Mus iFokus

Mus

Etikettuppfödning
Läst 132 ggr
Sunshineshk
0

Föda upp till foder?

Hej, jag vet ej om jag får fråga sånt i detta forum. Admin får absolut ta bort det om det inte är tillåtet!
Jo, min fråga är om man föder upp till foder vart får man tag i avelsdjuren då? Alltså vart får man tag i dessa honor och hanar som ska användas till avel för reptilfoder?
Mvh

Meow:3

• Redigerat 2025-03-04 01:59 av Grodan
Alwyn
0

Det beror ju på vad du önskar. Men de flesta foderavlare köper av andra foderavlare eller djuraffär.

ariama
1

Du är alltid välkommen att fråga om skötsel, berikning, avel, genetik, foder, och sådant som ger även fodermöss bättre livsbetingelser och deras ägare större kunskap. 💖 Även foderdjuren är ju djur och har rätten att behandlas humant.
Att någon seriös musuppfödare säljer avelsdjur till foder-uppfödare tvivlar jag starkt på. Vi ägnar inte år av möda och kärlek på att få fram älskansvärda och vänliga möss för att sedan kasta bort all möda. 😉

MEN även foderdjur har som sagt rätten till ett värdigt liv (liksom deras "ätare" har), så du är mer än välkommen att stanna kvar här hos oss, även om du kanske inte lyckas köpa startdjur just här.

Grodan
2

Hej Sunshineshk!

Vi är inte rädda för att prata rovdjursfoder, då vi är fullt medvetna om att möss är något de flesta rovdjur äter.
Här föder vi upp sällskapsmöss till stor del, så vi förväntar oss ju att mössen vi säljer sköts exemplariskt, ges näringsrik föda och får leva i en bra bur/miljö. Då går en hel del rovdjursuppfödare bort.
Jag har själv bytt/sålt till ormmatsuppfödare/zoobutik, men sådana jag litar på sköter djuren väl och inte låter dem stressavlas sönder.
Så mycket beror väl på vem det är som vill ha djur, vilka djur och hur skötsel, miljö, utfodring ser ut.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sunshineshk
1

#3: så det alltså kan bli köpt hos musuppfödare? Jag hade ju inte tänkt att ”sönderavla” dem då det inte känns snällt, de skulle ju få ha samma miljö som mina husdjursmöss hade när de levde(alla 4 gick bort iår pga köpt från djuraffär å fick sjuka djur)
För om jag föder upp till fodermöss så tänker jag göra så som många personer som föder upp kaniner till självhushåll att föräldra mössen blir avel å kel (att de it blir foder till en orm)

Sunshineshk
0

#2: tack så mkt💕
Ja de har ju oxå all rätt att bli behandlade på ett bra sätt å det hade jag ju tänkt om jag nu hade tänkt att föda upp för reptiler. Jo jag förstår att ni som sällskapsuppfödare/utställningsuppfödare inte vill att allt ska kastas bort till möda.

Sunshineshk
0

#1: aa okej, tänker aldrig mer köpa av djuräffär dock…blev av med 4 möss det här året pga sjukdomar(de var husdjursmöss då å inte tänkta som avel för foder, de kostade ju 390kr/st fick den fjärde på köpet å det vill man inte gå till spillo)
Jag vill ju egentligen att avelsdjuren lever längre då jag vill ha de till kel å avel, bebisarna separeras vid den åldern där de ska och sedan tas bort där de är rätt storlek för foder.
Jag tänkte ju att man kunde sälja fryst reptilfoder för ett bra pris då det är få ställen som har bra priser, jag tänker ju inte tjäna pengar på det så mkt för då skulle jag ju inte tjäna så mkt(ksk om jag får 37kr så går ju det till grönsaker till mössen t,ex)

ariama
0

Härligt med en foderuppfödare med ANSVAR! 💖💝💖
Lycka till med dina planer!! Och stanna kvar här! 😘

Sunshineshk
0

#7: tack🤩men jag har tänkt lite och jag tror nog inte att jag vill förda upp till foder tyvärr då jag inte har mage till att avliva de små djuren😕
Man blir ju fäst vid de å sen har man småkusiner som vill sitta å gosa med de så är de helt plötsligt borta nästa gång de hälsar på…då frågar ju de säkert varför å säger man ”jo jag har avlivat de för att de ska säljas som ormmat” så terrar jag de nog, hade dock tänkt att ha råttor å föda upp till sälskap i en liten skala.

Hade då tänkt att folk som vill börja med reptilfoder uppfödning så kan de få köpa ett par obesläktade råttor MEN de ska tas hand om med ansvar å det ska vara humant annars kan de fråga nån som föder upp för att sälja avelsdjur för reptilfoder!

Sunshineshk
0

#7: men jag stannar gärna kvar här för att svara på frågor och se alla andras otroligt fina möss💕