ju hitta och täta själva ingången…
Grannens katt är här uppe och jagar mycket, jag tycker att så mycket möss han tar borde det inte finnas några kvar men det gör det ju ändå.
#48: Aw, men det är ett tecken… det där med grodorna/paddorna…. kanske är det de som äter dina möss?
#49: Kul med nytt hus, grattis!
Husmöss tar sig in via avloppsledningar - de kryper längst med dem in i huset tror jag… mina kommer in via köket i a f och där sitter illern och väntar… fast han är lite slö faktiskt…
Och ja, jag borde försöka täta, men för att lyckas med det behöver jag typ av storlek extra mini mini S för att komma åt och dessutom ha extra låååånga och smala armar och fingrar…