Beslutsångest
Spannmålskullen är nu 7, 5 månad. Jag har behållit två systrar och en bror. Jag velar fram och tillbaka. Ta kull eller inte på en av systrarna? Egentligen orkar jag nog inte. Men tänk om jag ångrar mig sen!? Hjälp mig!
Bilderna visar hur SE Tinyfeets Quinoa ser ut idag. Hon är klart bäst, och jättemysig i sättet. Vad tycker ni som kan siamese? Grodan!?
Mitt hopp är att ni ska säga "Näää så ful, avla inte" för då slipper jag känna att hon har ett avelsvärde som går förlorat om jag avstår 😆
Vad är ditt avelsmål, generellt sett, och in i framtiden? Vad är det VIKTIGASTE syftet och målet du har med din avel? Var passar hon in där, i en skala på 1 - 10?
Vad har du för andra möss som du valt att avla, och varför det? Passar hon in i dina framtidstankar, och ihop med de andra du valt ut, eller blir det två olika spår?
JAG vill inte ha svaren på frågorna, det är bara exempel på frågor som du möjligtvis kan ställa dig själv. 😊
Vad är det du inte orkar? Ta hand om ännu en bebiskull, eller att det sedan blir för många möss för dig? Räcker plats, tid, ork, antal möss, ekonomi? Jobbet att leta nya hem? Ekonomin att kastrera hanarna?
Som ett litet tips kan jag viska, att många uppfödare väljer att kulla hanungar. (Jag vet att du vet, jag bara säger) För i slutänden kan valet stå mellan att kulla hanungar eller sluta med uppfödningen.
Oavsett hur man gör har möss en förmåga att snabbt växa över alla håll och kanter. Att hålla en bra balans är absolut det svåraste, tycker jag själv.
För mig räcker det ofta med
"Hon är klart bäst, och jättemysig i sättet. "
MEN. Visst man kan också säga vilka djur som ej ska ingå i en Siameseavel. Misstas den för Himalayan är den för ljus och bör ej ingå i en Siamese-Standardavel. Misstas den för Colorpoint har den för mörk grundfärg och dålig skuggning och bör inte heller ingå i någon Siamese-Standardavel.
Har den sned nos, för kort nos, kort svans eller något små ögon eller öron avskrivs den också ur Siamese-Standardavel.
Bäst för en Siamese är att den inte har för mycket osymetrisk skuggning och får för mycket fula mönster vid fällning/värme/pälsbyte. Att pointfärgen är stark/mörk och går fint över i en skyggning, dvs att de inte ser ut som Himalayan.
Om du har flera lika i en kull kan du välja efter
störst ögon (siamese kan få små ögon och det är mycket oönskvärt)
att pointer vid öron går ner ordentligt i pälsen runt öron samt att öronen verkligen är mörka
att svansen är riktigt mörk och pointfärgen vid roten går ner ordentligt i pälsen runt svansen.
att nospointen är mörk och går upp till ögonen, gradvis skuggad
en massa mer saker
Samt givetvis ett bra temperament och hälsa. Det tar jag liksom för givet ändå.