Genetik hårlag
Jag har tagit för givet att två stycken korthåriga möss får korthåriga ungar. Men jag fick nyligen där jag tycker två ungar är på gränsen till långhåriga. Det är min första kull vilket gör att jag inte är helt säker på hur pass långhåriga de ska vara för att räknas som just långhåriga men de sticker helt enkelt ut mot de andras hårlag. Kan även nämna att hela stamtavlan på båda också är korthåriga. Hanen har jag dock bara två led bak på. Är det möjligt att jag fick två små-tussar? Ni får supergärna dela med er av långhåriga ungar, gärna i 3 veckors åldern!

Det är möjligt. Långhår nedärvs recessivt så om föräldrarna bär genen behöver det inte synas.
Sen är det flera olika gener som påverkar hur lång pälsen faktiskt blir. Det krävs att man avlar ett tag med selektion för pälslängd för att få fram riktigt bra långhår.
#1. "Det krävs att man avlar ett tag med selektion för pälslängd för att få fram riktigt bra långhår."
Ja precis, liksom att man måste avla selektivt ett bra tag för att få fram riktigt bra korthår.
Pälslängden är, som jag ser det, litegrann som människors längd, det finns en rörlig skala liksom.