Om träburar
Skrev det här på fb, i ett inlägg om träburar. Skriver det här också.
Eftersom jag alltid haft öppna burar, och därmed kunnat använda "vad-som-helst", har jag också haft trälådor och "gamla möbler" på skoj emellanåt.
Då har jag inte målat eller något, utan bara snabbt snickrat ihop något. Sedan har jag kastat när jag tröttnat, vilket var trädlådornas/möbelns öde ändå från början.
Förut tyckte jag det var roligt att ge dem olika hop-byggen som jag sedan kastade efter en tids användning. Givetvis blir det för skitigt efter ett tag, men jag har haft kisslåda, eller någon gammal bakugnsplåt i kisshörnan. Det har nog hållit något år i alla fall. Allt beror ju på hur många möss det är i buren, ju fler möss desto mer urin samlas. Är de få i en stor luftig bur så dunstar det mesta bort.
Numera håller jag mig till mina öppna akvarier som jag kan bygga hur jag vill på höjden. Har blivit lat och är nöjd med mina standardlösningar.
Fotot från 2009. Två "burar". Den undre är ett träskåp.
Det övre var ett hopbygge jag hade mina möss i, på en djurmässa i Spånga Gymnasium. (Ja, som "öppen bur", ja, på mässan, ja, det gjorde succé, nej de rymde inte 😉. )
Det ser rangligt ut, men var mycket stabilt! Det är ju mkt viktigt att inget rasar för dem!
Nämen, jag har helt missat denna tråd.
Vi har pratat om detta förut. Jag gjorde precis samma sak till mina råttor. Tog gamla garderober eller hyllor eller byråer och byggde burar som efter något år slängdes. Det blev i de flesta fall öppna burar… eller med en "balkong"… Jag stal idéen från EJ.
Det var skoj att bygga burar, jag visste aldrig hur det skulle sluta… Och i många möbler såg jag en möjlig bur… Nu har jag dock slutat att se möbler som burar LOL…
Kanske är det så att jag har provat alla möjligheter, och till slut slagit mig till ro med den variant som både passar mig bäst och är (relativt) enkelt att göra rent. I alla fall har jag fungerande rutiner för det.
Jag skulle inte kunna tänka mig att ha stängda burar, även om jag har ibland till vissa hanar, fast det egentligen inte behövs för rymningsrisk. Burarna ska vara stora och ge utrymme för rörelse (springhjul i de minsta burarna) och det ska finnas aktiviteter.
Öppna akvarier är min grej. Samvaron blir något helt annat!
Med många möss behöver burarna stå tätt. Så här kan det se ut: Bara ett par decimeter emellan! Jag fascineras över mina väluppfostrade möss! De är faktiskt fantastiska, både som "domesticerade små vänner" som älskar att umgås med mig, och som väluppfostrade individer som är så lätta att hantera. Och förstås är de pigga och glada, utan att vara springiga.
Jag är lite förundrad över hur de har blivit med åren. Förundrad och glad.
Vilka härliga djur möss kan vara!!
(PS. De är alla individer, och det är mina allra bästa jag beskriver. DS)
- Redigerat 2021-08-24 20:56 av ariama
Så himla kul att se! Kan tänka mig att mössen känns mer närvarande och mer, vad säger man, påtagliga när de vistas relativt öppet i samma rum. Till skillnad från stängda där mössen kanske inte gör sig uppmärksammade på samma sätt. Kanske om möjligt också ännu mer när de kommer "upp i luften" än exempelvis framifrån i en utskuren samla. Mycket intressant och kul!
Det på den första bilden gör att jag hamnar i någon sorts extas över hur kreativ du är! Hade aldrig kommit på något liknande själv. Det är knappt att man kan kalla det för en bur, där ovanför byråburen. Du skapade ett helt hem utan väggar eller tak, lösgående möss mer eller mindre. Användes den som en egen bur eller som "rastgård"?
Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤
Tack Emouse. Den byggdes till utställningen, men var sedan en egen "bur" ett halvår eller nåt, tills den kastades.
Att bygga till möss är alltid tacksamt, men nu har jag tröttnat på det.
Jag letade länge efter "den perfekta buren", som passar både mig och mössen.
Den perfekta buren ska vara lätt att göra ren, lätt att sköta mössen i (ge mat och vatten), och vara öppen på ett vis så att all kommunikation mellan möss och människor är enkel
(men den måste bygga på frivillighet från mössens sida, för jag kan inte riva buren för att få tag i nån)
Så alla mina burar är (ganska) stora akvarier, eller backar som jag gjort själv. Samt ett stort lekbord där jag kan släppa ut dem några timmar åt gången, eller när jag gör rent. För mig känns det som den bästa lösningen, efter att ha provat allt.
Kolla gardinen! 😁 Det var gamla gardiner som jag klippte av för att de inte skulle ligga mot elementet. Sen har mössen börjat dra in dem till sig, så långt det går. De har jättekul under tiden! (Just nu är gardinen fri).
#4: Ja det förstår jag verkligen, men jättekul att du hade en bild sparad på utställningsburen så att vi fick se!
Jag tycker att det ser väldigt praktiskt och lättskött ut! Vad roligt med gardinen😂
Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤