Mus iFokus

Mus

Läst 233 ggr
ariama
6

Mirakel-kullen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En solskenshistoria!

Det här är min Mirakelkull.
Det var Amora som skulle ha ungar, och så på morgonens genomgång dök hon upp utan bebismage. En snabb titt i huset där hon boat för fullt föregående dag - tomt.

I den här buren bor två honor, och Babette har fått ungar några dagar tidigare. Eftersom Babette tyvärr bara fick en enda unge, hane dessutom, så fick Amora vara kvar i samma bur för att få sina ungar.

En titt i Babettes bo - nähä, tomt där också!? Tittar under alla gömslen - tomt. !! ???

Ny genomgång, de måste vara någonstans! I alla fall något tecken någonstans på att Amora har fött!

ariama
6

Återigen kollar jag första boet, det som var tomt, till och med på bomaterial fast Amora boat där dagen före.

Men - där ligger ju en död unge! Näääe! Plockar upp den. Iskall och död … rör den på sig…
Ser fler och fler, de ligger utspridda på olika platser i burens bottenmaterial. Alla fullständigt iskalla, genomkalla, kylskåpskalla! Blöta, kletiga, kalla, och alla rör de på sig en smula ändå.

Vad som har hänt har jag ingen aning om. Någonting gick snett, och det var mer än Mamma Mus och Moster kunde hantera!

Jag samlade ihop dem alla, en iskall handfull nyfödda ungar. JAG kan inte göra något med eller åt dem. De som är bäst lämpade att ta hand om musungar, är förstås musmammor!

Så jag satte ner hela kalla högen i Babettes bo, till den ensamma hanungen, och hoppades att han inte skulle frysa ihjäl, och att mammorna inte skulle fly det gamla boet som nu förvandlats till kylskåp.

• Redigerat 2020-12-02 13:07 av ariama
ariama
5

Mina möss är mina hjältar!! ❤

Vad som hände före vet jag ju inte, mer än att situationen blev ohanterlig för dem.
Nu, när de fått lite hjälp, började båda mammorna med att släpa in mer bomaterial till "kylskåpet". Jag fick börja riva toapapper i rask takt, som de på löpande band drog in i boet, och bäddade intensivt och noggrant.

Jag höll mig ur vägen. Om det är någon som kan musungar så är det musmammor, jag får lita på dem. Och bara hoppas att de kan överleva…

Förutom en snabb titt dagen efter (JA! De lever!! ??? !!! och oj vad varmt det är i boet!) har jag inte stört dem det minsta på 3 dagar.

Nu har det gått 4 dagar, och jag har tagit upp dem och kollat dem. Stora, fina, välmående.

Mitt hjärta svämmar över av kärlek, värme och stolthet över dessa tappra musmammor, som är mina hjältinnor. 💕

hejkomochhjälpmig
2

Men vad fint att ni tillsammans hjälptes åt och rädda de små bebbarna! <3

ajanki
1

Vilken fin historia ❤ underbara möss !

Grodan
0

Du berättar så rart, amaira.

Det är jättejobbigt att hitta kalla bebisar, men ofta behöver man bara värma dem lite och så orkar de tjata på sin mor att de vill ha mat och värme och ingen vettig musmamma kan neka dem det då.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
0

Så skönt att det gick bra!

ariama
2

Ja. Mina hjältinnor!
Borde stå med stora rubriker på förstasidan på Nyheterna
(men jag nöjer mig med Mus.iFokus) :

💖 "Musmammor öppnade akut intensivvårdsavdelning! Räddade åtta musbebisar!" 💖

ariama
1

15 dagar idag. De är stora och fina och växer fint - förutom att de ligger sådär 2 - 3 dagar efter utvecklingsmässigt. Har gjort hela tiden, med pälsens utväxt, med att öppna ögonen, med att gå ut ur boet (vilket de inte har börjat än).
Lite intressant att se och följa!

ariama
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

15 dagar.

Grodan
0

Söta 🤍

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Frenja
0

😍😍😍

ajanki
0
ariama
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Ett av miraklerna idag.
Det är Amulett som kommer ut och hälsar.
Kolla musen som är kvar inne! Han ser helkonstig ut. Vilka färger, och vad är vad på musen? Som tur är vet jag.
Det är en mörk agouti satin som putsar sig noga och akrobatiskt. Satinet och rörelserna och mörkret där inne ger lustiga färger, blänk och skuggningar.

De är jättefina och mår fortfarande utmärkt.

Frenja
0

#13 Så fina!