Plastbackar som burar
Våra möss tillbringar ju största delen av sina liv i de burar vi väljer åt dem. När hela deras värld är så liten och begränsad, är det viktigt hur vi inreder åt dem.
Till mina hanar har jag backar som burar. Innermått ca 48 x 30 cm. Höjd 30 cm. Med åren har jag skapat mig (och dem) en viss grundstandard.
För att få plats med hanarna, som ofta bor ensamma, har jag alltså mindre burar än jag önskar dem. Här visar jag några standardlösningar och "knep" jag har för att få buren lite större, och att passa deras behov lite bättre.
Först och främst har mina ensamma hanar alltid springhjul. I mina ögon bara MÅSTE de ha en möjlighet att få "sträcka ut" ordentligt emellanåt. Särskilt som buren blir trång med all sin inredning.
Sedan har jag ett galler på framsidan, av två orsaker. 1. Det är en klätterställning (berikning). 2. Jag kan stapla backarna på varandra utan att de kan gå över till varandra. Annars kan alla mina möss ha öppna burar utan problem.
Med lödpenna gör jag öppning fram, men också hål i locket så jag kan fästa t.ex. hängmattor. Och på sidan är det lätt att göra hål för att fästa inköpta fågelbad. Antingen hängs de på utsidan och gör buren lite större, och roligare, eller så fäster jag dem upptill på insidan (stora fågelbad) och får en etagevåning till. (se bilderna)
Godislådor ber jag att få när Konsum/Coop fyller på i affären. Har massor, löder öppningar i dem och har som ett extrarum inne i alla burar. Ovanpå har jag också vattenskålen så de inte smutsar ner vattnet meddetsamma. (använder inte vattenautomat)
- Redigerat 2020-09-21 13:00 av Grodan
Himla bra idéer för att göra plastlådor lite roligare =)
Härligt.
La till två etiketter, därför ser det ut som om jag redigerat inlägget… Jag har inte rört din text, amaira.
Vilken pysselfia du är.
Jag har en liten sådan fågelbalkong med galler åt dig.
#4 Jippi!! Mina möss älskar dem! Jag har sovbo i dem, och alla mina möss älskar att sova så högt upp de bara kan, av någon lustig anledning.
Enda gången någon "söker sig neråt" och boar i någon låda på botten, är när de får ungar. Dem gömmer de gärna "långt ner".
#5 Ja, det är något med det där att sova högst upp. Råttor gör också gärna det. Så det gäller att ha en toalåda inte så långt från sovstället, ifall man vill ha rumsrena höguppsovande möss/råttor