Hur länge tillsammans?
Hej!
Läser mycket om avel just nu tycker det är intressant. Men jag vill ha mer kött på benen för att i framtiden kanske prova på en kull.
Min fråga är hur länge ska honan och hanen vara tillsammans i buren för parning och utan att göra illa varandra?.
Ska hanen komma till honans bur eller ska honan till hanens.
Om jag inte ser när honan är i brunst hur gör man då?
- Redigerat 2020-11-23 17:50 av Grodan
Hejsan 
Håller med, avel (och genetik) är intressant. Sunt och friskt av dig att vilja lära dig mer innan avel. Du har en hane, right?
Själv brukar jag vänta så länge jag kan innan jag avlar på en hane, för att verkligen veta att han är frisk. När han är över 1 år, kan man i många fall kolla upp släkt och se om det finns något negativt som man ska passa sig för. T ex morrhårstugg eller barbering, tumörer i ung ålder eller annat. Man bör också kolla upp den tilltänkta honan, för att försöka att inte göra en dålig kombination.
Det är så olika och i mångt och mycket en smaksak. Har du en hane som bor ensam tycker jag att du kan låta honom få leva med sin hona så länge som möjligt. Det är från parningsdagen ca 2 veckor för att inte riskera omparning.
Jag låter alltid honan komma till hanen. Jag läste en gång för hundra år sedan att det var det bästa sättet för partnerna att komma överens fort och för att få en lyckad parning.
Oftast parar sig möss på kvällen/natten, så du kan titta i rumpan på din hona på morgonen om hon är svullen och om du ser någon cervixplugg i vaginan. Från den dagen kan du räkna ca 21 dagar tills hon ska föda. Han kan para henne precis innan förlossningen och bör då separeras från henne ett par dagar innan. Om du inte vill att han ska hjälpa till med ungarna och få en "bonus-kull"… (Betänk dock att det blir många möss!!!)
Tack för bra info 🙂
Hur går det med avelsplaner osv joker2020?
Jag läser fortfarande på om det. Vill lära mig lite färger 🙂
I morgon flyttar 2 flickor in hos oss, så kanske i framtiden blir det bebisar 😍
#4 Vad kul. Grattis till de nya mössen.
Vilka varianter intresserar dig mest?
Långhår,
Svart
Siames