Mus iFokus

Mus

Läst 169 ggr
ariama
2

Engelsk eller svensk typ

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag bara funderar över när en mus är engelsk kontra korsad typ.

Fotot visar en ung Erita (bl-ag-bu) och hon ser defintivit engelsk ut i mina ögon. Hon är reggad som korsad och hon är efter korsade föräldrar i engelsk typ.

Hon var också en stor mus med vikt över 70 gram som vuxen, så hon är ju definitivit engelsk, både till storlek och utseende. Hon till och med utvecklade puckel med åldern…

Men egentligen är det ju godtyckligt. Var går gränsen liksom? Finns det någon att förhålla sig till? Eller är det bara upp till varje uppfödares tyckande?

Att två korsade föräldrar kan ge engelsktypade ungar (en, några eller alla i en kull) är ju logiskt.

En kull efter två korsade föräldrar borde ju också kunna klyva ut svensktypade ungar, men det händer inte här i alla fall. Är de engelska då?

Hur liten får en engelsktypad vara? (vikt) Finns det en gräns?

Går man bara på utseende, eller även på storlek?

Lite random tankar bara. 😊

Grodan
2

Ja, jag vet. Det är lite jobbigt det här med typ, nu när vi blandat rätt rejält. Dock anser jag nog att du har mest Engelskt. Så länge du håller dig till mest SH så kommer typen att vara stor och bra. Men så fort du vill ha in hårlag krymper mössen. Inte kanske per automatik, dock är det väldigt vanligt att det blir så. Det är nästan som att Engelsk typ vill endast vara SH…

Dina tankegångar och frågeställningar är befogade. Vet dock inte om vi har en minsta vikt. Det är typen, storleken på öron, längd på kropp och svans osv som avgör typen.

Jag tror inte man kan klyva ut svensktypat ur korsat faktiskt. Speciellt inte då de korsade du har är mer engelska än svenska. Svensktypat är ganska sällsynt. Vi avlar möss mot typ och då är de helt enkelt inte önskvärda.

JÄttefin Erita 🤍

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️